Piepende rem
Geplaatst: di 05 dec 2006, 22:24
Bourgondiër SIII 88
Piepende voorrem,
Na een vraag op het prikbord in augustus 2006 wat te doen met een rem die aanloopt en piept.
De meest acceptabel suggestie was remmen weer gangbaar maken.
Dit is zo opgelost, dacht ik.
Stap 1
Auto op bokken plaatsen,
Wielen eraf,
Trommels eraf,
Bevestigingsschroef ( borg schroef ) niet los te krijgen,
Speciale grote schroevendraaier zodanig slijpen dat deze zo veel mogelijk draagvlak heeft,
Hamer erbij om hem los te slaan,
Eindelijk hij komt los, ziezo een zijde is los,
Nu de andere zijde,
En jawel net zo vast en net zo veel werk.
Stap 2
Test uitvoeren om te zien of de remcilinders iets doen,
Rem intrappen en kijken of de remvoering verder naar buiten komt, nee dus,
Nog iets meer kracht op het rempedaalzetten en ja er beweegt ergens iets,
Helaas gaat de remvoering niet terug,
Stap 3
Remvoering dan ook maar verwijderen,
Moet veel kracht zetten om de voering bij de remcilinders los te krijgen.
Beschermcup van de cilinder verwijderen,
Wat zie je dan een remcupje met rondom roest.
Remcupje met een schroevendraaier en hamer terug geslagen, koste veel kracht,
Remcupjes ingespoten met K40 olie om te hopen dat ze los zouden kopen,
Resultaat was 0,0
Stap 4
Remleidingen los nemen,
Remleidingen tussen de remcilinders los nemen,
Cilinders los nemen,
Bij de ene remcilinder komt netjes de moer los bij de ander draai je het gehele tapeind eruit,
Stap 5
Remcilinders mee naar mijn werk waar een pers aanwezig is om de remcupjes uit de remcilinders te persen,
Met de nodige moeite zijn inderdaad de remcupjes uit de cilinders geperst, deze zaten behoorlijk vast,
Cilinders en cupjes zijn netjes schoongemaakt en zijn weer gangbaar,
Voor de zekerheid bij Jansen een revisiesetje voor een SIII 88 bestelt,
Na een week ontvang ik het revisiesetje,
Helaas hele andere rubbers als op de bestaande cilinders zitten,
Nu toch maar op een zaterdag naar Jansen met de oude remcilinders om alsnog de goede rubbers op te halen,
Wat blijkt dat de vooras waarschijnlijk van een SIII 109 is geweest en om de remcapaciteit te verhogen is er een as van een 109 op gemonteerd,
Wat jammer bij Jansen zijn ze niet op voorraad en moeten worden besteld,
Weer meer als een week wachten,
Eindelijk komt de post met de rubbers,
Ik de cilinders in elkaar gezet, maar het paste maar moeilijk,
Ik als leek zijnde de cilinders met de nieuwe rubbers in de bankschroef in elkaar gezet,
Ik weer de cilinders monteren,
Remleidingen weer monteren,
Remtrommels proberen te plaatsen,
Remtrommels passen met geen mogelijkheid,
Met een hamer en schroevendraaier de remcilinders verder in elkaar gedrukt,
Nogmaals trommel getracht te plaatsen,
Past nog niet,
Met de remvoeringen geschoven, omhoog, omlaag en maar blijven proberen,
Op een gegeven moment met veel moeite en gebruik van een rubber hamer paste de remtrommel,
Trommels zijn met geen mogelijkheid met de hand te draaien,
Weer trommels eraf,
Met wat draaien aan alle stelmogelijkheden waren ze iets makelijker te monteren,
Stap 6
Op mijn werk nog maar eens nagevraagd of dat de remcupjes zo moeilijk in elkaar dienen te passen,
Antwoord nee die moeten soepel te bewegen zijn,
Ik ze weer losgeschroefd en opnieuw uit elkaar laten persen,
Thuis de oude en de nieuwe rubbers eens naast elkaar gelegd,
Wat denk je de maatvoering van de oude rubbers is niet hetzelfde als het revisiesetje,
Diameter van binnenzijde van de rubbers zijn verschillend,
Hierdoor zitten ze te strak over de remcupjes en wordt de buiendiameter te groot, vandaar dat ik ze er ze met zoveel kracht in elkaar heb moeten zetten,
Weer bellen naar Jansen en er blijken geen andere revisie setjes te zijn,
Stap 7
Eigenlijk tot nu toe alle werkzaamheden voor niets geweest,
Dan maar nieuwe remcilinders bestellen,
Voor de kosten bestel ik deze bij WWW.LANDRO.NL
Levertijd weer en week,
Gelukkig ze worden met de post bezorgd,
Zouden we dan eindelijk weer kunnen gaan rijden,
Helaas het is niet waar,
Nieuwe remcilinders gemonteerd,
Wil de remleiding vastdraaien, en deze pakt niet,
Weer eraf geschroefd en zo geprobeerd of ik het zo in elkaar krijg geschroefd,
Helaas past het maar een halve slag en scheef, met andere woorden de schroefdraad in de remcilinder is niet goed,
Onder garantie wordt een nieuwe remcilinder opgestuurd, en ik laat tevens een nieuwe remleiding meekomen omdat er een al veel heeft geleden met het los en vast schroeven.
