Wie o wie.....Voltage stabilizer
Wie o wie.....Voltage stabilizer
Hallo,
Wie kan mij met het volgende op weg helpen. Achter de klok voor de snelheidsmeting zit een klein "doosje" met twee aansluitingen. Volgens de handleiding zou dit de voltage stabilisator zijn. Bij mij was deze niet aangesloten en heb een groen/witte afgeknipte draad in het dashboard liggen. Nu durf ik deze niet zondermeer aan te sluiten en daarbij moeten er twee draden aan dit kastje en ik zou bij god niet weten welke andere hier nog bij zou moeten. Dus twee vraagjes
Vraag 1 wat is precies de functie van dit ding.
Vraag 2 als ik m aan wil sluiten hoe doe ik dat dan precies
Alvast bedankt,
Vincent
109 ex ned leger 24v, nog steeds zonder naam
Wie kan mij met het volgende op weg helpen. Achter de klok voor de snelheidsmeting zit een klein "doosje" met twee aansluitingen. Volgens de handleiding zou dit de voltage stabilisator zijn. Bij mij was deze niet aangesloten en heb een groen/witte afgeknipte draad in het dashboard liggen. Nu durf ik deze niet zondermeer aan te sluiten en daarbij moeten er twee draden aan dit kastje en ik zou bij god niet weten welke andere hier nog bij zou moeten. Dus twee vraagjes
Vraag 1 wat is precies de functie van dit ding.
Vraag 2 als ik m aan wil sluiten hoe doe ik dat dan precies
Alvast bedankt,
Vincent
109 ex ned leger 24v, nog steeds zonder naam
Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
Vincent,
De stabilizer zorgt ervoor dat de brandstof, en temperatuurmeter, ongeacht de systeem spanning een constante spanning krijgen van 20 volt (bij een 24 v systeem), bij de 12 volt LR's is dit 10 volt.
Helaas heb ik alleen het schema van de 12 v versie, hierbij kan de wit/groene draad van de richtingaanwijzers of de brandstof controlelamp zijn.
Bij de 24 v versie is dit vermoedelijk ook zo, want zelfs de 24 v 101 fc's gebruiken dezelfde draadkleuren. Opvallend is dat de 101 fc's geen stabilizer gebruiken, alleen de benzinemeter wordt electrisch aangestuurd (water, en olie temp.meters werken met een capillair).
De stabilizer hoort met de ene aansluiting op de voeding (na de contactschakelaar) te zitten, en de andere aansluiting vertakt zich naar beide meters.
Dennis B.
De stabilizer zorgt ervoor dat de brandstof, en temperatuurmeter, ongeacht de systeem spanning een constante spanning krijgen van 20 volt (bij een 24 v systeem), bij de 12 volt LR's is dit 10 volt.
Helaas heb ik alleen het schema van de 12 v versie, hierbij kan de wit/groene draad van de richtingaanwijzers of de brandstof controlelamp zijn.
Bij de 24 v versie is dit vermoedelijk ook zo, want zelfs de 24 v 101 fc's gebruiken dezelfde draadkleuren. Opvallend is dat de 101 fc's geen stabilizer gebruiken, alleen de benzinemeter wordt electrisch aangestuurd (water, en olie temp.meters werken met een capillair).
De stabilizer hoort met de ene aansluiting op de voeding (na de contactschakelaar) te zitten, en de andere aansluiting vertakt zich naar beide meters.
Dennis B.
Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
Hoi Dennis,
Bedankt voor je snelle reactie. Ten eerste alle lampjes zijn aangesloten dus rest mij nog deze vreemde afgeknipte draad. ten tweede zou het kunnen zijn dat ze in het leger deze stabilizer er tussen uit laten. Alles lijkt orgineel te zijn aangesloten zoals het zat. Mocht ik m willen aansluiten moet ik dan met de groene draad naar de stabilizer en van daaruit met groen verder naar de drie meters. resp. temp, oliedruk, en brandstofniveau. En waar staat de stabilizer aangegeven op de tekening, is dit het bolletje met het kruisje erin. Ik kan m namelijk nergens terug vinden in het schema.
