Distributie-ketting vervangen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Steven

Distributie-ketting vervangen?

Bericht door Steven »

Wie kan mij vertellen wanneer de distributie ketting moet worden vervangen?
Hoe kan je nakijken of hij nog goed is?
ik heb het hier over een 2.25 benzine

Steven
Yuri

Re: Distributie-ketting vervangen?

Bericht door Yuri »

Hoi Steven,

ik wil mij distributie ook gaan controleren. (zie een van de vorige berichten waar ik op zoek ben naar een spanner)
mijn motor rammelt/klappert erg. kleppen zijn gestelt, waterpomp en dynamo zijn nieuwe, verstuivers zijn/worden vervangen voor nieuwe.

waarom heb jij het idee gekregen om eens bij je distributie te gaan kijken? normaal zou zo'n ketting een motorleven lang mee gaan dacht ik.

grtz,

Yuri
SIII 109D
Steven

Bericht door Steven »

Ik heb een keer ergens iets gezien over een distributie ketting die aardig wat speling had en nu vroeg ik mij dus af of dit ooit wel eens vervangen moet worden.
Je komt in de handboeken namelijk niks tegen over het vervangen van een ketting.

Maar als die dingen in principe een motorlevenlang meegaan hoef ik me daar niet druk over te maken. Voor de rest loopt mijn mototrtje als een zonnetje dus:
"If it ain't broken, don't try to fix it"

Steven
musketier

Bericht door musketier »

distributieketting moet bij ??? km vervangen worden. Dit is wel een belangrijk gegeven, want als hij kapot gaat dan heb je echt een groot probleem.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Theoretisch hoeft de distributieketting van een Series niet vervangen te worden (made for lifetime).
Echter zijn er twee zaken om rekening mee te houden:
- Land Rover`s blijken veel langer mee te gaan dan de ontwerper van de motor heeft durven dromen
- De kettingspanner kan in de loop van de tijd vast gaan zitten of het begeven

Het eerste geval is prettig daarom rijden er nog veel oude LR`s rond met de originele motor.
Het tweede geval is een aandachtspuntje; als de ketting slap hangt hoor je hem bij stationair lopen meestal tegen de binnenkant van het distributiehuis aan slaan met onregelmatige tussenpozen, dus redelijk duidelijk herkenbaar.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Plaats reactie