Aldus weer een week verder voordat ik verder kan,
Weer gaan monteren,
Ben ik de laatste remcilinder aan het monteren en de nieuwe remleiding aan het vastzetten, moet nog ongeveer 4 of 5 slagen maken draai ik de remleiding dol,
Weer losschroeven, schroefdraad in de remcilinder controleren, deze is gelukkig goed,
Dan maar weer op zaterdag naar Jansen,
Nieuwe remleiding gekocht en revisiesetje teruggebracht,
Gelukkig wordt eea verrekend muv de verzendkosten, maw 2 x ? 6,25 weg,
Thuis aangekomen nieuwe remleiding gemonteerd,
Alles lijkt te passen,
Stap 7
Remtrommels monteren,
Een opluchting ze passen meteen,
Remmen ontluchten, van achter naar voren
Rem intrappen en ontlucht plug open en dicht,
Fles van een 0,5 liter olie er al doorheengetrapt, remdruk minimaal
Bij controle lijkt er remolie uit de remtrommel links voor te lopen,
Bij de leidingen is niets te zien,
Remtrommel er af,
En ja hoor allemaal olie in de remtrommel,
De olie loopt uit de remcilinder, ( nieuwe remcilinder )
Remcilinder eraf en uit elkaar halen,
Niets aan te zien en dus nogmaals monteren,
Bij het intrappen van het rempedaal komt er nog steeds remolie uit,
Weer demonteren,
Oude en nieuwe remcilinder naast elkaar leggen,
Meten van de remcupjes, buitenmaten gelijk,
Oude remcup met oude rubbers in nieuwe cilinder gemonteerd en gemonteerd,
Remmen, en ja hoor geen lekkage,
Na nogmaals eea bekijken blijkt dat de rubber op de remcupje zeer los op het remcupje te zitten en kan dit zo met de hand worden rondgedraaid, waarschijnlijk sluit de buitenzijde in de remcilinder wel af maar ter plaatse van het remcupje dus niet, productie fout?
Stap 8
Volgende stap is dus het goed schoonmaken van de remvoeringen en remtrommels ivm de gelekte remolie,
Remtrommels gemonteerd, opnieuw ontlucht met een vacuümpomp en wielen gemonteerd,
Remmen gesteld volgens opgave medeprikkers,
Functionele test uitgevoerd,
Het remt en trekt niet scheef,
Als extra controle beide voorwielen eraf en remtrommels om te controleren of de remcilinders niet dezelfde fout ( lekkage ) hebben,
Omdat ik vindt dat bij het intrappen van de ren de eerste keer deze nog te ver naar beneden kan zal er nog een ontluchtingsronde moeten plaatsvinden,
Stap 9
Prikkers let dus op bij een piepende aanlopende rem kan het dus zijn dat je 8 weken aan het sleutelen bent voordat eea weer op de weg kan,
Nu zou ik graag willen weten of dit toeval is of geld dit voor alle reparaties van en aan een Landrover,
Heb ik mijn onderdelen bij de verkeerde besteld, (WWW.LANDRO.NL )
2 nieuwe remcilinders die niet goed zijn en een remleiding waarvan ik de schroefdraad dol draai,
Van de onderdelen die ik bij Jansen heb gehaald en de services daar heb ik geen klagen
Een gefrustreerde maar weer een beetje opgeluchte prikker
December 2006
Bourgondiër SIII 88
Piepende voorrem,
Na een vraag op het prikbord in augustus 2006 wat te doen met een rem die aanloopt en piept.
