Massa kentekenverlichting
Massa kentekenverlichting
Mede-Prikkers,
SAM begint nu echt weer in rijdende staat te komen. Nadat we hem net voor de jaarwisseling voor het eerst sinds 1,5 jaar weer hebben gestart, zitten nu ook de motorklep, achterklep en de nodige lampen op hun plekken.
De verlichting voor en achter werkt perfect, behalve de kentekenverlichting. Dit heeft alles te maken met de mass. Onze LW heeft zo'n mooie uitklapbare kentekenplaathouder zodat met open klep het kenteken alsnog gelezen kan worden. Daaronder maakt de kentekenverlichting massa met de alu-achterklep. Dat heeft nooit problemen gegeven, maar op de één af andere manier maakt het lampje nu op diezelfde (standaard) plek geen massa meer. Ik heb dat getest door met een andere, losse draad ergens anders (niet op de klep) massa te maken en dan werkt ie dus wel.
Ik heb het idee dat dit met de nieuwe verflaag te maken heeft waardoor er geen rechtstreeks contact meer is tussen klep en chassis. Kan dat? Hoe kan ik dit het simpelste oplossen? Gewoon een stukje kaal maken tussen klep en chassis of zo? Een nieuwe draadje trekken doe ik eigenlijk liever, maar die netjes wegwerken valt niet mee.
Groeten,
Erskine
SAM 88 LW uit 1981
SAM begint nu echt weer in rijdende staat te komen. Nadat we hem net voor de jaarwisseling voor het eerst sinds 1,5 jaar weer hebben gestart, zitten nu ook de motorklep, achterklep en de nodige lampen op hun plekken.
De verlichting voor en achter werkt perfect, behalve de kentekenverlichting. Dit heeft alles te maken met de mass. Onze LW heeft zo'n mooie uitklapbare kentekenplaathouder zodat met open klep het kenteken alsnog gelezen kan worden. Daaronder maakt de kentekenverlichting massa met de alu-achterklep. Dat heeft nooit problemen gegeven, maar op de één af andere manier maakt het lampje nu op diezelfde (standaard) plek geen massa meer. Ik heb dat getest door met een andere, losse draad ergens anders (niet op de klep) massa te maken en dan werkt ie dus wel.
Ik heb het idee dat dit met de nieuwe verflaag te maken heeft waardoor er geen rechtstreeks contact meer is tussen klep en chassis. Kan dat? Hoe kan ik dit het simpelste oplossen? Gewoon een stukje kaal maken tussen klep en chassis of zo? Een nieuwe draadje trekken doe ik eigenlijk liever, maar die netjes wegwerken valt niet mee.
Groeten,
Erskine
SAM 88 LW uit 1981
Re: Massa kentekenverlichting
Een massadraadje trekken is de beste oplossing
Kees
Kees
Re: Massa kentekenverlichting
Hoi Kees,
Heb je ook een tip over hoe ik dan het beste de draad door de achterklep kan trekken? De plus naar de lamp toe komt (zoals je waarschijnlijk wel weet) uit de achterbalk en gaat vervolgens via een connector door een doorvoerrubber de achterklep in. Vervolgens komt deze er onder de uitklapbare kentekenplaathouder weer door een doorvoerrubber uit.
Mijn idee is dan om twee draden aan deze ene draad te bevestigen (weet nog niet precies hoe) en dan deze twee draden er met die ene draad door te trekken. Zou dat werken?
Erskine
Heb je ook een tip over hoe ik dan het beste de draad door de achterklep kan trekken? De plus naar de lamp toe komt (zoals je waarschijnlijk wel weet) uit de achterbalk en gaat vervolgens via een connector door een doorvoerrubber de achterklep in. Vervolgens komt deze er onder de uitklapbare kentekenplaathouder weer door een doorvoerrubber uit.
Mijn idee is dan om twee draden aan deze ene draad te bevestigen (weet nog niet precies hoe) en dan deze twee draden er met die ene draad door te trekken. Zou dat werken?
Erskine
Re: Massa kentekenverlichting
Ik probeer me het een en ander voor te stellen, maar het lukt me nog niet geheel. Wat ik je zou adviseren is om op de plek waar jij vermoed dat de verf voor isolatie zorgt (bij het scharnier) een draadbrugje te maken. Dat zou een stuk eenvoudiger zijn dan allerlei alternatieve routes bedenken.
Arthur
Arthur
Re: Massa kentekenverlichting
Is idd ook een optie, maar dan ga ik dat eerst wel even testen met een los draadje.
Toch handig...dat Prikbord!
Erskine
Toch handig...dat Prikbord!
Erskine
Losse verbinding aan leggen
Hoi Eriske,
Bekent probleem. Op de achterbalk zit een houdertje waar ee nklemmetje in zit. Hier wordt de verbinding gemaakt met de achterklep.(bij oudere laro's soms al verwidjerd). Even een aarde draadje trekken en dan vastzetten op het chasis balk bij het klemmetje.
Groetjes,
Marchel
blauwe landrover lightweight
Bekent probleem. Op de achterbalk zit een houdertje waar ee nklemmetje in zit. Hier wordt de verbinding gemaakt met de achterklep.(bij oudere laro's soms al verwidjerd). Even een aarde draadje trekken en dan vastzetten op het chasis balk bij het klemmetje.
Groetjes,
Marchel
blauwe landrover lightweight
Re: Losse verbinding aan leggen
Daar zit ik nu ook aan te denken. Nieuw massadraadje trekken is het probleem niet maar wel om deze netjes weg te werken in de achterklep. Hoe dan ook...ga het wel proberen. Bedoel...lampje moet het toch doen voor de APK, hè!
Erskine
Erskine
Re: Massa kentekenverlichting
Zoals je dit beschrijft, lijkt het de mooiste oplossing, niet de gemakkelijkste.
Begin met het losmaken van de doorvoerrubbers, anders werkt het niet.
Dan soldeer je de twee nieuwe draden aan die ene die er al zit. Vervolg zoals je zelf had bdacht.
NB Denk aan de doorvoerrubbers voordat je de draden vastzet.
Mo Maassen (Nieuwe bedrading voor Spencer)
Begin met het losmaken van de doorvoerrubbers, anders werkt het niet.
Dan soldeer je de twee nieuwe draden aan die ene die er al zit. Vervolg zoals je zelf had bdacht.
NB Denk aan de doorvoerrubbers voordat je de draden vastzet.
Mo Maassen (Nieuwe bedrading voor Spencer)