ontkoppelen lukt soms niet

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martin (Jumbo Livingstone)

ontkoppelen lukt soms niet

Bericht door Martin (Jumbo Livingstone) »

soms ontkoppelt jumbo niet goed. Als de auto dan een tijd ongebruikt staat, is alles weer goed, maar in gebruik onstaat het probleem weer, en wordt het steeds erger. Met name in z'n één zetten geeft dan zo'n vervelend geluid. Het koppelingspedaal heeft dan een enorme "vrije slag" en pas kort voor de bodem ontkoppelt hij (een beetje).

kan het zijn dat:

-er door een lek in de hoofdkoppelingscylinder te weining vloeistof zit tussen de master en de slave? En dat hierdoor de master zo weinig terug wil dat hij voor de "vulopening" blijft hangen?

normaal hoort de weerstand van het koppelingspedaal volgens mij als volgt te voelen:
1. alleen de veer aan het pedaal
2. ook de veer in de hoofdcylinder
3. ook de veer in de koppeling (sterk)

in mijn situatie voel ik alleen 1. en 3.

Is het voldoende een nieuw rubber te kopen voor de master, of is het handiger de cylinder te vervangen?

1973 stawag 109D
Martin www.40inafrika.nl
paulus

Re: ontkoppelen lukt soms niet

Bericht door paulus »

dat er iets mis is is wel duidelijk
ik zou voor de de zekerheid eerst een goed(!!!!!!) ontluchten.
als je er daarna zeker van bent dat de boel luchtvrij is nog eens proberen.
is het nog pet isdan alles nieuw er op dus master slave en flexibele slang aan het schutbord. deze lost vaak op van binnen en geeft een hoop ellende. Bij mij zoog die vacuum als ik ontkoppelt had en het duurde dan een halve minuut voor ik weer echt gekoppeld was.

suc6
Martin (Jumbo Livingstone)

Re: ontkoppelen lukt soms niet

Bericht door Martin (Jumbo Livingstone) »

oh de flexibele slang..

Daar had ik niet aan gedacht. Dus nog een onderdeel wat gecontroleerd en mogelijk vervangen moet worden.

Dank voor je tip!

Martin
Plaats reactie