De meest acceptabel suggestie was remmen weer gangbaar maken.
Dit is zo opgelost, dacht ik.
Stap 1
Auto op bokken plaatsen,
Wielen eraf,
Trommels eraf,
Bevestigingsschroef ( borg schroef ) niet los te krijgen,
Speciale grote schroevendraaier zodanig slijpen dat deze zo veel mogelijk draagvlak heeft,
Hamer erbij om hem los te slaan,
Eindelijk hij komt los, ziezo een zijde is los,
Nu de andere zijde,
En jawel net zo vast en net zo veel werk.
Stap 2
Test uitvoeren om te zien of de remcilinders iets doen,
Rem intrappen en kijken of de remvoering verder naar buiten komt, nee dus,
Nog iets meer kracht op het rempedaalzetten en ja er beweegt ergens iets,
Helaas gaat de remvoering niet terug,
Stap 3
Remvoering dan ook maar verwijderen,
Moet veel kracht zetten om de voering bij de remcilinders los te krijgen.
Beschermcup van de cilinder verwijderen,
Wat zie je dan een remcupje met rondom roest.
Remcupje met een schroevendraaier en hamer terug geslagen, koste veel kracht,
Remcupjes ingespoten met K40 olie om te hopen dat ze los zouden kopen,
Resultaat was 0,0
Stap 4
Remleidingen los nemen,
Remleidingen tussen de remcilinders los nemen,
Cilinders los nemen,
Bij de ene remcilinder komt netjes de moer los bij de ander draai je het gehele tapeind eruit,
Stap 5
Remcilinders mee naar mijn werk waar een pers aanwezig is om de remcupjes uit de remcilinders te persen,
Met de nodige moeite zijn inderdaad de remcupjes uit de cilinders geperst, deze zaten behoorlijk vast,
Cilinders en cupjes zijn netjes schoongemaakt en zijn weer gangbaar,
Voor de zekerheid bij Jansen een revisiesetje voor een SIII 88 bestelt,
Na een week ontvang ik het revisiesetje,
Helaas hele andere rubbers als op de bestaande cilinders zitten,
Nu toch maar op een zaterdag naar Jansen met de oude remcilinders om alsnog de goede rubbers op te halen,
Wat blijkt dat de vooras waarschijnlijk van een SIII 109 is geweest en om de remcapaciteit te verhogen is er een as van een 109 op gemonteerd,
Wat jammer bij Jansen zijn ze niet op voorraad en moeten worden besteld,
Weer meer als een week wachten,
Eindelijk komt de post met de rubbers,
Ik de cilinders in elkaar gezet, maar het paste maar moeilijk,
Ik als leek zijnde de cilinders met de nieuwe rubbers in de bankschroef in elkaar gezet,
Ik weer de cilinders monteren,
Remleidingen weer monteren,
Remtrommels proberen te plaatsen,
Remtrommels passen met geen mogelijkheid,
Met een hamer en schroevendraaier de remcilinders verder in elkaar gedrukt,
Nogmaals trommel getracht te plaatsen,
Past nog niet,
Met de remvoeringen geschoven, omhoog, omlaag en maar blijven proberen,
Op een gegeven moment met veel moeite en gebruik van een rubber hamer paste de remtrommel,
Trommels zijn met geen mogelijkheid met de hand te draaien,
Weer trommels eraf,
Met wat draaien aan alle stelmogelijkheden waren ze iets makelijker te monteren,
Stap 6
Op mijn werk nog maar eens nagevraagd of dat de remcupjes zo moeilijk in elkaar dienen te passen,
Antwoord nee die moeten soepel te bewegen zijn,
Ik ze weer losgeschroefd en opnieuw uit elkaar laten persen,
Thuis de oude en de nieuwe rubbers eens naast elkaar gelegd,
Wat denk je de maatvoering van de oude rubbers is niet hetzelfde als het revisiesetje,
Diameter van binnenzijde van de rubbers zijn verschillend,
Hierdoor zitten ze te strak over de remcupjes en wordt de buiendiameter te groot, vandaar dat ik ze er ze met zoveel kracht in elkaar heb moeten zetten,
Weer bellen naar Jansen en er blijken geen andere revisie setjes te zijn,
Stap 7
Eigenlijk tot nu toe alle werkzaamheden voor niets geweest,
Dan maar nieuwe remcilinders bestellen,
Voor de kosten bestel ik deze bij WWW.LANDRO.NL
Levertijd weer en week,
Gelukkig ze worden met de post bezorgd,
Zouden we dan eindelijk weer kunnen gaan rijden,
Helaas het is niet waar,
Nieuwe remcilinders gemonteerd,
Wil de remleiding vastdraaien, en deze pakt niet,
Weer eraf geschroefd en zo geprobeerd of ik het zo in elkaar krijg geschroefd,
Helaas past het maar een halve slag en scheef, met andere woorden de schroefdraad in de remcilinder is niet goed,
Onder garantie wordt een nieuwe remcilinder opgestuurd, en ik laat tevens een nieuwe remleiding meekomen omdat er een al veel heeft geleden met het los en vast schroeven.
