Suggesties om 6cyl in leven te houden?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ryan

Suggesties om 6cyl in leven te houden?

Bericht door Ryan »

Na veel bloed, zweet en tranen is de 109 Safari Station 2.6-6cyl uit 1968 eindelijk RDW goedgekeurd, het kenteken onderweg. Het restauratieproject LEEK ten einde... Het is een geweldig mooie auto geworden; chassis gestraald, gelast, gespoten, body opnieuw gespoten, stuurinrichting, assen&remmen gereviseerd, ladingen nwe onderdelen, speurtochten naar onderdelen (achterbank e.d.) enz enz enz grondig dus ... behalve ... de motor en bak. Bij aanschaf fuctioneerde ze, maar zijn niet uitgebreid getest... maar nu: oliedruk haald 50psi(?) bij lange na niet en loopt bij het opwarmen van de motor terug tot net boven 0(boven 3000RPM). Olielampje gaat dan nog niet eens branden(!). Tevens begint de motor bij wat toeren te tikken/ratelen als een diesel (nee, is geen pingelen). Ik denk dat de lagers versleten zijn. Dus maar eens de karterpan los: wat een puinhoop! De oliezeef was helemaal dichtgekoekt met... modderige smurrie. Lagerschaaltje van een drijfstang gecontroleerd en die zag er niet best uit: groeven (ook in krukas) en duidelijk aan slijtage onderhevig. Ook de voelbare(!) speling op de drijfstangen liggen m.i. buiten de tolerantie's. Inmiddels alles weer in elkaar geschroefd, nw filter gemonteerd en de dikste olie (20W60 ipv 15W40) die ik kon vinden erin... vreemd genoeg geeft de oliedrukmeter nog steeds hetzelfde beeld.(?) Had toch wel verwacht (lees gehoopt) dat ik hiermee de oliedruk wel iets zou opkrikken. Eigenlijk moet er een andere motor in of een complete revisie gaan plaatsvinden. Maar ik ben moe. Het "nu even niet" brult inwendig. Na zoveel hindernissen ben ik blij dat ik rijd! (compressie is goed) Hebben jullie nog suggesties om het 6pittertje's leven te verlengen??? (Dopes?, wondermiddeltjes?, crea idee?) Of heeft iemand nog een goed (of beter draaiende) 6cyl liggen? Zou de oliepomp versleten kunnen zijn waardoor druk niet hoger wordt?

Hoor het graag.

Land Rover groeten,

Ryan
Remco Vegting

Re: Suggesties om 6cyl in leven te houden?

Bericht door Remco Vegting »

Hoi Ryan,

Ik heb nog een gereviseerde oliepomp in de schuur liggen, dit zou misschien een deel van de problemen op kunnen lossen. Als de compressie nog goed is hoef je in ieder geval niets aan de zuigerveren te doen, dus het lijkt mij een kwestie van de lagerschalen vervangen (als de krukas tenminste niet beschadigt is) en rijden weer. Voor zo'n klusje hoeft de motor niet eens uit de auto gehaald te worden!

Groetjes,

Remco

www.little-landies.com
www.henryv8.tk
Ryan

Bericht door Ryan »

Hoi Remco,

Ook in de krukas zitten oneffenheden. Zijn nieuwe lagerschalen dan ook niet heel snel weer versleten? (Iemand hier een mening over?) Om de krukas te demonteren (voor het afdraaien) moet bij mijn weten de motor weer uitgebouwd worden omdat het vliegwiel nog aan de krukas vastzit. (nu even niet...)

Je oliepomp is zeker het proberen waard! Ben je bereid om hem terug te nemen wanneer blijkt dat deze de oliedruk niet verhoogd? (want dan is de huidige pomp nog goed) Zou tof zijn!

Hoor graag van je.

Groeten,

Ryan
Remco Vegting

Bericht door Remco Vegting »

Hoi Ryan,

Als de krukas ook maar licht beschadigd is hebben nieuwe lagerschalen geen zin, zonde van het geld!

