Piepende rem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bourgondier Eindhoven/Best

Piepende rem

Bericht door Bourgondier Eindhoven/Best »

Bourgondiër SIII 88
Piepende voorrem,
Na een vraag op het prikbord in augustus 2006 wat te doen met een rem die aanloopt en piept.
De meest acceptabel suggestie was remmen weer gangbaar maken.
Dit is zo opgelost, dacht ik.
Stap 1
Auto op bokken plaatsen,
Wielen eraf,
Trommels eraf,
Bevestigingsschroef ( borg schroef ) niet los te krijgen,
Speciale grote schroevendraaier zodanig slijpen dat deze zo veel mogelijk draagvlak heeft,
Hamer erbij om hem los te slaan,
Eindelijk hij komt los, ziezo een zijde is los,
Nu de andere zijde,
En jawel net zo vast en net zo veel werk.
Stap 2
Test uitvoeren om te zien of de remcilinders iets doen,
Rem intrappen en kijken of de remvoering verder naar buiten komt, nee dus,
Nog iets meer kracht op het rempedaalzetten en ja er beweegt ergens iets,
Helaas gaat de remvoering niet terug,
Stap 3
Remvoering dan ook maar verwijderen,
Moet veel kracht zetten om de voering bij de remcilinders los te krijgen.
Beschermcup van de cilinder verwijderen,
Wat zie je dan een remcupje met rondom roest.
Remcupje met een schroevendraaier en hamer terug geslagen, koste veel kracht,
Remcupjes ingespoten met K40 olie om te hopen dat ze los zouden kopen,
Resultaat was 0,0
Stap 4
Remleidingen los nemen,
Remleidingen tussen de remcilinders los nemen,
Cilinders los nemen,
Bij de ene remcilinder komt netjes de moer los bij de ander draai je het gehele tapeind eruit,
Stap 5
Remcilinders mee naar mijn werk waar een pers aanwezig is om de remcupjes uit de remcilinders te persen,
Met de nodige moeite zijn inderdaad de remcupjes uit de cilinders geperst, deze zaten behoorlijk vast,
Cilinders en cupjes zijn netjes schoongemaakt en zijn weer gangbaar,
Voor de zekerheid bij Jansen een revisiesetje voor een SIII 88 bestelt,
Na een week ontvang ik het revisiesetje,
Helaas hele andere rubbers als op de bestaande cilinders zitten,
Nu toch maar op een zaterdag naar Jansen met de oude remcilinders om alsnog de goede rubbers op te halen,
Wat blijkt dat de vooras waarschijnlijk van een SIII 109 is geweest en om de remcapaciteit te verhogen is er een as van een 109 op gemonteerd,
Wat jammer bij Jansen zijn ze niet op voorraad en moeten worden besteld,
Weer meer als een week wachten,
Eindelijk komt de post met de rubbers,
Ik de cilinders in elkaar gezet, maar het paste maar moeilijk,
Ik als leek zijnde de cilinders met de nieuwe rubbers in de bankschroef in elkaar gezet,
Ik weer de cilinders monteren,
Remleidingen weer monteren,
Remtrommels proberen te plaatsen,
Remtrommels passen met geen mogelijkheid,
Met een hamer en schroevendraaier de remcilinders verder in elkaar gedrukt,
Nogmaals trommel getracht te plaatsen,
Past nog niet,
Met de remvoeringen geschoven, omhoog, omlaag en maar blijven proberen,
Op een gegeven moment met veel moeite en gebruik van een rubber hamer paste de remtrommel,
Trommels zijn met geen mogelijkheid met de hand te draaien,
Weer trommels eraf,
Met wat draaien aan alle stelmogelijkheden waren ze iets makelijker te monteren,
Stap 6
Op mijn werk nog maar eens nagevraagd of dat de remcupjes zo moeilijk in elkaar dienen te passen,
Antwoord nee die moeten soepel te bewegen zijn,
Ik ze weer losgeschroefd en opnieuw uit elkaar laten persen,
Thuis de oude en de nieuwe rubbers eens naast elkaar gelegd,
Wat denk je de maatvoering van de oude rubbers is niet hetzelfde als het revisiesetje,
Diameter van binnenzijde van de rubbers zijn verschillend,
Hierdoor zitten ze te strak over de remcupjes en wordt de buiendiameter te groot, vandaar dat ik ze er ze met zoveel kracht in elkaar heb moeten zetten,
