Beste Laro liefhebbers,
eerst zal ik mij even voorstellen: ik ben een groot landrover liefhebber nog zonder eigen laro (geld he?!). Ik volg dit prikbord al een tijd en sta telkens weer versteld van jullie technische kennis. Nu heeft een kennis van mij een 109 ambulance, die ik af en toe kan lenen, maar deze heeft rond de 80 km/h (eind derde begin vierde versnelling) het probleem dat de motor heftig gaat trillen al deze vermogen moet leveren. (accelereren of heuveltje op). Persoonlijk denk ik dat het aan de verstuivers ligt, maar ik ben er niet zeker van. Weet iemand wat het kan zijn en hoe op te lossen???
alvast hartelijk bedankt,
groetjes
Jasper
heftig trillende motor
Re: heftig trillende motor
Jasper,
De trillingen die dan veroorzaakt worden hoeven niet per se van de motor af te komen, alle onderdelen in de hele aandrijflijn kunnen dit veroorzaken.
Een simpel antwoord is hier dus niet voor.
Op het moment dat je probeert te versnellen komt de gehele aandrijfljn onder spanning te staan, immers de motor wil harder dan de wielen op dat moment gaan.
Op volgorde: de motor, de motorsteunen, de prise-as, de versnellingsbak, de tussenbak, de baksteunen, de aandrijfassen, het differentieel, de steekassen en tot slot de wiellagers kunnen stuk voor stuk speling hebben of in onbalans zijn.
Ellimineren van dit probleem gebeurt door controle in omgekeerd volgorde, meestal wordt "onderweg" het probleem al gevonden.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
De trillingen die dan veroorzaakt worden hoeven niet per se van de motor af te komen, alle onderdelen in de hele aandrijflijn kunnen dit veroorzaken.
Een simpel antwoord is hier dus niet voor.
Op het moment dat je probeert te versnellen komt de gehele aandrijfljn onder spanning te staan, immers de motor wil harder dan de wielen op dat moment gaan.
Op volgorde: de motor, de motorsteunen, de prise-as, de versnellingsbak, de tussenbak, de baksteunen, de aandrijfassen, het differentieel, de steekassen en tot slot de wiellagers kunnen stuk voor stuk speling hebben of in onbalans zijn.
Ellimineren van dit probleem gebeurt door controle in omgekeerd volgorde, meestal wordt "onderweg" het probleem al gevonden.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
ah.........dat klink als een drukke vakantie!
hartstikke bedankt voor de snelle reactie
Jasper
hartstikke bedankt voor de snelle reactie
Jasper
Mijn landrover 110 deed dat ook, met trillingen die je door het stuur voelt. De voorste 'propshaft' (is dat de aandrijfas? in het nederlands) had de jukken niet parallel gemonteerd staan - maar eentje met het juk horizontaal en eentje met het juk verticaal. Vier bouten en moeren los, propshaft een halve slag draaien, weer vastzetten en 't probleem was opgelost.
Helemaal FOUT wat ik daar zei!! oeioeioei... laat ik nu net in de workshop manual lezen dat de voorste propshaft juist NIET parallel gemonteerd moet zijn. Sorry!