Bijvoorbaat dank
Vincent
Bedankt voor je snelle reactie. Ten eerste alle lampjes zijn aangesloten dus rest mij nog deze vreemde afgeknipte draad. ten tweede zou het kunnen zijn dat ze in het leger deze stabilizer er tussen uit laten. Alles lijkt orgineel te zijn aangesloten zoals het zat. Mocht ik m willen aansluiten moet ik dan met de groene draad naar de stabilizer en van daaruit met groen verder naar de drie meters. resp. temp, oliedruk, en brandstofniveau. En waar staat de stabilizer aangegeven op de tekening, is dit het bolletje met het kruisje erin. Ik kan m namelijk nergens terug vinden in het schema.
Bijvoorbaat dank
Vincent
Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
Zonder die stabilisatieweerstand geven je metertjes een te hoge waarde aan. Bovendien maakt het dat de voedingsspanning voor de metertjes minder fluctueert.
Je schakelt ze zo:
van + naar stabilizer
van stabilizer naar metertjes
van elk metertje naar de eigen sensor
de sensor verbindt via een variabele weerstand naar de massa
Een rondje met een kruisje erin is het symbool voor een lampje.
Groeten,
René
Je schakelt ze zo:
van + naar stabilizer
van stabilizer naar metertjes
van elk metertje naar de eigen sensor
de sensor verbindt via een variabele weerstand naar de massa
Een rondje met een kruisje erin is het symbool voor een lampje.
Groeten,
René
Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
Bolletje met een kruis er in is een lampje. Je moet gewoon even meten of er 24 V op die draad staat als je contact en massa schakelaar aan staat. Dan weet in ieder geval dat het een voedende draad is. Hoe de rest zit weet ik niet. Zou het kunnen dat het ook loze bedrading is die in een militaire versie gewoon niet gebruikt wordt?
Zonder schema's is het een heel gezoek.
Als je geen voltmeter hebt kkop dan zo'n goedkoop digitaal dingetje bij de hobbiezaak of de kijkschop die zijn meestal al wel goed genoeg voor dit soort hobbiewerk.
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toroâ€Â
[people.zeelandnet.nl]
Zonder schema's is het een heel gezoek.
Als je geen voltmeter hebt kkop dan zo'n goedkoop digitaal dingetje bij de hobbiezaak of de kijkschop die zijn meestal al wel goed genoeg voor dit soort hobbiewerk.
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toroâ€Â
[people.zeelandnet.nl]
Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
Bolletje met een kruis er in is een lampje. Je moet gewoon even meten of er 24 V op die draag staat als je contact en massa schakelaar aan staat. Dan weet in ieder geval dat het een voedende draad is. Hoe de rest zit weet ik niet. Zou het kunnen dat het ook loze bedrading is die in een militaire versie gewoon niet gebruikt wordt?
Zonder schema's is het een heel gezoek.
Als je geen voltmeter hebt kkop dan zo'n goedkoop digitaal dingetje bij de hobbiezaak of de kijkschop die zijn meestal al wel goed genoeg voor dit soort hobbiewerk.
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toroâ€Â
[people.zeelandnet.nl]
Zonder schema's is het een heel gezoek.
Als je geen voltmeter hebt kkop dan zo'n goedkoop digitaal dingetje bij de hobbiezaak of de kijkschop die zijn meestal al wel goed genoeg voor dit soort hobbiewerk.
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toroâ€Â
[people.zeelandnet.nl]
Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
Vincent,
In het schema wordt de stabilizer weergegeven als een rechthoek met twee cirkeltjes er in (de aansluitpunten).
Het zou kunnen dat bij jou de stabilizer defect is geraakt, en daarom overbrugt is.
Als hij defect is valt nl de aanwijzing weg, waarschijnlijk is het daarna nooit meer hersteld.
Mijn 101 fc heeft hem waarschijnlijk niet omdat de tankvlotter uniek voor dit model is en alles wellicht afgestemd is op de (redelijk) constante dynamospanning.
Dennis B.
In het schema wordt de stabilizer weergegeven als een rechthoek met twee cirkeltjes er in (de aansluitpunten).
