inhouden V8 lpg vermogen weg benzine
inhouden V8 lpg vermogen weg benzine
Hallo beste techneuten,
Sinds kort rijdt mijn 83 RRC niet meer zoals het hoort. Als ik met de 3,5 ltr op lpg rijdt dan stottert hij en schakel ik dan over op benzine dan valt het vermogen weg en moet ik op de vluchtstrook gaan rijden om weer terug op lpg te gaan rijden. Het wegrijden uit stilstand is ook heel erg lastig geworden, net of hij niet meer vooruit wil. Stationair loopt de auto op LPG goed maar op benzine veel te hoog.
Iemand ervaring met deze klachten? ben zelf een beginnende RRC rijder en wil (en moet) nog veel leren blijkt nu!?!?!
Ik hoop snel iets te horen
Gr,
tonnie
Sinds kort rijdt mijn 83 RRC niet meer zoals het hoort. Als ik met de 3,5 ltr op lpg rijdt dan stottert hij en schakel ik dan over op benzine dan valt het vermogen weg en moet ik op de vluchtstrook gaan rijden om weer terug op lpg te gaan rijden. Het wegrijden uit stilstand is ook heel erg lastig geworden, net of hij niet meer vooruit wil. Stationair loopt de auto op LPG goed maar op benzine veel te hoog.
Iemand ervaring met deze klachten? ben zelf een beginnende RRC rijder en wil (en moet) nog veel leren blijkt nu!?!?!
Ik hoop snel iets te horen
Gr,
tonnie
Re: inhouden V8 lpg vermogen weg benzine
Tonnie,
ik zou eerst eens de luchttoevoer checken, is 't luchtfilter schoon, bougies checkken, zijn ze niet helemaal zwart, en kijk of de bougiekabels 'oud'zijn.
Allemaal geen dure onderdelen en sowieso goed om preventief te vervangen, vooral bij dit natte koude weer.
Durk
ik zou eerst eens de luchttoevoer checken, is 't luchtfilter schoon, bougies checkken, zijn ze niet helemaal zwart, en kijk of de bougiekabels 'oud'zijn.
Allemaal geen dure onderdelen en sowieso goed om preventief te vervangen, vooral bij dit natte koude weer.
Durk
De kabels, bougies en ontsteking zijn "nieuw" maar het kan zinvol zijn ze eens te controleren. Het luchtfilter ga ik ook eens schoonmaken/vernieuwen.
bedankt voor de snelle reactie
gr,
tonnie
bedankt voor de snelle reactie
gr,
tonnie
Een 3,5 moet op benzine worden afgesteld op het goede toerental/mengsel. Daarna op gas zo dat hij met het gelijke toerental loopt. Echter na langdurig op lpg rijden slijten de gasnaalden en olie kan uit de carb-dempers lekken. Ook kan het zijn dat de schuiven niet meer omhoog gaan of blijven hangen. In jou geval zou ik daar eerst naar kijken, vooral omdat hij stationair wel loopt. Dat kan bv door een lek rubber. Ook kan je ontsteking/kabels niet lekker meer zijn.
Wees gerust, je zult nog heel veel leren, hoemeer km hoe meer je leert
Fred
Wees gerust, je zult nog heel veel leren, hoemeer km hoe meer je leert

Fred
Hoi,
Is je verdelerkap en rotor soms ook nagenoeg nieuw??? Er zijn erg slechte rotor´s in omloop, heeft mij met soortgelijke klachten eens heel veel zoekwerk gekost.
groet frank
Is je verdelerkap en rotor soms ook nagenoeg nieuw??? Er zijn erg slechte rotor´s in omloop, heeft mij met soortgelijke klachten eens heel veel zoekwerk gekost.
groet frank
Om even bij de ontsteking te blijven.
Werkt de vacuum en de centrifugaalvervroeging goed?
Vacuümvervroeging:
- verdeelkap eraf.
- aan het slangetje (buitenzijde onts. huis) zuigen en kijk of mechaniekje beweegt
Centrifugaalvervroeging:
- kan de rotor met een lichte veerkracht een hoek van ongeveer 20% verdraaien.
succes,
Ruben
Werkt de vacuum en de centrifugaalvervroeging goed?
Vacuümvervroeging:
- verdeelkap eraf.
- aan het slangetje (buitenzijde onts. huis) zuigen en kijk of mechaniekje beweegt
Centrifugaalvervroeging:
- kan de rotor met een lichte veerkracht een hoek van ongeveer 20% verdraaien.
succes,
Ruben
Oke Fred,
Ik wilde hetzelfde gaan vertellen.