Aldus weer een week verder voordat ik verder kan,
Weer gaan monteren,
Ben ik de laatste remcilinder aan het monteren en de nieuwe remleiding aan het vastzetten, moet nog ongeveer 4 of 5 slagen maken draai ik de remleiding dol,
Weer losschroeven, schroefdraad in de remcilinder controleren, deze is gelukkig goed,
Dan maar weer op zaterdag naar Jansen,
Nieuwe remleiding gekocht en revisiesetje teruggebracht,
Gelukkig wordt eea verrekend muv de verzendkosten, maw 2 x ? 6,25 weg,
Thuis aangekomen nieuwe remleiding gemonteerd,
Alles lijkt te passen,
Stap 7
Remtrommels monteren,
Een opluchting ze passen meteen,
Remmen ontluchten, van achter naar voren
Rem intrappen en ontlucht plug open en dicht,
Fles van een 0,5 liter olie er al doorheengetrapt, remdruk minimaal
Bij controle lijkt er remolie uit de remtrommel links voor te lopen,
Bij de leidingen is niets te zien,
Remtrommel er af,
En ja hoor allemaal olie in de remtrommel,
De olie loopt uit de remcilinder, ( nieuwe remcilinder )
Remcilinder eraf en uit elkaar halen,
Niets aan te zien en dus nogmaals monteren,
Bij het intrappen van het rempedaal komt er nog steeds remolie uit,
Weer demonteren,
Oude en nieuwe remcilinder naast elkaar leggen,
Meten van de remcupjes, buitenmaten gelijk,
Oude remcup met oude rubbers in nieuwe cilinder gemonteerd en gemonteerd,
Remmen, en ja hoor geen lekkage,
Na nogmaals eea bekijken blijkt dat de rubber op de remcupje zeer los op het remcupje te zitten en kan dit zo met de hand worden rondgedraaid, waarschijnlijk sluit de buitenzijde in de remcilinder wel af maar ter plaatse van het remcupje dus niet, productie fout?
Stap 8
Volgende stap is dus het goed schoonmaken van de remvoeringen en remtrommels ivm de gelekte remolie,
Remtrommels gemonteerd, opnieuw ontlucht met een vacuümpomp en wielen gemonteerd,
Remmen gesteld volgens opgave medeprikkers,
Functionele test uitgevoerd,
Het remt en trekt niet scheef,
Als extra controle beide voorwielen eraf en remtrommels om te controleren of de remcilinders niet dezelfde fout ( lekkage ) hebben,
Omdat ik vindt dat bij het intrappen van de ren de eerste keer deze nog te ver naar beneden kan zal er nog een ontluchtingsronde moeten plaatsvinden,
Stap 9
Prikkers let dus op bij een piepende aanlopende rem kan het dus zijn dat je 8 weken aan het sleutelen bent voordat eea weer op de weg kan,
Nu zou ik graag willen weten of dit toeval is of geld dit voor alle reparaties van en aan een Landrover,
Heb ik mijn onderdelen bij de verkeerde besteld, (WWW.LANDRO.NL )
2 nieuwe remcilinders die niet goed zijn en een remleiding waarvan ik de schroefdraad dol draai,
Van de onderdelen die ik bij Jansen heb gehaald en de services daar heb ik geen klagen
Een gefrustreerde maar weer een beetje opgeluchte prikker
December 2006
Bourgondiër SIII 88