Koelvloeistof Freelander

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arend

Koelvloeistof Freelander

Bericht door Arend »

Ik heb een freelander waar een tijdje geleden de koppakking van vervangen is.
Nu ben ik nog regelmatig aan het bijvullen en met afpersen in de garage zijn geen lekken gevonden.
Is dit ding echt zo moeilijk te ontluchten ?
Het is een 1800 benziene motor uit 1999.
herbert

Re: Koelvloeistof Freelander

Bericht door herbert »

Dit is voor mij ook een bekend probleem, vorig jaar de motor gereviseerd. Er was eerst ook een verlies van koelvloeistof zonder dat er een aanwijsbaar probleem was. Nu had ik laatst ook minder vloeistof in het reservoir. probleem waarschijnliojk de eerste cilinder.

Door druk op de eerste cilinder te zetten ging bij mij het vloeistof reservoir weer stijgen wat dus betekend dat de koppakking defect is. Als je andersom test door druk op het reservoir te zetten loopt de koelvloeistof weg in de cilinder wat dus niet te zien is. Bij het starten heb je kort witte rook en daarna is het water in de cilinder verdampt waardoor je weer niks meer ziet. Als er te veel water in de cilinder staat hoor je dit bij het starten borrelen.

Heel ander probleem als je net een nieuwe koppaking hebt is...
dat er niet vergeten moet worden de kachel te ontluchten. Met dit warme weer gebruik je deze waarschijnlijk niet. Dit moet je ontluchten via die twee slangen achter de motorblok die de auto in gaan. Bovenop zit een ontluchtingsnippel die je moet losdraaien totdat er regelmatig koelvloeistof uitloopt.

hopelijk wordt je hier wijzer van..... succes Herbert

Ander probleem kan zijn dat de kachel niet ontlucht is waardoor er nog veel lucht in de leidingen zit. Er
Plaats reactie