verbeteringen freelander 1 per wanneer?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lars

verbeteringen freelander 1 per wanneer?

Bericht door Lars »

hallo allemaal,

Ik lees veel over verbeteringen die vanuit de fabriek door zijn gevoerd op de freelander 1. Ik overweeg om een 1.8I 5 deurs geel kenteken te kopen uit 2000.
Als ik alle verhalen zo lees in het prikarchief, en uit het artikel in LRO is er nogal wat verbeterd gedurende de productie, maar ik kom helaas nergens iets tegen over met welke chassisnummers de verbeteringen doorgevoerd zijn, en hoe ik de verbeteringen aan het blok om koppakkingsproblemen te voorkomen kan herkennen. Het gaat om een freelander met nog geen 60000 km op de teller, dus door gebruik zal het allemaal nog niet zo snel stukgelopen zijn, maar dus ook niet onder garantie aangepast.... wie weet wat?

lars(laroloos)
Dennis101

Re: verbeteringen freelander 1 per wanneer?

Bericht door Dennis101 »

De verbeterde koppakking en de verplaatste thermostaat zijn vanaf chassisnummer 1A 324162 (modeljaar 2001) toegepast en de modificatie is te herkennen door de thermostaat die nu buiten het motorblok zijn geplaatst in de slangen achter de radiator.
Een kilometerstand van 60.000 km zegt in dit geval niet zoveel, sommigen waren bij die kilometerstand ondertussen al aan hun 3e koppakking (of motorblok) toe.

Het technische bulletin kun je hier nalezen:

[www.mgfcar.de]

Dennis B.
macweekers110hcpu

Bericht door macweekers110hcpu »

Beste Lars,

in de LRO van June 2005 en Spring 2006 staan complete buyer's guides over de T4 en de 1.8 benzine. Als je die niet hebt kun je hier rondvragen, of margaret.way@emap.com mailen. Dat stond in de LRO van september 2006 die ik hier voor me heb liggen. Daarin stond een artikel over de adverteer-strategie van de freelander... zodoende ben ik aan deze info gekomen.

succes met je zoektocht
macweekers110hcpu

Bericht door macweekers110hcpu »

owja ik geloof dat juist het midden diff van de freelanders heel veel problemen kennen...
Lars

Bericht door Lars »

Dank je Dennis, dit is o.a wat ik zocht, ik zal er zeker nog eens goed naar kijken!
macweekers, ik heb de beide artikelen uit LRO ook in huis en gelezen, het probleem met de visco koppeling vindt ik minder bezwaarlijk dan met de motor, Je kunt hiermee tenminste nog op eigen kracht naar huis, en lijkt relatief eenvoudiger te verhelpen

groet, Lars
Thor

Bericht door Thor »

Onderschat de visco koppeling niet, het kan juist je IRD ook treffen en dan ben je uitgereden.
Kijk deze ook zeer zeker na.

60.000 is toch redelijk weinig kijk dus ook naar de boekjes als deze er zijn(eventueel NAP)
Veel problemen(op de motor na ) zijn te wijten aan verkeerd onderhoud doordat veel freelanders zijn onderhouden door bedrijven die niet weten wat belangrijk is aan de wagen.
Lars

Bericht door Lars »

ja, daar heb je gelijk in, natuurlijk moet alles blijven werken, ook de IRD vervangen lijkt mij een fijn klusje. maar goed, er zit een nieuwe NAP en 6 maanden bovag op, dus daar zal het niet aan liggen, maar als een koppakking klapt, of een ander defect op treed, dan hebben ze altijd wel een smoesje, dat je de auto onoordeelkundig hebt gebruikt, dat het uitgesloten is van garantie of whatever, het blijft altijd jouw woord tegen de garage, en ja, je kunt het altijd hogerop zoeken, maar jij staat wel mooi stil en hebt er toch werk mee.
Thor

Bericht door Thor »

Je zou kunnen vragen aan de verkoper of de terugroepakties zijn uitgevoerd, als hij ja zegt moet je dit zwart op wit laten zetten. Zou daardoor de koppaking naar de mallemoer gaan heb een been om op te staan.

Alhoewel ik van mening ben dat een bovag bedrijf dan eerst aan zou moeten tonen dat het niet onder hun garantie valt en dat jij wild bent omgesprongen met de wagen.

Mijn visco en IRD zijn na 100km gereden te hebben naar de mallemoer gegaan.
Ik had de ballen verstand van de wagen en wist niet waar ik naar moest kijken toen ik hem kocht.

