Mijn dank aan de eerdere postings over electronische ontsteking!
Ik ben er dus nu achter dat er verschillende instellingen mogelijk zijn voor de 123 onsteking!
Ik heb voor volgende week een afspraak bij vd Grinten maar die heeft dan wel de curve nodig die standaard bij dit blok hoort om die naast de instelbare curves van 123 te kunnen leggen.
Wie kan me daar aan helpen! het is dus voor een 2.5 benzine!
Alvast bedankt!
Onno
vervroegingscurve 2.5 benzine
Re: vervroegingscurve 2.5 benzine
Dit zijn de waardes van een 2,25, als de 2,5 de zelfde slag heeft dan zijn ze bruikbaar. De afstelling is gedaan op een rollenbank met loodvrij 95, 2 jaar geleden. De waardes zijn gemeten na de afstelsessie met de vacuumvervroeger los en een nieuwe carburateur en ontsteking. Het blok was ongeveer 5000 km daarvoor compleet gereviseerd. De kop heeft geharde klepzittingen.
500 rpm -6 graden (dus 6 graden NA het bdp)
800 rpm o graden
1000 rpm 6 graden vervroeging
1500 rpm 15 graden
3270 rpm 27 graden, dit was de max vervroeging, met vacuum aangesloten was dat 43 graden.
Het enige belangrijke is de waarde van de maximale vervroeging aangezien je daar 90% van de tijd gebruik van maakt. Zou je hem alleen voor terrein prepareren en lage toeren rijden dan kun je deze curve beter niet aanhouden. Hij heeft nu 5 pk meer bovenin tov de door landrover aangegeven ontstekings afstelgegevens (55pk aan de achterwielen) ten koste van ongeveer 1 pk bij lage toeren. Wil je echt winst halen dan zal je wat aan de transmissie moeten doen. Om 100km per uur te rijden gebruikt de transmissie 27PK. Dat is dus alleen maar om de wielen rond te draaien, om de rolweerstand en luchtweerstand te overwinnen heb ik dus 55pk over. De tuner lag in een deuk. Ook van wege het feit dat ik het leuk vind om vrijwillig in zo'n traag ding te rijden en hem dan nog op de bank te zetten. In zijn woorden was het meer een "gebrek aan vermogensmeting" Maar sindsdien heb ik een volvo, en de 90 er op gehad. Is de beste manier om de boel optimaal te stellen. De 101 past helaas niet.
Fred101
500 rpm -6 graden (dus 6 graden NA het bdp)
800 rpm o graden
1000 rpm 6 graden vervroeging
1500 rpm 15 graden
3270 rpm 27 graden, dit was de max vervroeging, met vacuum aangesloten was dat 43 graden.
Het enige belangrijke is de waarde van de maximale vervroeging aangezien je daar 90% van de tijd gebruik van maakt. Zou je hem alleen voor terrein prepareren en lage toeren rijden dan kun je deze curve beter niet aanhouden. Hij heeft nu 5 pk meer bovenin tov de door landrover aangegeven ontstekings afstelgegevens (55pk aan de achterwielen) ten koste van ongeveer 1 pk bij lage toeren. Wil je echt winst halen dan zal je wat aan de transmissie moeten doen. Om 100km per uur te rijden gebruikt de transmissie 27PK. Dat is dus alleen maar om de wielen rond te draaien, om de rolweerstand en luchtweerstand te overwinnen heb ik dus 55pk over. De tuner lag in een deuk. Ook van wege het feit dat ik het leuk vind om vrijwillig in zo'n traag ding te rijden en hem dan nog op de bank te zetten. In zijn woorden was het meer een "gebrek aan vermogensmeting" Maar sindsdien heb ik een volvo, en de 90 er op gehad. Is de beste manier om de boel optimaal te stellen. De 101 past helaas niet.
Fred101
Re: vervroegingscurve 2.5 benzine
Het enige relevante verschil tussen 5mb 2.25 en een 2.5 is juist de slag !
maar toch bedankt voor de info als ik niet te vreden ben na de afstelling van volgende week (als iemand me nog aan een curve kan helpen) dan moet zo'n rollenbank test ook maar eens overwegen.
