kan dit en hoe dan te handelen????

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
disco 1992

kan dit en hoe dan te handelen????

Bericht door disco 1992 »

beste mede prikkers,

na afgelopen weekend einelijk mijn nieuwe banden ( ja de waddenbanden ) uit te hebben geprobeerd op de landsard in veldhoven zijn er weer wat dingen kapot gegaan. ik heb al het een en het ander kunnen repareren met onderdelen die ik op voorraad had maar nu heb ik nog 2 reparaties op mijn lijstje die hard nodig zijn.

1. schokdemper rechts voor is lek en moet ik vervangen.

2. achterdifferentieel is lek en lekt steeds beetje olie. vinden mijn ouders niet zo leuk meer nu er al vele vlekken op de oprit liggen

ik wil nu de range rover binnen gaan zetten en de reparaties eventueel zelf gaan doen met wat hulp. ik kan het ook bij mijn maatje doen maar die is nu erg druk bezig met zijn range rover af te bouwen en zijn rijbewijs te halen .
dus dacht ik ik ga het zelf gewoon proberen aan gezien ik nog een toyota corolla erbij heb.

nu is mijn vraag kan ik deze 2 reparaties zelf doen zonder verenspanner, brug en ander dergelijk materiaal. gereedschap heb ik wel wat wat genoeg moet zijn maar die speciale grote dingen niet.
kan ik het zonder die dingen???

en hoe moet ik dan te werk gaan??
de manier van werkwijze zeg maar.
en waar op te letten.

is er iemand eventueel die een keertje mee wilt helpen???
op een avond of in een weekend???
ik wil dit soort dingen ook zelf leren te doen en daarom wil ik het voornamelijk nu ook eens zelf doen snap je.

ik hoor graag jullie reacties.
ik heb gelukkig ruimte genoeg binnen om te sleutelen en met dit warme weer is het er heerlijk koel vanwege de zeer goede isolatie. ik denk rond de 19 graden op dit moment.

disco 1992
roadrocket

Re: kan dit en hoe dan te handelen????

Bericht door roadrocket »

hi wouter,

ik ben niet gehinderd door enige ervaring met het sleutelen aan een Range, maar de 2 zaken die je opnoemt (het vervangen van een schokdemper en het zeer waarschijnlijk vervangen van een keerring in het dif) lijken mij meer dan prima te doen zonder brug of andere spannende hulpmiddelen...bij een series in ieder geval wel

met een krik, een paar goede assteunen, gezond verstand en periodiek een glas drinken moet je een eind kunnen komen

succes!

Robert
[boesmans.web-log.nl]
disco 1992

even nog ter uitbreiding:

de lekkage van de achterdiff is niet meer te redden met een pakking.
hij is al meerdere malen dicht gekit ook maar ook dit houd niet meer.

ik heb een achteras van een discovery 1 klaar liggen die eronder moet.

ja ik heb een goede krik en assteunen.

iemand nog meer tips.

alvast bedankt disco 1992
Eric

Bericht door Eric »

Hoi Wouter,

Is van de achteras alleen de diff lek/stuk, ipv een as wisselen kun je ook enkel de diff van de 2e as er in stoppen (steek assen los draaien en de diff en aandrijfas achter)
De schokdemper voor kan een makkie zijn (demper boven los draaien, turret los, onderste demper los draaien, deze gaat vaak moeilijk dus een grote tang of "moordenaar" is makkelijk)

Trek er 2 avonden voor uit en je zult zien dat het lukt :-)

Succes, Eric
macweekers110hcpu

Bericht door macweekers110hcpu »

Diff:

ik weet niet wat je plan nu is?

Schokbreker:

Benodigdheden:
Krik
Steun
steek + ringsleutels
doppenset
pijpetang (alleen nodig bij loshalen/kan eventueel ook anders)
schokbreker
schokbrekerrubbers
lokmoeren/loctite