Rene W. V8
Ik wilde hetzelfde gaan vertellen.
Rene W. V8
Gisteren een paar uur bezig geweest.
Een aantal aanvullingen:
De verdelerkap en rotor zien er aardig nieuw uit. Dus probleem met slecht spul zou kunnen.
Contactpunten waren behoorlijk zwart
Stotteren vanmorgen veel erger dan voorheen. Op LPG verliest hij nu ook veel vermogen
kabels van bobine naar verdeelkap goed (bijna nieuw)
bougiekabels allemaal los gehad en stevig aangegrukt bij terug zetten
stationair op benzine heel erg hoog
sationair op LPG redelijk!
op benzine lijkt hij slechter te rijden maar ik heb begrepen dat bezine afstellen heel erg nauwkeurig is
luchtfilter werkt goed, geen kleppen die dichtstaan
vacuum werkt volgens mij ook prima, blazen geeft de gewenste resultaten en slang los geeft direct reactie op de motor
Vraag van mijn kant:
zou het de condensator in de ontsteking kunnen zijn
zou het de bobine kunnen zijn
Het meest opvallende is....als de motor kracht moet leveren dan laat hij het afweten!
Ik hoor het graag van jullie.
Bedankt trouwens voor alle snelle reacties
gr,
tonnie
Een aantal aanvullingen:
De verdelerkap en rotor zien er aardig nieuw uit. Dus probleem met slecht spul zou kunnen.
Contactpunten waren behoorlijk zwart
Stotteren vanmorgen veel erger dan voorheen. Op LPG verliest hij nu ook veel vermogen
kabels van bobine naar verdeelkap goed (bijna nieuw)
bougiekabels allemaal los gehad en stevig aangegrukt bij terug zetten
stationair op benzine heel erg hoog
sationair op LPG redelijk!
op benzine lijkt hij slechter te rijden maar ik heb begrepen dat bezine afstellen heel erg nauwkeurig is
luchtfilter werkt goed, geen kleppen die dichtstaan
vacuum werkt volgens mij ook prima, blazen geeft de gewenste resultaten en slang los geeft direct reactie op de motor
Vraag van mijn kant:
zou het de condensator in de ontsteking kunnen zijn
zou het de bobine kunnen zijn
Het meest opvallende is....als de motor kracht moet leveren dan laat hij het afweten!
Ik hoor het graag van jullie.
Bedankt trouwens voor alle snelle reacties
gr,
tonnie
Het lijkt mij nu een probleem van valse lucht.
Waardoor de motor te veel lucht krijgt en te weinig brandstof.
Kijk eens alle slangen na.
Rene W. V8
Waardoor de motor te veel lucht krijgt en te weinig brandstof.
Kijk eens alle slangen na.
Rene W. V8
Zou inderdaad kunnen, heb ik bij een xs1100 gehad maar die liep alleen rauwer dan normaal.
Test: spruitstuk inspuiten met remreiniger, starthulp of ander super brandbaar goedje. Gaat hij dan ineens sneller lopen dan heb je de plek gevonden. Best lastig bij een V8, is een vrij groot ding.
Ik vermoed zelf dat het een defect rubber in de carburateur is. Heb ik bij een R65 gehad, deze ging steeds slechter lopen, steeds minder vermogen, niet op willen pakken. Alles nagezocht van water in de benzine, ontsteking enz. Bleek er een mini klein scheurtje in het membraam te zitten wat zorgt dat onder invloed van het vacuum de luchtschuif omhoog gaat.
Deze kun je bereiken door de deksel van je carb af te schroeven.
Condensator zou ook kunnen, maar meestal krijg je dan een hoop gestotter en geknal. Nu is mijn enige ervaring daarmee dat het gebeurde bij een C50 en een HD XLCH1000 en dat geen 8 cilinder.
Jorm heeft een half jaar op 7 cilinders gelopen met een tot de draad versleten ontsteking, verbrande klep en een nokkenas zonder nokken. En ik dacht dat ze allemaal zo sloom en traag waren want hij liep verder heel netjes. Zelfs met de ontsteking op 28 graden stationair zoals hij door een V8 "expert" was gesteld.
Fred
Test: spruitstuk inspuiten met remreiniger, starthulp of ander super brandbaar goedje. Gaat hij dan ineens sneller lopen dan heb je de plek gevonden. Best lastig bij een V8, is een vrij groot ding.