Weer bellen naar Jansen en er blijken geen andere revisie setjes te zijn,
Stap 7
Eigenlijk tot nu toe alle werkzaamheden voor niets geweest,
Dan maar nieuwe remcilinders bestellen,
Voor de kosten bestel ik deze bij WWW.LANDRO.NL
Levertijd weer en week,
Gelukkig ze worden met de post bezorgd,
Zouden we dan eindelijk weer kunnen gaan rijden,
Helaas het is niet waar,
Nieuwe remcilinders gemonteerd,
Wil de remleiding vastdraaien, en deze pakt niet,
Weer eraf geschroefd en zo geprobeerd of ik het zo in elkaar krijg geschroefd,
Helaas past het maar een halve slag en scheef, met andere woorden de schroefdraad in de remcilinder is niet goed,
Onder garantie wordt een nieuwe remcilinder opgestuurd, en ik laat tevens een nieuwe remleiding meekomen omdat er een al veel heeft geleden met het los en vast schroeven.
Aldus weer een week verder voordat ik verder kan,
Weer gaan monteren,
Ben ik de laatste remcilinder aan het monteren en de nieuwe remleiding aan het vastzetten, moet nog ongeveer 4 of 5 slagen maken draai ik de remleiding dol,
Weer losschroeven, schroefdraad in de remcilinder controleren, deze is gelukkig goed,
Dan maar weer op zaterdag naar Jansen,
Nieuwe remleiding gekocht en revisiesetje teruggebracht,
Gelukkig wordt eea verrekend muv de verzendkosten, maw 2 x ? 6,25 weg,
Thuis aangekomen nieuwe remleiding gemonteerd,
Alles lijkt te passen,
Stap 7
Remtrommels monteren,
Een opluchting ze passen meteen,
Remmen ontluchten, van achter naar voren
Rem intrappen en ontlucht plug open en dicht,
Fles van een 0,5 liter olie er al doorheengetrapt, remdruk minimaal
Bij controle lijkt er remolie uit de remtrommel links voor te lopen,
Bij de leidingen is niets te zien,
Remtrommel er af,
En ja hoor allemaal olie in de remtrommel,
De olie loopt uit de remcilinder, ( nieuwe remcilinder )
Remcilinder eraf en uit elkaar halen,
Niets aan te zien en dus nogmaals monteren,
Bij het intrappen van het rempedaal komt er nog steeds remolie uit,
Weer demonteren,
Oude en nieuwe remcilinder naast elkaar leggen,
Meten van de remcupjes, buitenmaten gelijk,
Oude remcup met oude rubbers in nieuwe cilinder gemonteerd en gemonteerd,
Remmen, en ja hoor geen lekkage,
Na nogmaals eea bekijken blijkt dat de rubber op de remcupje zeer los op het remcupje te zitten en kan dit zo met de hand worden rondgedraaid, waarschijnlijk sluit de buitenzijde in de remcilinder wel af maar ter plaatse van het remcupje dus niet, productie fout?
Stap 8
Volgende stap is dus het goed schoonmaken van de remvoeringen en remtrommels ivm de gelekte remolie,
Remtrommels gemonteerd, opnieuw ontlucht met een vacuümpomp en wielen gemonteerd,
Remmen gesteld volgens opgave medeprikkers,
Functionele test uitgevoerd,
Het remt en trekt niet scheef,
Als extra controle beide voorwielen eraf en remtrommels om te controleren of de remcilinders niet dezelfde fout ( lekkage ) hebben,
Omdat ik vindt dat bij het intrappen van de ren de eerste keer deze nog te ver naar beneden kan zal er nog een ontluchtingsronde moeten plaatsvinden,
Stap 9
Prikkers let dus op bij een piepende aanlopende rem kan het dus zijn dat je 8 weken aan het sleutelen bent voordat eea weer op de weg kan,
Nu zou ik graag willen weten of dit toeval is of geld dit voor alle reparaties van en aan een Landrover,
Heb ik mijn onderdelen bij de verkeerde besteld, (WWW.LANDRO.NL )
2 nieuwe remcilinders die niet goed zijn en een remleiding waarvan ik de schroefdraad dol draai,
Van de onderdelen die ik bij Jansen heb gehaald en de services daar heb ik geen klagen
Een gefrustreerde maar weer een beetje opgeluchte prikker
December 2006
Bourgondiër SIII 88
88cees

