verlagen motortoerental op ,, topsnelheid,, serie 3 diesel
verlagen motortoerental op ,, topsnelheid,, serie 3 diesel
Eindelijk is mijn 109 stationcar met diesel motor klaar en hij rijdt als een zonnetje maar o jee wat moet het motortje (net compleet gereviseerd) een hoop toeren maken als je een beetje met het verkeer mee wilt op de snelweg .
Dus ben ik op zoek naar een manier om het toerental bij 90 kilometer per uur terug te dringen.
Daarom vraag ik ervaringen van anderen wat ik het beste kan doen , een overdrive monteren, een andere tussenbak met andere verhoudingen of een 5 bak van een defender monteren?
Welke ervaringen hebben anderen ik ben benieuwd.
Ik heb al grotere banden gemonteerd (235/80-16) maar het lijkt me dat zoveel toeren uiteindelijk niet goed is voor mn motor en mn oren !!
En als iemand iets heeft liggen van de bovenstaande mogelijkheden dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Groetjes,
Kick
Dus ben ik op zoek naar een manier om het toerental bij 90 kilometer per uur terug te dringen.
Daarom vraag ik ervaringen van anderen wat ik het beste kan doen , een overdrive monteren, een andere tussenbak met andere verhoudingen of een 5 bak van een defender monteren?
Welke ervaringen hebben anderen ik ben benieuwd.
Ik heb al grotere banden gemonteerd (235/80-16) maar het lijkt me dat zoveel toeren uiteindelijk niet goed is voor mn motor en mn oren !!
En als iemand iets heeft liggen van de bovenstaande mogelijkheden dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Groetjes,
Kick
Re: verlagen motortoerental op ,, topsnelheid,, serie 3 diesel
Kick,
Er zijn maar twee gangbare opties:
- Overdrive monteren, prijzig maar scheel zo`n 35% in toeren
- Meer tijd uittrekken waardoor je een kruissnelheid van 80 á 85 km/uur aan kan houden
Alle andere opties zijn minder simpel dan ze klinken.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Er zijn maar twee gangbare opties:
- Overdrive monteren, prijzig maar scheel zo`n 35% in toeren
- Meer tijd uittrekken waardoor je een kruissnelheid van 80 á 85 km/uur aan kan houden
Alle andere opties zijn minder simpel dan ze klinken.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Of je koopt een hogere hoge gearing kit voor je tussenbak. Gaan je versnellingen in de hoge gearing zo'n 30% omhoog... kun je de 1ste versnelling tenminste gebruiken 
Als je een gewone rover achteras hebt kun je ook andere diffs monteren (weet eigenlijk niet of dat met een salisbury ook kan), maar het nadeel daarvan vind ik dat je gearing in lage gearing ook omhoog gaat en dat kost kracht...
Groetjes,
Remco Vegting
www.HenryV8.tk
www.little-landies.com

Als je een gewone rover achteras hebt kun je ook andere diffs monteren (weet eigenlijk niet of dat met een salisbury ook kan), maar het nadeel daarvan vind ik dat je gearing in lage gearing ook omhoog gaat en dat kost kracht...
Groetjes,
Remco Vegting
www.HenryV8.tk
www.little-landies.com
Een Overdrive is de beste oplossing dan krijg je een reductie van 28% en is een oorverdovend verschil 
groeten Frank

groeten Frank
Grotere banden 255-85-16 kan er zonder aanpassingen onder.
Wel een setje 7 inch stalen disco velgen erbij kopen.
Een overdrive maakt op zich ook weer kabaal (giert).
Heb een paar auto's met zo'n ding gehad maar toen toch voor de grotere banden gekozen.
Wel een setje 7 inch stalen disco velgen erbij kopen.
Een overdrive maakt op zich ook weer kabaal (giert).
Heb een paar auto's met zo'n ding gehad maar toen toch voor de grotere banden gekozen.
Heb zelf ook enige tijd een overdrive. Ik had wel veel verhalen gehoord dat zo'n ding zou gieren, maar dat valt bij die van mij erg mee.
Je hoort wel dat het motortoerental minder wordt (minder herrie) en verder hoor ik eigelijk niets. (Of de radio moet hard genoeg staan.)
Allen rijdt de wagen met overdrive ingeschakeld minder hard als zonder de overdrive.
Verder werkt het perfect. Afgezien van de kleine lekkage.
Groeten,
Dave Frencken
Je hoort wel dat het motortoerental minder wordt (minder herrie) en verder hoor ik eigelijk niets. (Of de radio moet hard genoeg staan.)
Allen rijdt de wagen met overdrive ingeschakeld minder hard als zonder de overdrive.
Verder werkt het perfect. Afgezien van de kleine lekkage.
Groeten,
Dave Frencken
Ik rijd een oude Series 2a diesel met overdrive, en ik hoor dat ding echt niet.... boven de andere herrie uit dan he! Ben erg tevreden met die overdrive!
Bart
Bart