Het zou kunnen dat bij jou de stabilizer defect is geraakt, en daarom overbrugt is.
Als hij defect is valt nl de aanwijzing weg, waarschijnlijk is het daarna nooit meer hersteld.
Mijn 101 fc heeft hem waarschijnlijk niet omdat de tankvlotter uniek voor dit model is en alles wellicht afgestemd is op de (redelijk) constante dynamospanning.
Dennis B.
HOO STOP !!! Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
Voordat je de stabilizer gaan aansluiten...
voor zover ik weet zit die NIET aangesloten bij de 24V ex mil wagens. hier is de spannings stabilisatie nl niet nodig omdat er kruisspoel meters gebruikt worden die ongevoelig zijn voor kleine spanningsschommelingen. je meters krijgen dus gewoon 24V.
het loshangende witte draadje is ook een modificatie. als ik het goed heb is dat het originele "tank-bijna-leeg-lampje-contact" van je tankvlotters. nu zit daarvoor in de plaatst een klein geel doosje achter je dash. hier zit wat electronica in.
succes,
Yuri
SIII 109D
voor zover ik weet zit die NIET aangesloten bij de 24V ex mil wagens. hier is de spannings stabilisatie nl niet nodig omdat er kruisspoel meters gebruikt worden die ongevoelig zijn voor kleine spanningsschommelingen. je meters krijgen dus gewoon 24V.
het loshangende witte draadje is ook een modificatie. als ik het goed heb is dat het originele "tank-bijna-leeg-lampje-contact" van je tankvlotters. nu zit daarvoor in de plaatst een klein geel doosje achter je dash. hier zit wat electronica in.
succes,
Yuri
SIII 109D
Re: HOO STOP !!! Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
Hoi Yuri,
Het zou heel goed kunnen zijn dat je gelijk hebt. Het zou ook wel een heleboel verklaren want anders zou ik alles opnieuw moeten gaan aansluiten en dat lukt niet zonder de kniptang in de draden te zetten en nieuwe amp-jes erop te persen. Daarbij kan ik de stabilizer ook niet terug vinden in het schema dat ik heb dat van een ambu is. (heb nog steeds geen schema (dat leesbaar is) van een gewone 109.
Dus als je het zeker weet dan gaan we het maar op die manier proberen, tenzij er nog mensen zijn die zeggen NEEEEE niet doen. Dan hoor ik het natuurlijk heel graag.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties
Groet
Vincent
Het zou heel goed kunnen zijn dat je gelijk hebt. Het zou ook wel een heleboel verklaren want anders zou ik alles opnieuw moeten gaan aansluiten en dat lukt niet zonder de kniptang in de draden te zetten en nieuwe amp-jes erop te persen. Daarbij kan ik de stabilizer ook niet terug vinden in het schema dat ik heb dat van een ambu is. (heb nog steeds geen schema (dat leesbaar is) van een gewone 109.
Dus als je het zeker weet dan gaan we het maar op die manier proberen, tenzij er nog mensen zijn die zeggen NEEEEE niet doen. Dan hoor ik het natuurlijk heel graag.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties
Groet
Vincent
Re: HOO STOP !!! Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
Yuri,
Je hebt gelijk, kruisspoelmeters zijn ongevoelig voor de aangeboden voedingsspanning. Ben weer even in m'n oude schoolboeken gedoken.
Waarom zou ik eigenlijk aan je twijfelen?
Dennis B.
Je hebt gelijk, kruisspoelmeters zijn ongevoelig voor de aangeboden voedingsspanning. Ben weer even in m'n oude schoolboeken gedoken.
Waarom zou ik eigenlijk aan je twijfelen?
Dennis B.
Re: HOO STOP !!! Re: Wie o wie.....Voltage stabilizer
he, wil je die veer er niet zo diep in steken. het begint te kriebelen in m'n huig
toevallig wist ik dit omdat ik zelf een nieuwe draadboom geklust heb.
Vincent,
succes met het aansluiten.
grtz,
Yuri
SIII 109D
toevallig wist ik dit omdat ik zelf een nieuwe draadboom geklust heb.
Vincent,
succes met het aansluiten.
grtz,
Yuri
SIII 109D