wielmoeren lossen
Krik de auto op met de krik onder de as net naast de radiusarm, plaats steun onder een chassisbalk (de krik heb je nog nodig onder de as)
wiel loshalen
remklauw loshalen
draden ABS loshalen (als je die hebt op de RR)
Schokbreker loshalen (onder bij de schotel op de as, en bovenin de turret) hiervoor heb je de pijpetang nodig om het draaien van de schokbreker tegen te gaan
de krik heeeeeel voorzichtig laten zakken zodat de as zakt
de as kan zo ver zakken dat je de veer er zo tussen uit kan pakken
schokbreker weghalen
controlleren of de nieuwe en de oude schokbrekers evenlang zijn
controlleren op roest t.p.v. de schotel op de as en onder langs de rand van de turret
nieuwe schokbreker en ver terugplaatsen
schokbreker bovenin tijdelijk vastzetten (altijd nieuwe rubbers gebruiken)
as langzaam weer opkrikken
let op rubbers
schokbreker onderin vastzetten (kan eventueel ook met de pijpentang maar let op dat je de buis niet samenknijpt, meestal kun je een steeksleutel helemaal onderop de schokbreker zetten tegen het meedraaien)
alles aandraaien
remklauw terugplaatsen
abs aansluiten
wiel terug
steun onder chassis uit
wielmoeren aandraaien
karre maar!

SUCCES
macweekers110hcpu

owja... als je meer van dit soort vragen hebt, koop een Haynes ofzo...
staat heel veel van dit soort info in en als je de benodigde reparaties van te voren in het boek even bestudeerd... kun je meteen zien welk gereedschap je nodig hebt.

je bent natuurlijk altijd welkom op de prikkerspagina voor degelijke info!!!
disco 1992

beste macweekers110hcpu,

ja zo'n boek kopen heb je gelijk in maar toen ik mijn discovery had had ik ook zo'n boek en kon ik weinig mee aangezien mijn engelse vertaling niks is.
kon alleen plaatjes kijken

ik vraag het liever hier op de prik dan heb je het ten eerste in het nederlands en ten tweede altijd gelijk meerdere ervaringen en verschillende kennis over de zaken.

in ieder geval bedankt voor jou uitleg over het vervangen van de schokbreker.

je zegt alleen as laten zakken en kun je de veer er zo uit halen.

maar ik heb nu de maximal verhoging gaat dat dan ook met die hogere veren aangezien ik standaard remleidingen heb??

ik hoor het graag

groetjes disco 1992
macweekers110hcpu

meestal zijn verhogingsveren in uitgerekte stand precies even lang als de standaard veren. Alleen zijn deze veren veel stugger waardoor de auto domweg minder inveert en zo hoger op de poten staat.

Als je standaard schokbrekers gebruikt... kan je de standaard remleidingen tijdens het rijden gewoon gebruiken... misschien tijdens het loshalen van de veren kun je de de remleidingen ook laten zitten (die bij mij waren nét te kort dus moest ik ff de klauwen lospakken)
Stumpertje S III 2,25 D

Bericht door Stumpertje S III 2,25 D »

Wouter,
als je nog een paar handjes nodig hebt (heb wel ervaring met schokbrekers wisselen van een series, maar niet van een range) geef effe een seintje, kom ik je wel helpen!

Marco
Apke

Bericht door Apke »

Zonder veerspanners kan het, maar of het verstandig is .......

Ik heb drie veerspanners thuis liggen. Als jij een transportje regelt vanaf Huissen (bij Arnhem) dan kan je de schokkers veilig vernieuwen.

Apke
Apke

Bericht door Apke »

Een series heeft bladveren, een Disco heeft schroefveren. Schokbrekers vervangen bij een series is stukken eenvoudiger dan bij een auto met schroefveren. Meestal moet de schroefveer verwijderd worden om de schokbreker te vernieuwen (misschien is er een andere oplossing bij een Disco, maar dat weet ik niet).

Apke
Martin K

Bericht door Martin K »

Als je diff lekt bij de uitgaande as.....

is het misschien ook even slim om te kijken of de ontluchting boven op de as niet verstopt zit!!!

als deze niet goed werkt ontlucht hij de as (bij warm) worden via een andere mogelijkheid.... de keering!!!

Heb dit zelf ook gehad en na het goed schoonmaken van de nippel geen las meer!

Succes

Martin K
RRc '74
disco 1992

beste marco bedankt voor je aanbod ik zal roepen indien nodig.
je woont immers toch bijna om de hoek bij mij

martin k dit zou inderdaad misschien het probleem kunnen zijn aangezien hij altijd onder de modder zit.
maar aangezien de vorige eigenaar er erg veel weg mee reed en veel in de garage kwam en ook al dit probleem scheen te hebben denk ik helaas van niet.
maar ik ga het uiteraard eerst controleren.
dank je

ik denk zaterdag maar eens te beginnen.

groetjes disco 1992
Plaats reactie