ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan.T

ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door Jan.T »

Ja,ook mijn laro afgekeurd. op 1 punt (sory bowy)
en wel op de rem rechts achter.
die doet vrij weinig vergeleken bij de rest.
hoe los ik dit op??? alles gedaan ontlucht,remschoenen en trommels schoongemaakt,opgeschuurd enz.enz.
iemand hier ervaring mee,en zo ja wat kan ik nog doen.
remschoenen en trommels zijn pas vervangen,dus dat kan het niet zijn.
help!!!! iemand.

groet Jan.T (serie III 88" diesel'78)
Roel K

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door Roel K »

Lekt de remcilinder? Zijn er kleine druppeltjes zichtbaar in de remtrommel?
Als de cilinder eenmaal heeft gelekt, kruipt de olie in de remschoenen en
moet je die vervangen (krijg je er niet meer uit).
Ik heb 2 cilinders en alle remschoenen voor vervangen en voila hij remde
weer lekker ' rechtdoor'.
Succes,

Roel Knops
S3 109D
Jan.T

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door Jan.T »

nee, dat is het ook niet,die zijn ook net vernieuwd.
toch bedankt voor de snelle reactie.

groet Jan.T
olle

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door olle »

Heb je de remschoenen opnieuw afgesteld?Twee 9/16 boutjes aan de achterkant van het remgebeuren.Even met klok mee draaien dat alles los zit,dan tegen klok in draaien tot je de rem net hoort aanlopen en voelt.(Gezien tegen buitenkant velg)
Sterkte ,olle.
jo

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door jo »

Als je alles vernieuwt hebt dan zal het wel lucht zijn en dat kan je alleen oplossen door bij het verste punt vanaf het reservair gezien begindt en ik doe het met een olie gever (zo'n tankje waar je op durkt endan olie geeft) met een slang er op, werkt goed van de band naar boven pompen dan heb je ook geen lucht in de leidingen zitten. Alleen moet je optijd een beetje olie er uit halen en dat kan met een spuitje. En ik gebruik nu dot 3 is iets dikker en minder last van lucht.

jo fo 88pickup
Aad Koene

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door Aad Koene »

Jo,

Dot3 Remolie is niet alleen dikker maar ook anders van samenstelling dan Dot4 en tast de rubbers van je remcilinders aan.
Dringend advies: geen Dot3 maar Dot4 gebruiken voor je eigen en een andermans veiligheid.
Je wilt toch niet plotseling zonder remmen rondrijden en spelende kinderen op straat tegenkomen??

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Roel K

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door Roel K »

Lucht: zet een tang op de remslang rechtsachter, voel je verschil (nu dus wel hard pedaal), dan zit er inderdaad lucht rechtsachter.
Afstelling: een verschil in afstelling voel je als een verschil in aangrijpmoment - bij zacht remmen trekt hij scheef, bij hard remmen niet (dit is zo te horen niet aan
de hand).
Weet je zeker dat je de nieuwe remschoenen hebt gemonteerd NADAT je
de cilinders vervangen hebt? Zo niet, dan kan een beetje olie de boel al
verpesten.

Roel, die vandaag bij SMB een vacuumpompje heeft laten plaatsen (de S3 remt
nu als een ' normale' auto!)
Dennis101

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door Dennis101 »

Bijna goed,

Verschil tussen DOT-3 en DOT-4 remvloeistof:
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de
beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C.
Door de toevoeging van een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever
dan DOT-3. (DOT-3 pH - 50% ethanoloplossing 10, DOT-4 pH - 50%
ethanoloplossing 8)
Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er
problemen ontstaan met de rubber seals.
Een remvloeistof is sterk hydroscopisch dus moet men een DOT-3 eerder
vervangen dan een DOT-4 i.v.m. het natte kookpunt.

Kortom: DOT 3 gebruiken zoals ook door de fabriek voorgeschreven is.

Dennis B.
The_dude

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door The_dude »

Wat kost dat bij smb een vaccuumpomp monteren?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Roel K

vacuumpomp

Bericht door Roel K »

> Wat kost dat bij smb een vaccuumpomp monteren?

Het pompje kost 110 (excl) (is nieuw), ik schat dat ze daar tussen de 2 en 3 uur (a 35 euro excl.) mee bezig waren (is moeilijk te zeggen, want in de 4 uur die de monteur heeft gebruikt werden ook o.a. 2 v-snaren vervangen, een poelie gereviseerd en vervangen). Reken dus op 110+105=225 euro excl BTW, dan kan het alleen maar meevallen.

Roel Knops
Peter Tönissen

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door Peter Tönissen »

Klinkt als een slechtwerkende/ vastzittende remcylinder. Om te controleren of de remcylinder echt "niets" doet of met te weinig druk kun je het volgende doen:
Laat iemand de rem voorzichtig intrappen terwijl jezelf met je handen de remschoenen als het ware in de cylinder drukt. Hierdoor voel je vanzelf of hij echt niets doet. Als dat het geval is is je cylinder hoogstwaarschijnlijk of je flexibele remleiding kaduk. Bij lucht in je remleiding voel je enigsinds druk naar buiten maar niet genoeg natuurlijk.
Hoe heb je de remmen gesteld? Eerst helemaal los en daarna helemaal vast, daarna drie "klikjes"terug waarbij het net niet/wel aanloopt. Denk ook aan de afstellingschroef die er voor zorgt dat je remschoen goed horizontaal aansluit in de trommel. Dit kun je controleren door verschillende krijtstrepen op je remvoeringen te zetten met gewoon bordkrijt. Even remmen en kijken of je goede duidelijke krijtstrepen ziet in de trommel.
Tot slot: Olie op de voeringen. Voor de APK is het vaak voldoende om even flink de boel af te spuiten met remmenreiniger. Daarna heb je meer tijd om de oorzaak van de olie te repareren want anders blijf je remvoeringen vervangen..

sukses,
Peter
SIII 109 "Jeltsin"
Jan.T

Re: ook afgekeurd *#@#$%^$# (rem probleem)

Bericht door Jan.T »

bedankt voor jullie reacties.
Ik kan weer aan de slag,morgen herkansing.
Groet Jan.T
Plaats reactie