2.5 diesel in serie III
2.5 diesel in serie III
Dag,
Mijn 2.25 diesel doet het niet meer en gaat waarschijnlijk zoveel geld dat het loont om naar een vervanger te zoeken. Nu kan ik een 2.5 diesel kopen. Mijn vraag is of dit past in een serieIII SWB en of iemand hier ervaring in heeft, wat moet je ombouwen, hebben deze motoren nog weer andere problemen dan de 2.25.
Groet,
Richard
Mijn 2.25 diesel doet het niet meer en gaat waarschijnlijk zoveel geld dat het loont om naar een vervanger te zoeken. Nu kan ik een 2.5 diesel kopen. Mijn vraag is of dit past in een serieIII SWB en of iemand hier ervaring in heeft, wat moet je ombouwen, hebben deze motoren nog weer andere problemen dan de 2.25.
Groet,
Richard
Re: 2.5 diesel in serie III
Richard,
Past als het goed is heel eenvoudig, je zult alleen eventjes de oude motorsteunen van de series over moeten zeten op het 2.5 blok. Het onderblok van de motor is namelijk hetzelfde als van de 2.25 5*gelagerd, alleen de slag (krukas) is veranderd. De inspuitpomp zit op een andere plek en is tandriem aangedreven. Verder zit er op de plek van de 2.25 dieselinspuitpomp nu een vacuumpomp voor de rembekrachtiger. volgens mij zijn dat wel de verschillen, tja en ze zijn altijd 5 * gelagerd. ipv 3* bij de oudere series blokjes.
Veel plezier,
Sjoerd.
Past als het goed is heel eenvoudig, je zult alleen eventjes de oude motorsteunen van de series over moeten zeten op het 2.5 blok. Het onderblok van de motor is namelijk hetzelfde als van de 2.25 5*gelagerd, alleen de slag (krukas) is veranderd. De inspuitpomp zit op een andere plek en is tandriem aangedreven. Verder zit er op de plek van de 2.25 dieselinspuitpomp nu een vacuumpomp voor de rembekrachtiger. volgens mij zijn dat wel de verschillen, tja en ze zijn altijd 5 * gelagerd. ipv 3* bij de oudere series blokjes.
Veel plezier,
Sjoerd.
Re: 2.5 diesel in serie III
En niet onbelangrijk: De rechter steun die aan het chassis is gelast moet je veranderen. Je hebt dan uiteraard tevens de orginele steun van het 2.5 blok nodig.
Het uitlaatspruitstuk van de 2.25. moet je gebruiken vanwege de afstnd tussen de bouten waar je pijp op komt
Mogelijk dat je ook het thermostaathuis van de 2.25. moet gebruiken i.v.m. de aansluitslang van de radiator.
Kees
Het uitlaatspruitstuk van de 2.25. moet je gebruiken vanwege de afstnd tussen de bouten waar je pijp op komt
Mogelijk dat je ook het thermostaathuis van de 2.25. moet gebruiken i.v.m. de aansluitslang van de radiator.
Kees
Re: 2.5 diesel in serie III
Ik ben dit ook van plan (2.25 voor 2.5)
Wat win je aan vermogen?
Wat win je aan vermogen?
Re: 2.5 diesel in serie III
Ik ging van een dikke 62pk naar een vette 68pk. Merkte maar weinig verschil...
Groeten Edward, die nu met een Peugeot 2.5td met 95pk rond rijdt in zijn Series III...
Groeten Edward, die nu met een Peugeot 2.5td met 95pk rond rijdt in zijn Series III...
Re: 2.5 diesel in serie III
Aad K heeft voor mij het blok uit mijn ex-Mariniers in de LW ingebouwd en ik vind het een flinke sprong vooruit, het rijdt waanzinnig lekker.
Groet,
John
Groet,
John
Re: 2.5 diesel in serie III
Flinke sprong vooruit vergeleken met een oude versleten 2,25 diesel of met zeer goede 2,25 diesel?
Groeten Edward.
Groeten Edward.