Stromberg Carb's vraag

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Topper

Stromberg Carb's vraag

Bericht door Topper »

Ik heb een RR V8 '83 op LPG met de orginele Stromberg carburateurs. Er staat in de Haynes manual dat er in de dashpot van de carb's olie dient te zitten tot een aantal mm onder de bovenkant. Dit zat er eergisteren niet in, dus heb ik ze toen bijgevuld. Ik heb de auto toen de eventjes gestart en er verder niet meer mee gereden. Nu waren gisteravond op een klein beetje na de dashpots weer helemaal leeg.

Weet iemand waar die olie blijft, hoort dit?

Mvg,
Erik
Aad Koene

Re: Stromberg Carb's vraag

Bericht door Aad Koene »

Erik,

Als de olie uit de dashpots verdwijnt is de afdichting aan de onderzijde lekt en loopt de olie waarschijnlijk via de inlaat een cilinder in.
Vóórdat je gaat starten eerst kijken of de olie niet langs de carbs gelopen is.
Als er geen olieresten op de buitenkant van de carbs te vinden is zou ik niet starten omdat de kans bestaat dat één cilinder vol met olie gelopen is.
Carbs demonteren, inlaat demonteren en nakijken op olie sporen.
Als alle kleppen dicht stonden loopt de olie nu uit het inlaatspruitstuk en de inlaatpoorten.
Als dit niet het geval is vervolgens kijken welke inlaatklep er open stond.
Je kunt met een slinger voorzichtig proberen de motor rond te draaien.
Als dit lukt heb je geluk, de olie loopt dan via de uitlaatklep er weer uit.
Als dit niet niet lukt probeer dan in tegenovergestelde richting te draaien, met zolang tot je wel kunt ronddraaien.
Zodra dit normaal kan, kun je de motor met een gerust hart starten.
Een revisieset heb je nodig om het euvel te kunnen verhelpen.

Succes,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Erik,

Jouw olie verdwijnt waarschijnlijk via de o-ringen van de sproeier verstelschroef.
De remedie is het vervangen van deze o-ringen.
Over de hoeveelheid olie die eventueel in de cylinders is gelopen hoef je je geen zorgen te maken, dat is maar 3cc per carb, en zal dus gewoon verbrand worden, zonder dat je er iets van merkt (misschien een kortstondig klein blauw wolkje).
Op de nu volgende link vindt je een beschrijving van deze klus:
[www.vtr.org]

Dennis B.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Dennis,

ik was er vanuit gegaan dat er een grotere hoeveelheid olie in zat, vandaar mijn voorzichtigheid.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Plaats reactie