welke 4x4 is best voor Afrika

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
patrick

welke 4x4 is best voor Afrika

Bericht door patrick »

Ik ben reeds 2x met gewone personenwagen van hier naar Senegal gereden. Ik ben van plan de trip nog eens over te doen maar wil de wagen in Senegal laten staan om van daaruit naar de omliggende landen te trippen. Een 4x4 laat meer toe en sta te twijfelen om één van beide wagens te kopen. Wie kan mij hier enig advies geven.
Enerzijds Landrover Diesel 109 2400cc met 7 plaatsen lang chasis van 1983 en 160.000km op de teller + bagagedrager. 3000 Euro
Anderzijds Mitsibushi Pajero Diesel TDI 2500 cc met 7 plaatsen lang chasis van 1991 met 267.000 km op de teller. 2500 euro.
Beide wagens hebben nooit 4x4 gereden. Kan iemand mij vertellen welk de meest aangewezen wagen is om dergelijke Afrikatrippen te ondernemen en wat de voordelen en/of nadelen van ieder voertuig eventueel zijn.
Ik dank je bij voorbaat voor iedere reactie maar wel graag snel daar ik eerstdaags tot de aankoop van 1 van deze 2 wagens moet overgaan.

Bedankt.

Patrick
wilberth

Re: welke 4x4 is best voor Afrika

Bericht door wilberth »

Beided wagens hebben waarschijnlijk hun eigen problemen, de LR is natuurlijk wel een model uit het stenen tijdperk, voor 1983 kun je los van de leeftijd en slijtage van de delen net zo goed 1954 lezen.

De andere .... euhh.. auto ken ik eigenlijk niet zo goed. Maar als het de bedoeling is om hem daar te laten moet je even over het onderhoudt nadenken, als je het zelf doet is de LR wel een slimme optie, want daar zit eigenlijk niks kwetsbaars of ingewikkelds in.

Als je van plan ben om het ter plekke te laten doen, of je bent afhankelijk van ter plekke voorradige delen, dan zou ik eens kijken welke 4x4 daar nu het meest gebruikt wordt, dan wordt het wellicht weer een heel ander model.

Succes, Wilberth
driver110

Bericht door driver110 »

Land Rover is altijd goed, net als Nissan Patrol of de Toyota Land Cruiser.
Ware het niet dat de onderdelen van de Patrol of Land Cruiser moeilijk te krijgen zijn.
Afrika is het land waar het meeste van deze wagens rond rijden en dus onderdelen genoeg zijn.
In Europa zijn deze onderdelen heel moeilijk te krijgen door de kapende maffia uit Afrika.
In Afrika zelf zijn ze niet zo happig om Europeanen te helpen aan onderdelen omdat dan 'hun' onderdelen weer retour Europa gaan en niet in Afrika blijven.
Dus vragen ze gelijk weer een enorm bedrag voor hun reparaties.

Technisch is Defender/ series goed zelf te onderhouden en kun je je onderdelen zelf meenemen en repareren.
Luxe heeft een Defender/ serie niet t.o.v. de Patrol of Land Cruiser.
Maar waar gaat het je om?
Een auto die betrouwbaar is en weinig luxe die je toch niet nodig hebt of een wagen die men snel zal stelen en waar de onderdelen duur van zijn?

Suc6! 110
Vincent

Bericht door Vincent »

Hoi Patrick,

Ik heb een aantal jaren geleden een vergelijkbaar onderzoek gedaan. Inmiddels heb ik de keuze voor landrover gemaakt. Ook ben ik diverse malen in Afrika geweest en heb me daar ook georienteerd. Bijna overal vindt je wel plekken waar ze landrovers kunnen repareren, voor toyota's is dit zeker in sommige landen uitgesloten. Vraag je dus goed af waar je heen wil in Afrika. Ik ben van plan om een reis vanuit nederland naar Zuid Afrika te maken en heb hiedoor voor Landrover gekozen. Deze zijn zoals 110 al zei goed zelf te onderhouden en repareren en onderdelen zijn volop verkrijgbaar. Toyota's zijn een stuk betrouwbaarder maar onderdelen schaars en ontzettend duur.

Veel Success
Vincent
john dekkers

Bericht door john dekkers »

Als ik de keuze tussen die 2 4x4 moet maken dan ga ik met de Defender.
Als er iets sneuvelt en dat gebeurt zeer zeker, dan is dat in duister afrika
zeker wel te repareren of te vervangen.
Zelf zou ik met een Toyo gaan en wel zo'n Bush-taxi een HZJ75.
Waarom: naar mijn zeer bescheiden menig zit zo'n toyo tech. gewoon
beter in elkaar als een Defender.
De onderdelen zijn misschien duurder, alleen je hebt er veel weiniger
van nodig.
De auto goed prepareren (iedere auto) en gaan met die banaan
Plaats reactie