startprobleem freelander

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rokus

startprobleem freelander

Bericht door Rokus »

Hai hallo,

Ik heb een freelander van 2000,met 175000km op de teller.
Nu heb ik soms het probleem dat hij niet wil aanslaan.
Hij doet dan echt helemaal niets,de controlelampjes branden wel.
Na een paar keer proberen en /of even wachten doet hij het opeens wel.
De accu wordt goed opgeladen en de accu is perfect.
WAT KAN DIT ZIJN???
Het contactslot???? de startmotor????
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?????

Alvast bedankt.. ROKUS
Lars

Re: startprobleem freelander

Bericht door Lars »

Probeer het volgende, liefst even met hulp.
-meet eerst of er bij de dunne draad bij de startmoter iets doorkomt als het contactsleuteltje omgedraaid wordt, zo ja, dan is je contactslot nog ok.
-vervang bij twijfel het losse relais in je startcircuit (kost je een paar euro, is ook geen werk), controleer de aansluitingen op oxidatie.
-controleer de massa verbinding aan de startmoter, maak deze goed schoon, zet deze ook goed vast, controleer ook of de accupolen goed vast zitten en niet geoxideert zijn.(alles goed blank maken en na vastzetten invetten met vaseline of kopervet).
-kijk of de strtmoter waar deze aangrijpt niet te vuil is, zo ja maak hem schoon, zorg dat er geen ontvetter of e.d.in de startmoter komt.
-als dit allemaal niet help, dan kan je het nog wat lomper proberen, de startmoter met het contact aan kort sluiten, werkt dit, dan is het relais in/aan de startmoter overleden. (deze methode is in verband met de electronica niet aan te bevelen, maar bij oudere auto's zonder electronica werkt dit goed).
-of bouw de startmoter uit, of haal de bekabeling los en probeer het met de accu rechtstreeks op de startmoter.

slechte massa verbindingen in combinatie met een oude accu zorgen voor de meeste problemen, startmotor moet eigenlijk een autoleven mee kunnen.
ik dacht ook een keer dat mijn accu nog goed was, maar een nieuwe was wel de oplossing, weet je dit dus heeeeeeel zeker?

succes, lars
badair

Bericht door badair »

wel klikken niet draaien.
bij mij waren het de polen in de startmotor die de stroom doorgeven aan de start motor zodat deze draaid.
de polen waren ingesleten.
ik heb voor 25 euro nieuwe polen gehaald in huizen, noord-holland , naast de kartbaan.
ik denk wel dat het goedkoper kan effe shoppen.
Lars

Bericht door Lars »

die was ik nog vergeten te melden,
Plaats reactie