Ik heb voldoende aan de standaard curve voor de 2.5 benzine staat dat niet in de werkplaats manual?
Onno
maar toch bedankt voor de info als ik niet te vreden ben na de afstelling van volgende week (als iemand me nog aan een curve kan helpen) dan moet zo'n rollenbank test ook maar eens overwegen.
Ik heb voldoende aan de standaard curve voor de 2.5 benzine staat dat niet in de werkplaats manual?
Onno
Re: vervroegingscurve 2.5 benzine
OK, wist ik niet, ik dacht dat het was opgeboord maar het is dus gestroked.
De reden echter voor de afwijking in de curve, welke in percentage waarschijnlijk gelijk zal zijn heeft te maken met de moderne benzine. De benzine in 1970 had een langere tijd nodig om tot volle verbranding te komen maar doordat tegenwoordig er zoveel snelle auto's zijn is moet benzine sneller (maar liever niet eerder of vanzelf) ontbranden dus moet voor onze oude gebakjes de ontsteking gewoon wat later plaats vinden als in het boekje van toen stond. Theoretisch is het te berekenen. De zuigersnelheid speelt een hoofdrol (langere slag is hogere snelheid). De ontbrandingssnelheid is een min of meer vast gegeven. Je moet dus uitrekenen hoeveel afstand de zuiger afmoet leggen bij een bepaald toerental om te voldoen aan de tijdslijn.
Stel de ontbranding duurt 17 ms en slag is 9 cm dan kun je uitrekenen hoeveel tijd een zuiger doet over die slag. Dan reken je terug hoeveel afstand de zuiger in die 17ms aflegt en dat reken je om naar graden. Dat zet je in excel en dan krijg je een curve. Er zullen echter wel meer factoren een rol spelen zoals vullingsgraad, temperatuur en druk waardoor die ontbrandtijd en duur kan varieren. Maar als je er een paar terugrekend van modernere auto's waar het van bekend is, moet je toch een redelijk gemiddelde kunnen berekenen voor jouw auto. Niet dat het erg veel zal uitmaken want je kunt hooguit een paar pk winnen. Goede test is nog steeds de pingeltest wat we hier niet goed kunnen omdat er geen heuvels zijn. De motor zwaar belasten en steeds iets verstellen tot hij net niet pingelt.
Fred101
De reden echter voor de afwijking in de curve, welke in percentage waarschijnlijk gelijk zal zijn heeft te maken met de moderne benzine. De benzine in 1970 had een langere tijd nodig om tot volle verbranding te komen maar doordat tegenwoordig er zoveel snelle auto's zijn is moet benzine sneller (maar liever niet eerder of vanzelf) ontbranden dus moet voor onze oude gebakjes de ontsteking gewoon wat later plaats vinden als in het boekje van toen stond. Theoretisch is het te berekenen. De zuigersnelheid speelt een hoofdrol (langere slag is hogere snelheid). De ontbrandingssnelheid is een min of meer vast gegeven. Je moet dus uitrekenen hoeveel afstand de zuiger afmoet leggen bij een bepaald toerental om te voldoen aan de tijdslijn.
Stel de ontbranding duurt 17 ms en slag is 9 cm dan kun je uitrekenen hoeveel tijd een zuiger doet over die slag. Dan reken je terug hoeveel afstand de zuiger in die 17ms aflegt en dat reken je om naar graden. Dat zet je in excel en dan krijg je een curve. Er zullen echter wel meer factoren een rol spelen zoals vullingsgraad, temperatuur en druk waardoor die ontbrandtijd en duur kan varieren. Maar als je er een paar terugrekend van modernere auto's waar het van bekend is, moet je toch een redelijk gemiddelde kunnen berekenen voor jouw auto. Niet dat het erg veel zal uitmaken want je kunt hooguit een paar pk winnen. Goede test is nog steeds de pingeltest wat we hier niet goed kunnen omdat er geen heuvels zijn. De motor zwaar belasten en steeds iets verstellen tot hij net niet pingelt.
Fred101