Ik heb nu sinds een paar weken een 2,5 N/A diesel motor in mijn ambulance zitten.
Sinds ik die motor erin heb werkt mijn kachel (ruit/voetverwarming) niet meer.
De kachel werkt alleen in kombinatie met de standkachel.
De waterpomp van mijn blok en de pomp in mijn standkachel pompen in tegengestelde richting. Ik kan dus nooit de standkachel met een draaiende motor gebruiken.
Ik denk dat ruitverwarming niet werkt, mede doordat het koelwater dus in tegengestelde richting door de standkachel gepompt wordt.
Ik heb vanmiddag zo´n os pompje bekeken. Als je er van de ene kant in blaast, gaat dat makkelijker dan van de andere kant. Er is dus een bepaalde weerstand in tegengestelde richting.
Ik vroeg me af of er een verschil in pompkracht is tussen de militaire waterpomp die op mijn oude 2,25 diesel blok zat en de waterpomp van mijn civilie (12v) 2,5 n/a.
gr,
Finn
standkachel/waterpomp vraag
Re: standkachel/waterpomp vraag
Finn,
Kan je niet simpel weg de slangen omdraaien die van en naar je standkachel gaan, dan heb je volgens mij het probleem opgelost?
Of denk ik nu te simpel?
grt Bas
ps. hoe bevalt je nieuwe blok?
Kan je niet simpel weg de slangen omdraaien die van en naar je standkachel gaan, dan heb je volgens mij het probleem opgelost?
Of denk ik nu te simpel?
grt Bas
ps. hoe bevalt je nieuwe blok?
Re: standkachel/waterpomp vraag
Het nieuwe blok is gewoon T O P !!
mijn ambu lijkt een nieuwe auto.
Ik heb op dit moment inderdaad de slangen omgedraait, met het gevolg dat nu de pomprichting van de motor overeenstemt met die van de standkachel.
Maar dit is nog niet de oplossing. Het water wordt nu eerst door het blok gepompt, dan door de voorruitverwarming en dan pas door de verwarming achter in mn bak. Hierdoor is er een redelijk groot warmteverlies. Met deze opstelling krijg ik de bak achter niet goed warm.
mijn ambu lijkt een nieuwe auto.
Ik heb op dit moment inderdaad de slangen omgedraait, met het gevolg dat nu de pomprichting van de motor overeenstemt met die van de standkachel.
Maar dit is nog niet de oplossing. Het water wordt nu eerst door het blok gepompt, dan door de voorruitverwarming en dan pas door de verwarming achter in mn bak. Hierdoor is er een redelijk groot warmteverlies. Met deze opstelling krijg ik de bak achter niet goed warm.