Bermtoerisme of de stuurinrichtingsblues!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bob Nonnekens

Bermtoerisme of de stuurinrichtingsblues!

Bericht door Bob Nonnekens »

Medepatienten ;-)

Vanavond thuisgebracht door een bergingsbedrijf (zie je wel wat een oud lijk die Land Rover is dacht mijn buurman zichtbaar). Aan het eind van de middag bleef het stuurwiel van ons werkezeltje in een bocht ineens vaststaan. Slik. Wilde niet meer linksom of rechtsom. Slechts door een noodstop kwam ik in de berm op net gezonde afstand van een boom tot stilstand.
Gauw vooronder gekeken of stuurstangen e.d. nog allemaal op hun plek zaten en niet gehinderd werden door onverwachte zaken, maar nee alles zag er normaal uit, bouten en moeren ook nog aanwezig.
Voorzichtig achteruit gereden en verdraaid er kwam weer beweging in de zaak. Wel zaten er bij het ronddraaien van het stuur een aantal dode plekken in het stuur en kraakte het op een aantal punten verschrikkelijk.
Het zat me niet lekker en omdat ik nog een eind naar huis te rijden had en vlak bij een wegenwachtstation was ben ik daar maar gestopt.
Conclusie van de mannen in blauw/geel: stuurlager naar zijn grootje en vermoedelijk ook het hulpstuurhuis in de voorste dwarse chassisbalk naar de eeuwige jachtvelden.
Nu heb ik nog 3 (jawel 3!) dagen garantie bij Lands End, dus ik hoop dat Jos ook nu weer die geweldige service verleent om de vergane onderdelen te vervangen. Hij heeft inmiddels een mailtje ontvangen (te laat om een bedrijf(seigenaar) op zijn vrije avond te bellen). Alleen nog wat sleutelen om uit te zoeken wat vervangen moet worden.

Wie, in de omgeving Arnhem - Nijmegen heeft ervaring met de diagnoses en reparatie van stuurinrichtingen van een SIII en wil mij de komende dagen met raad en daad bijstaan? In eerste instantie misschien alleen mail of telefoon, maar als het nodig is zou ik een blik over mijn schouder erg op prijs stellen.

Laat het even weten en alvast bedankt!

Bob Nonnekens
('t werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Aad Koene

Bescherm-engeltjes

Bericht door Aad Koene »

Bob,

Waarschijnlijk heb jij een hele berg bescherm-engeltjes die over jou schouder meekijken.
Een kapot stuurhuislager is inderdaad een van de mogelijkheden, een kapot hulpstuurhuis is er ook een.
Voordat je het een en ander open gaat schroeven een voorzichtige waarschuwing: draai je stuurhuis niet zomaar open, de veer die eruit springt wil je vast niet tegen je hoofd hebben (had de boom een betere keus geweest).
Naar mijn idee kun je beter eerst contact opnemen met Jos van Lands End voor je het een en ander (wel of niet onder begeleiding) open gaat leggen.

Sterkte,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Plaats reactie