Remmen ontluchten.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frans Bonnes

Remmen ontluchten.

Bericht door Frans Bonnes »

Vraagje over de hoofdremcilinder van een series III.

Ingebouwd in een 101.

Waarom komt er geen vloeistof uit de uitgang die het verst van de bekrachtiger zit?
Uit de aanvoerleiding komt wel vloeistof.
Er zit een gereviseerde hoofdremcilinder op.
Is hierbij misschien iets fout gegaan?

fb
fred101

Re: Remmen ontluchten.

Bericht door fred101 »

Als ik het goed herriner zit er ergens een klepje (bij de aanvoer die jij beschrijft, dennis weet dat wel). De vloeistof moet door de zwaartekracht in de hoofdcilinder lopen. Dan trap je het pedaal in en word de vloeistof in beide kamers samengeperst en de enige uitweg is via de uitgaande leidingen waar aan het eind een uitzet mogenlijkheid zit in de vorm van de remcilinder. Als je de rem loslaat word de vloeistof door de remblokken welke de zuiger terugduwen weer naar de hoofdremcilinder terug gestuwd. Deze loopt dan via de ingang weer terug naar de potjes.
Ik heb ook een seriescilinder. Bij mij werkt het goed maar de vloeistof gaat keurig via de 2 ingangen naar binnen, hij remt perfect, maar de vloeistof komt er via 1 ingang weer uit bij rem los. Ik heb de potjes nu doorverbonden. Ik heb nog iemand gesproken met het zelfde type cilinder (larostam 101) en die had na 3 cilinders nog steeds het zelfde probleem, zal dus wel standaard zijn (er zit bij een series een gecombineerd reservoir op)
Er staat me ook iets bij dat de voor achter aansluiting bij een 101 net omgekeerd zit.

Fred101
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bij nieuwe (of gereviseerde) hoofdrem en koppelingcilinders komt het wel eens voor dat de kopklep blijft plakken en dat is het klepje die het verst van de servo zit.
Bij het kantelklepje (het dichtst bij de servo) zie je dat zelden gebeuren.
Meestal krijg je hem opgestart door een paar keer snel op het pedaal te trappen, maar als hij echt goed blijft plakken kun je hem in beweging krijgen met een stukje remleiding en een (oude) wielcilinder.
Met de leiding en de wielcilinder zet je een beetje druk op de uitgang en het klepje springt open.
Normaal gesproken opent het klepje door de wielcilinders die teruglopen door de terugtrekveren.

Dennis B.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Veel dank
Gaan we volgende week eerst eens proberen, voordat we de boel weer gaan vervangen.
Kan dat ook gewoon met lucht bv met 1 bar of is dat al te veel.
Of als je de boel van onderaf vult moet het dan ook goedkomen.

fb
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Normaal gesproken heb je bijna niets nodig om het klepje in beweging te krijgen, als er eenmaal los is geweest dan blijft het goed.
Van onderaf vullen lost het ook op.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de hoofdremcilinder helemaal terug kan trekken, voor de zekerheid zou je de moeren op de servo iets kunnen lossen.
Als ik tijd heb kom ik volgende week misschien wel even langs.

Dennis B.
Plaats reactie