techn. vraag over koelsysteem HSE V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
E. ter Stege

techn. vraag over koelsysteem HSE V8

Bericht door E. ter Stege »

Technische vraag:
Ik heb een RR V8 HSE uit 1998, 100.000km gereden.
Verlies veel koelvloeistof. Koelsysteem is door dealer "afgeperst" maar vindt geen lek. Dealer heeft de afsluitdop vervangen voor een dop die meer druk aankan. Op de dop staat 140 ???
Teruggegaan naar dealer omdat nog steeds veel k.voeistof wordt verloren. Opm. dealer; dan heb je een poreuze motor, komt vaker voor. De reparatie moet nog beginnen. Als ik de motorkap open na nog geen 3 km te hebben gereden stroom de k.vloeistof uit het overloopslangetje. Het reservoir zit geeneens vol bij koude motor. maar moet wel om de 2 dagen 1 liter bijvullen. Klopt de redenering van de dealer of kan er iets anders aan de hand zijn ?

Rick ter Stege
stepos@xs4all.nl
Gert

Re: techn. vraag over koelsysteem HSE V8

Bericht door Gert »

Mogelijk een verstopte leiding/radaitor?! Door de overdruk wordt tank leeggeblazen.
Andere ideeen?

mvg

Gert
Aad Koene

Re: techn. vraag over koelsysteem HSE V8

Bericht door Aad Koene »

Rick, Gert,

een lekke koppakking en een gescheurde cilinder verzorgen ook hetzelfde effect.
Je kunt dit controleren door de motor warm (bedrijfstemperatuur) te laten lopen met de radiatordop eraf.
Als er belletjes naar boven komen (eventueel schuim ontstaat) en er zwart-grijze resten blijven drijven op de koelvoeistof is er meestal sprake van een gescheurde cilinderwand.

Succes en sterkte,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Jos

Re: techn. vraag over koelsysteem HSE V8

Bericht door Jos »

HSE motoren willen inderdaad graag scheuren. Is niets aan te doen. Moet je er een anderen motor in (laten) zetten.

Sterkte.

Jos
Plaats reactie