OT: te hoge SWR bij uhf.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jeroen110

OT: te hoge SWR bij uhf.

Bericht door jeroen110 »

ik heb een Yaesu met vhf en uhf. ik heb een dualband antenne van diamond aan gesloten die al een paar jaar oud is. Bij vhf geeft hij een goeie SWR maar bij uhf een hele hoge terwijl ik er een goeie antenne op heb zitten. Kan het zo zijn dat de coax kapot is of de antenne stuk.

Alavst bedankt

mvg jeroen
Yuri

Re: OT: te hoge SWR bij uhf.

Bericht door Yuri »

Hoi Jeroen,

Is je swr-meter ook geschikt voor UHF?
Als je aan het einde van je coax een 50 Ohm dummy aansluit zou je dus perfect 1:1 moeten meten. Dan weet je meteen of je meter en coax goed zijn.

En wat noem jij heel hoge swr? 1:2 is niet mooi maar nog wel bruikbaar.

Succes,

Yuri
jeroen110

Bericht door jeroen110 »

Yuri,
ik heb geen swr meter maar op mijn yaesu ft-857d zit een ingebouwde meter en die slaat helemaal uit als ik zend op 430 Mhz. Ik weet niet precies hoeveel het dan is maar wel meer als ideaal. kan het echt niks temaken hebben met dat de antenne beschadigt is?
bedankt
Yuri

Bericht door Yuri »

tja, de ingebouwde swr-merer op mijn FT-100 geeft ook net iets anders aan dan een externe meter. bij de FT-100 is ook echt swr probleem in de radio geweest. van de 857 ben ik niet op de hoogt. misschien ff googlen.

het lijkt me sterk dat je antenne het op 2 wel perfect doen en op 70 helemaal niet. het zijn toch vaak de zelfde stukjes metaal die het werk doen en als er iets afegebroken is zou he dat toch op de andere band ook wel merken (denk ik)

als je een dummy op je set aansluit is je swr op 70 wel goed???

maar ik snap wel waarom je nu juist deze radio hebt...
hij past goed bij een LaRo ;-)

[www.yaesu.com]

grtz,

Yuri
SIII 109D / 206
jeroen110

Bericht door jeroen110 »

ik weet het niet Yuri. ik heb ff geen dummmy liggen maar probeer het wel met een andere antenne. bedankt iig. Ik laat het nog wel weten.

groet
Iceman

Bericht door Iceman »

Suc6 Yuri ben het met Jeroen eens wat de brochure betreft...;-)

Volgens mij zitter er heel wat zendamateurs onder de Larorijders...

73' de William
PA3GUW (IC706 in LaRo)
Iceman (110 SW)
Plaats reactie