Gelukkig zat er wel bovag op, maar bovag mag 2e hands matrerialen gebruiken om op te knappen, en dat is bij de ird en zeker de visco geen goed idee.
Na overleg heb ik 750 euro bijbetaald en is er een nieuwe visco en ird opgelegd, een operatie die normaal bij een dealer +/- 3500 euro kost. Een stuk duurder dan de koppaking natuurlijk,materiaal kosten van de viscose zijn dacht ik alleen al 750 euro

Kwa de 1800 motor kan ik je zeggen dat ik het een fijn blok vind naverhand de verhalen die er zijn.

In princiepe te licht voor het zware werk maar daar is een freelander ook zeker niet voor gemaakt, en ook niet waar ik hem voor gekocht heb aangezien ik dit met mijn gezndheid toch niet kan.

Hij voldoet zeker voor op de weg al is hij ook niet de snelste, en ook voor het lichtere off road werk goed genoeg.
Vele zeggen dat een 1800 te licht is voor een wagen van rond de 1350 kg, maar kijk bv eens naar andere merken die met een gerust hart een 1800 voor een wagen van 13 a 1400 kg zetten

Toch moet je hem niet gebruiken voor zwaar trekwerk of zwaardere off road. De 1800 is een opgeboord blok waardoor de ruimte tussen de cillinders klein is en als deze te heet worden heb je idd het koppakingsprobleem, dat in combinatie met een thermosstaat die niet juist werkt.........
Maar ook een zware aanhanger richting frankrijk bv is geen aanreder dan is de td beter.

Ik vermoed dat als je thermostaat in orde is en er niet al te gek word omgesprongen je je niet bang hoeft te maken.

Groeten
Thor
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik zie de relatie niet tussen terugroepacties (staan overigens vermeld in het onderhoudsboekje die erbij geleverd moet worden, anders koop je hem niet) en modificatie aan de koppakking en thermostaat, want dit is nooit een terugroepactie geweest.
Als je een redelijke zekerheid wil hebben dat het koppakkingsprobleem zich niet voordoet (de modificatie was een verbetering, geen definitieve oplossing want die is er niet) moet de modificatie zijn uitgevoerd en dat betekent dat de auto van na bovengenoemd chassisnummer is of de koppakking reeds de geest heeft gegeven in het verleden.

Dat Lars zich meer zorgen maakt over de motor (koppakking) is terecht, dat kan elk moment gebeuren. Een vaststaande visco voel je aankomen als je goed oplet en verdere schade kun je dan voorkomen. Als de auto al met een defecte visco gekocht is dan openbaren de problemen zich nog binnen de garatietermijn.

Wij hebben toen zelf voor een TD4 gekozen, als je hiermee gereden hebt en deze daarna vergelijkt met een 1.8i begrijp je meteen waarom.
Ga ook na hoeveel je verwacht te rijden per jaar, het omslagpunt ligt veel lager als je denkt.

Dennis B.
Thor

Bericht door Thor »

Ik was in de veronderstelling dat de Thermostaat ook een terugroepaktie was, foutje van mijn zijde.

Dennis , wat is de belasting per maand van een TD4?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Voor onze TD4 uit 2002 betalen wij voor grijs kenteken particulier €257,- per 3 maanden.

Dennis B.
Lars

Bericht door Lars »

Dank je voor jouw ervaringen, ik wil een landrover omdat je daar veel meer mee moet kunnen dan een gewone auto, en die je daarmee rederlijkerwijs wat meer mee kunt belasten dan een normale auto, ik krijg steeds meer het beeld dat dit toch niet helemaal kan met een freelander, en dan vooral de benzine uitvoeringen van voor 2001.
Mijn broer, met een voor mijn gebruik, te dorstige benzine 88, moet ik probleemloos vlot kunnen trekken als hij vast staat, ik wil er probleemloos een autoambulance met project mee kunnen trekken (wat welliswaar niet te vaak gebeurd) en ik moet er ongenadigd veel zooi in kwijt kunnen, als ik met het gezin op pad ga, ik wil mij ook niet blauw betalen aan wegenbelasting, en tja, ik moet er echt van op aan kunnen.
Lars

Bericht door Lars »

Ik ga nu nog uit van 16000 km, maar ik hoop mijn woon werk afstand binnen 12 maanden te kunnen verkleinen, dan wordt het wellicht maximaal 8000 km, dus vandaar de benzine uitvoering en ik heb geel kenteken nodig.
Thor

Bericht door Thor »

Ik betaal voor mijn benzine 145 euro in de 3 maanden. Het verschil met de diesel is veel kleiner dan ik zelf verwachte.!!!!!!!

Nu durf ik dit niet zeker te zeggen, maar volgens mij is een particulier grijs kenteken diesel net zo duur als een geel kenteken diesel????????