En nee, als ik m'n oliepomp verkoop wil ik hem niet meer terugnemen. De schuur is al veel te vol!

Groetjes,

Remco

www.little-landies.com
www.henryv8.tk
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ryan,

Er zijn wat algemene zaken die je zou kunnen doen voordat je aan grote reparaties/revisies gaat beginnen.
De dikke olie eruit en vervangen door 20W50 of 15W40, dikke olie smeert alleen maar moeilijker.
Kleppenstellen, voor zover je dat nog niet hebt gedaan.

Als jou krukas dusdanig beschadigd is dat deze vervangen moet worden zou ik voorlopig alles laten voor wat het is gewoon verder rijden en op je gemak een moment bepalen waarop je de rivisie gaat uitvoeren.
Je kunt dan ook op je gemak de materialen verzamelen.

Succes,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Sorry Ryan ik geef je geen hoop, op die 6 cylinder kan je moreel en financieel helemaal leeg lopen. Ik heb dat al menigeen zien doen.
Revisie is mogelijk maar je moet wel een orginaliteitsfreak zijn om dat antieke ding voor een vermogen nieuw leven in te laten blazen.
Mijn advies is dan ook NIET REVISEREN, koop maar een mooie Ford 2.8 6 cylinder met adapterplaat. Dat is is goedkoper, verbruikt de helft en heeft meer vermogen.
The_Dude

Bericht door The_Dude »

De 6 cilinder die erin zit is toch gemaakt door bmw?
Is het niet mogelijk om een 6 cilinder uit een bmw 3 serie te scoren? Compleet of in delen?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Ryan

Bericht door Ryan »

Ik moet toegeven dat het me wel erg aan het hart zou gaan om de originele 6cyl te vervangen voor wat anders... Deze optie heb ik eerder overwogen maar kwam toen tot de conclusie dat een andere motor (+verzetten motorsteunen, +nw uitlaatsysteem, +andere belhousing, +ander ontkoppelingssysteem, +andere radiatiator) ook behoorlijk in de papieren gaat lopen en door mijn liefde voor originaliteit bleef ik toen bij de 6cyl - zijklepper. Wat is het grote probleem/kostenpost van de 6cyl? Wat maakt deze motor moeilijker te reviseren als een andere motor? Ik ben hier nog helemaal niet in thuis. Gaarne advies... (of een andere motor lol)

Groeten,

Ryan

p.s. Aad, bedankt voor je reactie. Ik heb altijd begrepen dat dikkere olie zorgt voor een hogere oliedruk omdat de olie immers moeilijker tussen de lagers uitgeperst wordt(?) Het duurt nu (met 20W60 ipv 15W40) ook langer voordat het tikkende geluid naar voren komt. Wat is nu waar?
Steven

Bericht door Steven »

Je zou ook eens met Rene Gans kunnen bellen en vragen of hij je een grove schatting kan geven.
Ik zou voor de revisie gaan, dan houd je hem origineel.
Ik heb begrepen dat de 6 cyl een goede, technisch sterke motor is als je hem maar goed onderhoud. Je kan er wel een Ford blok in leggen, Johan heeft er volgens mij nog eentje liggen, maar dan ga je wel naar 150 pk met alle gevolgen van dien. assen die afbreken etc. etc.

Steven
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ryan,

Het klopt dat een dikkere olie moeilijker tussen de lagers uit is te persen, maar vergeet niet dat het ook moeilijker is om het er tussen te krijgen.
Ook klopt het dat het tikkende geluid met dikkere olie pas later naar voren komt, in de tussen tijd worden andere vitale onderdelen door de dikkere olie niet gesmeerd.
Het geluid ga je pas horen als de olie dunner wordt en pas dan is het systeem in staat alles te smeren, tot die tijd staat het meeste dus gewoon droog.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ryan

Bericht door Ryan »

Remco,

Kun je me vertellen wat je voor de pomp wil hebben?

En in hou verre is ie gereviseerd?

Groeten,

Ryan
Plaats reactie