daf 400, 2,5 diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Edward Donkers

daf 400, 2,5 diesel

Bericht door Edward Donkers »

Heb net dit berichtje ook getypt, maar ik kon ´m niet terug vinden op het prikbord, dus een nieuwe poging.

Ik heb sinds kort een daf 400, 2,5 diesel motor gekocht, hij komt uit 1986 en is in 2000 gereviseerd en heeft nu 45000km gereden.
Op het forum van onze zuiderburen, wordt gezegd dat deze motor heel makkelijk kan worden ingebouwd in een laro 109 serie III diesel (2,25), zonder aanpassingen, in hoeverre klopt dit?
De daf motor wordt geleverd met startmotor, dynamo, koppelingshuis en luchtfilter.
Ik hoor graag ervaringen en tips.
Groeten Edward.
Edward Donkers

Re: daf 400, 2,5 diesel

Bericht door Edward Donkers »

Ah, het andere berichtje is terecht.
Anton

Bericht door Anton »

de motor past zonder aanpassingen aan je versnellingsbak, uitlaat past ook zo.
Je kunt in princiepe zo de motorsteunen van je 2,25 overzetten.
enige probleem is dat je brandstof pomp rechts heel laag hangt en tegen je chassis steun komt (bij series) door een andere motorsteun te nemen, of een dikker rubber blok te gebruiken kun je dit oplossen.
Van je 2,25 moet je het temostaat huis overnemen, met de slangen van je 2,25.
De kachel slangen moet je misschien ook over zetten.
Naar gelang kun je de orginel daf lucht inlaat handhaven of de oude inlaatspruitstuk over zetten.
De fan voor vraagt misschien ook om aanpassingen, maar dat weet ik niet direct. als je geluk hebt kun je de fisco fan handhaven.

Lekkere probleem loze motor.

Anton
Ad Rietman,

Bericht door Ad Rietman, »

In welke auto's worden/werden in het algemeen deze motoren gebruikt? M.a.w. hoe kom je aan zo'n motor?
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ad,

die motoren zijn gebruikt in de DAF/Leyland bestelbusjes (die met dat korte neusje)

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
LaRo '69

Bericht door LaRo '69 »

Beste Ad,

Daar er bij mij een 200 of 300 tdi in komt ( 109 serie III STAWAG )
is mijn daf 400 2.5 diesel te koop, inderdaad, hij koppelt zo op je versnellings
bak, en draait als een zonnetje.
Verbruikt 1 liter olie op 5200 km!! en doet het hiermee dus geweldig.
De reden waarom ik een motor met onder andere een turbo wil en meer pk's
is omdat er een paardentrailer en andere zware aanhangers mee getrokken moeten
worden.
Over de prijs worden we het vast wel eens, dat is, natuurlijk als er interesse is.

Groet, LaRo '69
Ad Rietman

Bericht door Ad Rietman »

Zal dit even in m'n achterhoofd houden. Is deze motor 'pittiger' dan de 2.25 diesel en waar ligt zo'n beetje de topsnelheid?
Noud 109

Bericht door Noud 109 »

Ik heb begrepen dat er bij toepassing van een 200 TDI?300TDI in je series Laro, problemen kunnen ontstaan bij je steekassen omdat die niet opgewassen zijn tegen zoveel PK's. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand al zo'n blok in een serie en wat zijn de ervaringen?
Noud109
Robert Gerritsen

Bericht door Robert Gerritsen »

Hoi Ad,

Met deze motor ben ik met mijn vrouw vorig jaar naar Sardinië gereden, en de kruissnelheid ligt met een volgepakte 109 SIII stawag op ongeveer 120 km/h, en
is dus behoorlijk wat pittiger te noemen dan het oude sokkenblok de 2,25 liter.
Hij rijdt gemiddeld 1 op 10 a 11, wat ook bepaald geen rotprestatie is.
Wellicht hoor ik nog van je, het blok ligt mij absoluut niet in de weg op en palletje
onder een zeil. Mijn auto zal toch pas eind dit jaar weer helemaal opnieuw opgebouwd zijn. Om meteen maar een soort van antwoord te geven op de vraag van de volgende prikker, ik gebruik zowieso discovery assen met snellere differentiëlen, en sterkere assen. Ook pas ik m´n bak aan zodat de tandwieltjes hierin alle kracht ook wat probleemlozer over kunnen brengen.

Vriendelijke groet, Robert Gerritsen, LaRo ´69
foppe

Bericht door foppe »

Hoi dit zijn indenor motoren deze werden geleverd in de peugot 505 en de ford scorpio 2,5 dit zijn dan de turbo versies de laatste serie van peugot kwam uit met een interkoeler (GTD-TE) ik heb hier een aantal jaren mee rond gereden zowel in een LR 109 als een RR rijd echt formidabel de top snelheid van mijn 109 heb ik nooit willen proberen bij de RR ligt de topsnelheid gelijk aan de 200tdi (150kmph)
Ad Rietman, schreef:
>
> In welke auto's worden/werden in het algemeen deze motoren
> gebruikt? M.a.w. hoe kom je aan zo'n motor?
Plaats reactie