Olieverbruik, wat te doen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ernst

Olieverbruik, wat te doen?

Bericht door Ernst »

Hoi daar,
Voordat ik een misschien probleemblok aanschaf: als een 2,5D blok 1 liter olie per 400 km verbruikt, waar zit dan meestal de oorzaak daarvan?
Of te wel: wat moet ik zo-wie-zo vervangen of reviseren?
Ik heb twee rechterhanden, maar het moet allemaal natuurlijk wel leuk en betaalbaar blijven ;-)
Alvast bedankt voor jullie tips.
Groet,
Ernst.
fred101

Re: Olieverbruik, wat te doen?

Bericht door fred101 »

niet kopen bij zo'n verbruik. Is rijp voor revisie.

Fred101
"90" --> 2.5D NA '86

Re: Olieverbruik, wat te doen?

Bericht door "90" --> 2.5D NA '86 »

Als een N/A blok olie verbruikt (niet lekt dus) kan dit langs twee kanten. De klepseals of de zuigerveren. De klepseals is niet waarschijnlijk dat het zo'n verbruik geeft, dan blijven de zuigerveren over.

Het vervangen van de klepseals of zuigerveren is op zich niet moelijk en redelijk te doen, maar op voorhand is niet aan te geven of je daarmee het probleem verhelpt.

De vraag is dan namelijk, waarom lekken de de zuigerveren. Zijn ze alleen maar versleten, of zijn samen met de zuigerveren ook de zuigerwanden niet meer helemaal goed. Als dat laatste het geval is, dan is onvermijdelijk de zuigerwanden te laten bewerken naar een overmaat toe en dan dus ook zuigers te moeten vervangen.

Om een idee te geven van de kosten:
- afpersen en vlakken cilinderkop, rond de € 100,- exclusief materiaal
- nieuwe klepseals zo'n € 5,-
- nieuwe zuigerveren tussen de € 50,- tot € 100,- (waar koop je ze?)
- setje lagerschalen € 20,-
- koppakking € 20,-

Dan kunnen de verrassingen komen:
- kleppen zo'n € 8,- per stuk
- klepgeleiders
- voorkamers
- zuigerwanden boren & honen, werkplaatstarief x uren
- zuigers omstreeks € 50,- per stuk

Ga er in je afweging vanuit dat je moet laten boren en honen, dus ook nieuwe zuigers nodig hebt. Je bent in totaal dus zeker iets kwijt tussen de € 500,- en € 1000,-. Let wil, dit is om olieVERBRUIK op te lossen. OlieLEKKAGE is een compleet ander verhaal en veelal stukken goedkoper.

Groet van Marco!
Plaats reactie