aankooptips RR

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
woodmarc

aankooptips RR

Bericht door woodmarc »

Na jaren lang met veel plezier in een Def.90 te hebben gereden ben ik nu aan het kijken naar een classic RR van voor 1982 . Ik heb een mooie uit "72 gezien .
Mijn vraag is waar op te letten ,zijn er bekende zwakke punten ?

Thnks Marc
paul

Re: aankooptips RR

Bericht door paul »

In ieder geval de achterklep (roest), de kokers waar de carroserie op draagt onder de deuren (roest), olielekkage bij de aandrijfassen e.d.

Er zal nog wel meer volgen.

gr. Paul
Mario

Bericht door Mario »

Aanvullinkje op Paul:

binnenspatborden voor, wielbak van reservewiel, bodemplaat binnenzijde bij benzinevuldop, bevestigingspunten gordels achter (onderzijde van de achterspatborden), Electriciteit (doet alles het nog zoals spiegels, stoelen, airco, dakraam, ramen voor en achter, centrale vergrendeling, luchtvering). Dit laatste kunnen dure geintjes zijn. Schakelt de bak soepel.
DuRRk

Bericht door DuRRk »

Marc,

roest op de wielbakken achter (onder de bekleding)
verrotte achterbalk koets
roest/gaten in de binnenspatborden in de motorruimte
roest/gaten achterin de vloer midden en/of zijkanten (onder reservewiel)
roest/gaten in de voetenbakken

DuRRk
P&O109V8+RR

Bericht door P&O109V8+RR »

't chassis natuurlijk, idd achterklep (boven- en onderdeel) en dorpels, binnenschermen van wielkasten voor en achter, als het een 4-deurs is: de bevestiging van de achtergordels op de wielkasten, bevestigingspunten carosserie op chassis onder de achterklep, en er zijn vast nog wel een paar bekende puntjes die ik nog niet ben tegengekomen.

weet je hoe-ie onderhouden is, heeft 't V8 motortje op tijd de olie ververst gehad? die kan anders na > 150.000 of soms al minder wel aan aan nieuwe nokkenas toe zijn.

neem anders iemand mee die er vaker een heeft gekocht of er al langer aan knutselt. als je een oproepje plaatst op dit prikbord meldt zich vast iemand bij jou uit de buurt.

veel plezier en succes!

gr.
peter

die volgende week vrij heeft om er - samen met vriendin - eens vol in te vliegen qua RR opknapwerk
P&O109V8+RR

Bericht door P&O109V8+RR »

tsss

heb ik zo lang zitten typen

gr.
peter
woodmarc

Bericht door woodmarc »

Thanks voor alle advies .Ik heb echter nog 1 vraag , hoe zijn de 3,5 liter motoren.

Gr Marcwoodmarc schreef:
>
> Na jaren lang met veel plezier in een Def.90 te hebben
> gereden ben ik nu aan het kijken naar een classic RR van voor
> 1982 . Ik heb een mooie uit "72 gezien .
> Mijn vraag is waar op te letten ,zijn er bekende zwakke
> punten ?
>
> Thnks Marc
Pasta Ranger

Bericht door Pasta Ranger »

Marc,

Neem beslist iemand mee die er verstand van heeft.

Het klinkt al snel heel mooi, zo'n V-8.

maar zelf ervaren sleutelaars komen er dan naderhand achter dat de motor niet helemaal goed is, bijv. onderdruk, krukaskeerring eruit, of nog erger.

Snelle test: Oliepeilstok eruit, kijken naar het KOUDE peil, kijken of de olie tussen je vingers glad rolt, ruiken of er rare geurtjes aan zitten. Koelvloeistofreservoir open, kijken of het mooi helder(groen) is, en of het op peil staat in dat reservoir.
( als de motor al loopt of warm is als je bij de verkoper komt, is dat meestal een slecht teken!) Bedenk goed, iemand die zijn Range verkoopt heeft daar een reden voor, vraag daar dan ook naar.

Dan de motor starten, gas geven en kijken of de hele Range op het motorvermogen zijwaarts "zwiept" (=goede compressie), olievuldop eraf draaien en kijken of de olie niet naar buiten sputtert, oliedop terug erop en door laten pruttelen tot de motor op temperatuur is, voelen of de slang naar de radiateur en/of het vulreservoir van de koeling warm gaat worden. Verwarming aanzetten, kijken of hij warm wordt.

Koffie gaan drinken, onderhandelen over de prijs, maar voor handjeklap te doen het koelwaterreservoir na de koffie voorzichtig met een doek opendraaien en kijken of het nog steeds op hetzelfde peil staat als bij de koude start.

Rondje gaan rijden, kijken of er geen olie onder bij de bellhouse gaat druppelen na de proefrit. Dat kan bijvoorbeeld de krukaskeerring zijn.

Handrem erop, in zijn 1, koppeling op laten komen en kijken of hij hem er doorheen trekt, danwel afslaat. Afslaan is goed. Dan hoef je de koppeling niet te vervangen.

Succes!

;-)

groet,

Rob
Plaats reactie