kontrole voor voorgloeitijd 2,5d

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
plaetje

kontrole voor voorgloeitijd 2,5d

Bericht door plaetje »

Bestaat er een kontrole (lamp of meter) voor de tijd die nodig is bij het starten van mijn 2,5d.
Nu brand alleen de lanp en die brand zonder verschil.
Ik wil het liefs iets hebben dat het verschil van de temperateur van de stiften (koud en warm) aangeeft.
Nu weet ik niet wanneer ze warm genoeg zijn om te starten.
Voorheen met de 2,25 motor was het lampje dat van zwak naar fel ging branden.

jo
Apke

Re: kontrole voor voorgloeitijd 2,5d

Bericht door Apke »

Je kunt een Ampere meter gebruiken. Hoe kouder de gloeistaven hoe groter het stroomgebruik.
Ik heb net zelf andere gloeistaven in mijn SIII gezet (parallel systeem) en zie bij het voorgloeien de Amp meter van 60 A in 10 seconden teruglopen naar 40 A. Daarna blijft de stroom stabiel op 40A hangen.

Apke
(die ook graag alles in de gaten houd)
plaetje

Bericht door plaetje »

Apke hoe sluit je die meter dan aan en welke moet je er dan voor hebben.
Ja en waar koop je zo iets

jo
Apke

Bericht door Apke »

Een flinke Ampere meter kan je kopen in de betere elektro zaak of bij de verschillende auto materialen zaken.
Zelf gebruik ik een meter die ook bijhoud of mijn accu bij- of ontlaad. Deze is aangesloten tussen mijn accu en mijn stroomverbruikers (muv de startmotor), ook de dynamo zit aan de kant van de stroomverbruikers.

Als je alleen de stroom van het voorgloeien wil meten, dan kan je een Amp meter tussen de draad richting de gloeibougies plaatsen om deze af te lezen.

----(Amp)--------------------------------
meter | | | |
gloeibougies

Ik hoop dat het schema een beetje duidelijk is.

Als je in de buurt van Arnhem woont (of komt) wil ik je wel helpen.

Apke
plaetje

Bericht door plaetje »

Ik woon in Limburg. Linne, en vanaf 2007 in Maasgouw.
Maar ik heb een meter er in zitten ( in een 88 diesel van 1977 ) en die is niet aangesloten.
Ik kan dus die meter aansluiten tussen het contactslot en de bougie's.
Er zitten drie aansluitingen aan en ik denk de middelste voor de verlichting en de twee andere voor de meting en er in en de andere er uit.

jo (plaetje en general)
Plaats reactie