Ik vermoed zelf dat het een defect rubber in de carburateur is. Heb ik bij een R65 gehad, deze ging steeds slechter lopen, steeds minder vermogen, niet op willen pakken. Alles nagezocht van water in de benzine, ontsteking enz. Bleek er een mini klein scheurtje in het membraam te zitten wat zorgt dat onder invloed van het vacuum de luchtschuif omhoog gaat.
Deze kun je bereiken door de deksel van je carb af te schroeven.
Condensator zou ook kunnen, maar meestal krijg je dan een hoop gestotter en geknal. Nu is mijn enige ervaring daarmee dat het gebeurde bij een C50 en een HD XLCH1000 en dat geen 8 cilinder.
Jorm heeft een half jaar op 7 cilinders gelopen met een tot de draad versleten ontsteking, verbrande klep en een nokkenas zonder nokken. En ik dacht dat ze allemaal zo sloom en traag waren want hij liep verder heel netjes. Zelfs met de ontsteking op 28 graden stationair zoals hij door een V8 "expert" was gesteld.
Fred
Weer een paar uur klussen erop zitten.
Vevangen zijn:
condensator, bobine en de kabel van de bobine naar de verdeelkap. Het luchtfilter is eraf geweest en alle slangen zijn gecontroleerd (een aantal moet binnenkort vervangen worden). Verder alles nagelopen en de stel schroef op de 2 gasslangen iets meer open gezet. Nu loopt hij iets beter op gas maar benzine is geen verbetering. Het was te koud en te laat om de carb open te halen en te onderzoeken. Het vervangen van de bobine heeft tot gevolg dat hij beter start en iets feller loopt. Op bezine loopt hij nog steeds heel erg hoog stationair, alsof hij wil opstijgen., Waar kan ik iets vinden om dat te stellen?
Wat kan ik bij een gasmeting in de garage te weten komen?
Ga morgen een handboek kopen, iemand een adresje of er nog 1 thuis liggen?
Ik hoop nog meer goede tips te krijgen, het is leuk om te zien dat anderen meedenken met mijn probleem, mijn hartelijke dank hiervoor.
Gr,
tonnie
Vevangen zijn:
condensator, bobine en de kabel van de bobine naar de verdeelkap. Het luchtfilter is eraf geweest en alle slangen zijn gecontroleerd (een aantal moet binnenkort vervangen worden). Verder alles nagelopen en de stel schroef op de 2 gasslangen iets meer open gezet. Nu loopt hij iets beter op gas maar benzine is geen verbetering. Het was te koud en te laat om de carb open te halen en te onderzoeken. Het vervangen van de bobine heeft tot gevolg dat hij beter start en iets feller loopt. Op bezine loopt hij nog steeds heel erg hoog stationair, alsof hij wil opstijgen., Waar kan ik iets vinden om dat te stellen?
Wat kan ik bij een gasmeting in de garage te weten komen?
Ga morgen een handboek kopen, iemand een adresje of er nog 1 thuis liggen?
Ik hoop nog meer goede tips te krijgen, het is leuk om te zien dat anderen meedenken met mijn probleem, mijn hartelijke dank hiervoor.
Gr,
tonnie
Probleem van inhouden op gas was een te arm gasmengsel. Op de gasslangzit een stelschroef waar ik achteraf gewoon niet aan had moeten draaien........probleem opgelost voor zover.
Nu blijft de motor wel ernorm hoog stationair lopen. Dat was de reden waarom ik aan de bout heb zitten draaien, het toerental naar beneden brengen!
iemand een idee?
Nu blijft de motor wel ernorm hoog stationair lopen. Dat was de reden waarom ik aan de bout heb zitten draaien, het toerental naar beneden brengen!
iemand een idee?
ja, dat is de stelbout op je verdamper. Dit soort dingen afstellen lukt bijna niet zonder CO meter.
De motor moet op benzine goed stationair draaien, dan de schroef op de verdamper (soms zijn het er twee) stellen totdat hij even hard loopt als op benzine (eigenlijk tot de goede CO waarde)
Dan motor met 3000 rpm laten draaien, de schroef op de slang uitdraaien en in draaien tot het toerental zakt, dan een slagje terug uitdraaien.
Fred101
De motor moet op benzine goed stationair draaien, dan de schroef op de verdamper (soms zijn het er twee) stellen totdat hij even hard loopt als op benzine (eigenlijk tot de goede CO waarde)
Dan motor met 3000 rpm laten draaien, de schroef op de slang uitdraaien en in draaien tot het toerental zakt, dan een slagje terug uitdraaien.
Fred101