voorontsteking

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Han

voorontsteking

Bericht door Han »

Heren techneuten,
een vraagje, ik sta op het punt om mijn puntjes te vervangen voor een elektronisch exemplaar!
Mijn vraag is; om hem op het juiste moment af te stellen (voor ontsteking) moet ik hem op 6 graden zetten (ik rij op gas).
Nu was het zo dat dan de puntjes open moesten gaan wanneer de timer mark op 6 graden staat, hoe is dat nu eigenlijk?
Moet het "puntje" recht tegenover opnemer staan als de timer mark op "6" staat?

Graag tot horens!!!!!!!
Hans
Dennis101

Re: voorontsteking

Bericht door Dennis101 »

Nee, als de opnemer er recht tegenover staat dan zit je precies in het midden van de ontstekingstijd terwijl je af moet stellen op het begin van de periode. Als hij er tegenover staat dan is hij dus te laat afgesteld.
De lengte van die periode is bij de meeste contactpunt vervangers afhankelijk van de luchtspleet, vandaar dat het zo belangrijk is dat de rotorarm spelingsvrij is en de luchtspleet nauwkeurig wordt afgesteld.

Nadat je de ontsteking statisch hebt afgesteld (luistert op zich niet zo nauw) moet er nog dynamisch (met een stroboscoop) afgesteld worden op de gewenste ontsteekhoek. Alleen statisch afstellen is niet voldoende, zeker bij LPG.
Bij voorkeur gebruik je hiervoor een stroboscooplamp met vervroeging zodat je de centrifugaalvervroeging kan controleren aan de hand van de tabellen (vacuumslang los en afgedopt).

Bij teveel speling op de rotoras en/of een te grote afwijking van de centrifugaal vervroeging betekent dat de verdeler versleten is en vervangen moet worden.

Dennis B.
Han

Bericht door Han »

Hoi Dennis,
BEDANKT!
Hier kan ik wat mee!
Ik heb zo'n lamp, dus dat moet lukken!
Het is een komplete set, distributor en al, heb ff gekeken naar de die "luchtspleet" en die is dus minimaal!
een haartje zegmaar ;-)

Dus eerst globaal afstellen en dan met behulp van die lamp op 6 graden zetten!
Laatste vraag (i hope ;-)), wat is het juiste toerental voor die 6 graden? Volgensmij 800 rpm, klopt dat?

Nogmaals bedankt Dennis.
Han
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het stationaire toerental is (schrik niet) slechts 500-550 RPM.
Je hebt een goede keuze gedaan door een complete set te kopen, nu haal je het maximale uit de motor.

Dennis B (die even in slaap was gevallen op de bank).
Han

Bericht door Han »

WOW,
......dan mag ik wel de gastoevoer dichtknijpen,
maar oke, moet lukken, vacuum eraf en 500 rpm-metjes.....

Je hoort vanme Dennis, ik ga morgen aan de gang!

Hans
Rene W.

Bericht door Rene W. »

Hans,

Wat voor compressieverhouding heb je.

Aan de hand daarvan kunt je weten hoeveel vervroeging je motor moet hebben.
Er zijn Rover V8 motoren die op 2 graden naonsteking moeten staan, Maar je hebt ook Rover V8 motoren die op 10 graden voorontsteking staan.

Dus je kan niet zomaar zeggen 6 graden vooronbsteking en dan staat het wel goed.

O ja,
Stel de motor maar op 700 toeren af. 500 550 toeren is wel erg laag.

Rene W. V8.
hans

Bericht door hans »

Hoi Rene,
compressie is 10 bar, gemeten met een kouwe motor.

Maar het is geen v8 (helaas, ik zou dol graag een stage one willen, maarja, vind er maar eens 1-tje)

Hoor wel wat je van die waarde vind
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Rene, zoals je ziet is het een 2.25 4 cilinder en die lopen bij die 500 -550 rpm boterzacht en fluisterstil.

Dennis B (die zijn V8 wel op 700 rpm stationair heeft)
Rene W.

Bericht door Rene W. »

Sorry Dennis,

Ik heb het iets te snel gelezen.

Ik dank dat alle mensen in een V8 rondrijden.

Rene Rene Wakker worden.

Sorry,

Rene
Plaats reactie