Wil je echt dat soort dingen doen met de freelander zal ik je de td4 aanraden Lars.
Zeker de autocar (ik weet niet hoe zwaar het project is) gaat vermoedelijk beter met de diesel.

Mij is aangeraden met de 1800i geen zware aanhangers te trekken voor langere tijd.
Neem in je berekening mee dat de diesel goedkoper is bij het tankstation en heel wat meer kracht heeft onderin bij lage toerentallen.

Waar ik de freelander voor heb gekocht is voor het rustigere off road werk. Ik heb geen ervaringen met het zwaardere off road gebruik met een freelander. Het rustige werk doorstaat hij met vlag en wimpel.
Lars

Bericht door Lars »

Ja ik wil wel dieselen, maar de wegenbelasting voor een 5 deurs td 4 komt op 1364 euro per jaar, de benzine 5 deurs komt op 612 euro per jaar, daarbij is de diesel 200 kg zwaarder, dus ietsie duurder in de verzekering.
Ik ben druk werkzoekend in de buurt, dus ik verwacht in de nabije toekomst niet voldoende werk voor een diesel te hebben, vandaar mijn B-keuze (ik ben nu dieselrijder, en dat bevalt uitstekend) voor benzine.
Thor

Bericht door Thor »

Ik kan je jammer genoeg geen eigen ervaringen geven met een kar achter de wagen en het zwaardere off road met de 1800i rover blok.
I

Je zou mischien eens contakt op kunnen nemen met Rob Dekker(van het LRCH forum), deze rijd wel flink off road met de freelander 1800i, en heeft er naar mijn weten geen problemen aan gehad. De fl komt volgens mij uit 98 of ook 99

Op het freelander forum zitten grotendeels ook diesel rijders dus daar weet ik zo ook niemand.

Ik hoop dat je eruit komt Lars, hou ons op de hoogte in ieder geval.
Lars

Bericht door Lars »

vandaag heb ik de freelander 1.8 se nog eens uitvoerig bekeken,
bouwjaar 2000, geleverd oktober 2000 in duitsland, 49000km, 6 mnd.bovag garantie
airco, lichtmetaal, dakrails,trekhaak, zwart, 5 deurs, auto staat in Deventer.
14950 euro vraagprijs...

-geen onderhoudsgeschiedenis bij dealers
-geen zichtbare aanpassingen, behalve vervanging bougiekabels
-sterk zwetende aircopomp
-niet frisse koelvloeistof
-zwetend kleppendeksel, links onderaan in de buurt van dynamo
-gitzwarte kop onder vuldop in kleppendeksel
-gitzwarte olie (was net ververst, met afgestempelde grote beurt)
-liegende verkoper, de auto hadden ze net (apk was 21-12-06 verlopen, bandenzwart van de poetser was er al grotendeels afgeregend, staat daar dus al even) en de auto was geschikt voor het zware terreinwerk en een ideale caravan trekker....
-hondelucht (hou ik iets minder van)
-vier heel erg droge levensgevaarlijke banden (onder een auto van 14950 euro!) volgens de verkoper niets mee aan de hand.
-herhaaldelijk werd aangeboden de auto zonder garantie te verkopen
-erg hoge vraagprijs, 1950 euro boven bovag koerslijst
-slechte inruilwaarde, hele nette courante 3 jaar oude auto, 1500 euro onder de inruilwaarde volgens dezelfde lijst

heb zelf wel nog even VIN nummer gecontroleerd bij laro dealer, alle modificaties waren volgens de computer uitgevoerd, volgens de larodealer ook wel erg enthousiaste vraagprijs.

Ik heb er maar niet mee gereden, het prijsverschil alleen al was te groot, hiervoor kan ik er al een van een particulier kopen Ik heb de verkoper heel veel succes met de verkoop toegewenst, hij hoopt waarschijnlijk dat een of ander (paas-) ei er wel intrapt. ik ga fij verder zoeken.
jullie allemaal, bedankt voor de goede raad!

groet, Lars
Thor

Bericht door Thor »

Ik denk de goede keuze Lars. Als een verkoper liegt is al en groot mispunt.
Zo te horen zijn er op het blok ook al een aantal dingen die niet okey zijn.

De vraagprijs is aan de hoge kant, is niet zo heel erg, maar dan moet de inruil zeer goed zijn en dat was ook niet het geval. De niet frise koelvloeistof vind ik nog het gevaarlijkste. Mijn reservoir is netjes en zuiver en zo ook de vloeistof, leek de vloeistof op (koffie)prut?

De banden is eigenlijk een prijs die je ook terug had moet krijgen want dit is toch redelijk belangrijk bij de FL, daar hadden ze mij ook mee te pakken

Dus vermoedelij heb je de goede keuze gemaakt, succes met de verdere zoektocht.
Plaats reactie