Re: Piepende rem

Bericht door 88cees »

Mag ik vragen wat voor merk remcilinders je besteld hebt?
Je hebt Lucas Girling en het (veel goedkopere) type wat lijkt op jouw beschrijving.
Ook de revisiesetjes kun je niet door elkaar gebruiken met andere merken remcilinders.
Het met hamer en schroevendraaier in elkaar meppen van remcilinders is natuurlijk ook niet helemaal de manier.
Al met al vette pech, blij dat het nu goed is.

Gr Cees
Martin88LW

Bericht door Martin88LW »

Jammer dat 't zo liep. Maar mijn ervaring is inmiddels ook dat als je problemen hebt met de remcilinders op een series je beter kan luisteren naar de goede raad die hier vaak wordt gegeven: niet knoeien met revisiesets en gewoon nieuwe (merk) cilinders monteren. Voor de prijs hoef je 't niet te laten want vergelijk de prijs van een Lucas Girling SIII cilinder maar eens met 1 van b.v. een Renault Megane.
Verder heb ik over Landro alleen maar lof, is een goed bedrijf met dito service. En bovendien, wie verwacht er nu een 109 vooras onder een 88. Dat kun je achter internet ook niet zien, toch.
Afijn: goede leer voor de volgende keer en voor mij is 't hobby dus een paar weken sleutelen (mijn auto ligt nu echt helemaal uit elkaar ) vind ik persoonlijk niet erg. Al kriebelt het inmiddels behoorlijk als ik een rijdende LW zie....

Suc7,
Martin
plaetje

Bericht door plaetje »

ik heb ook 109 assen in het vooronder (11" )
en die remmen goed

jo
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Je had jezelf een hoop moeite en tijd kunnen besparen.

De schroeven van de trommels draai je los met een slagschroevendraaier (standaard gereedschap).
Vastzittende remcilinders probeer je niet te reviseren maar die gooi je weg.
Voordat je leidingen begint los te halen bekijk je eerst de toestand van deze leidingen en anders zie je tijdens het loshalen al dat je nieuwe nodig hebt.
Bij remonderdelen kijk je niet naar de prijs maar alleen naar de kwaliteit dus koop je de beste remcilinders die verkrijgbaar zijn (TRW Lucas of Lockheed Delphi voor een Land Rover).
Landro verkoopt ook de TRW Lucas remcilinders en Jansen heeft (in elk geval in het verleden) ook de goedkope meuk verkocht, dus aan de leverancier ligt het niet.
Vanaf midden jaren 70 hadden bijna alle 88" die nieuw in Nederland ingevoerd waren de 11" trommels voor.

Een beetje voorbereiding in combinatie met wat basiskennis zou uiteindelijk een klus van hooguit een dag hebben opgeleverd, nu was je dus wekenlang bezig.

Kontakt 40 spray is overigens een minerale olie, en minerale olie mag nooit in contact komen met remonderdelen.

Dennis B. (Die zulke onderdelen altijd op voorraad neemt)
roadrocket

Bericht door roadrocket »

moraal van het verhaal, bij remdelen vervangen door nieuw als je er over twijfelt....verder zorgen dat je wat je kunt voorzien op voorraad hebt en probeer te starten op een dag waar de garages open zijn, draai je dan een leiding of sluiting kapot kun je nog proberen of er een nieuwe leiding gezet kan worden...

vervolgens nog een beetje inlezen en de gezond-verstand-pet op...dan moet het inderdaad in een dagje kunnen....

robert
boesmans.web-log.nl
Marc

Bericht door Marc »

Hallo prikkers,

ik voel héél echt waar mee met Bourgondier hoor. Ik ken dit soort klusjes en ik ken het gevoel. Ik had het onlangs nog gewoon met een uitlaat (en ik weet nog altijd niet of het de juiste is!). Niet iedereen is superklusser en we moeten het idd allemaal leren. Voor de ene is een tripje naar de verdeler of garage een fluitje van een cent en op 5 minuten gefikst, voor de andere die bepaalde werkuren of andere verplichtingen heeft, zit er niks andes op dan bestellen en wachten en hopen dat je de juiste (en goede) stukken in handen krijgt. En vergeet niet dat een ongeluk (meestal) nooit alleen komt.
Bourgondier, ik voel met je mee. En niet alleen vwb de r*tklus, maar ook en vooral het feit dat je zolang niet hebt kunnen rijden.
Robbert

Bericht door Robbert »

Ik heb nog wel een rem cylinder hier in eindhoven liggen.
Laat maar wat horen.

Robbert van der Biezen
Orange Queen 109"stawag 2.8d 6cyl
Bourgondier Eindhoven/Best

Bericht door Bourgondier Eindhoven/Best »

zijn al vervangen.
Zover ik nu kan zien lekt er niets en heb ik voldoende druk.
bedankt voor je reactie.
Bourgondier
Plaats reactie