Brandstof meter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Richard

Brandstof meter

Bericht door Richard »

Hallo,

Mijn brandstof meter op het dashbord werkt niet meer, nu ben ik eens aan het meten gegaan. En meet ik bij de aansluiting op het dashbord 5volt je zou dus denken dat den tank iets minder dan half vol zou moeten zijn wat ook klopt maar de meter geeft niets aan.
Ook heb ik de vlotter uit de tank gehaald, op de aansluiting op de vlotter meet ik 12 volt. En als de vlotter in zijn laagste stand hangt meet ik een weerstand. Zodra ik de vlotter iets optil is de weerstand weg en geeft de meter OL aan.

Wat voor probleem kan dit zijn?

Groet,

Richard Werkman
SIII 2.25 diesel
peter

Re: Brandstof meter

Bericht door peter »

draad breuk in de vlotter weerstand
peter
Art

Re: Brandstof meter

Bericht door Art »

De weerstandmeting op de vlotter wijst erop dat je meet aan een contact dat bedoeld is voor een indicatielampje voor een bijna lege tank. Er moet dus een ander contact zijn voor je meter...

Groeten Art
Ruben

Re: Brandstof meter

Bericht door Ruben »

Verkeerde stand op de multi-meter.....

Ruben
andre k

Re: Brandstof meter

Bericht door andre k »

Ik weet niet wat voor een meter je hebt
Maar ik ben een tijdje geleden ook aan het meten geweest en als ik het me nog goed herinner moet de weerstand ergens tussen 0 en 350 ohm werken.
Naast je weerstand zit er ook nog schakelaar op je vlotter.
Beide werken naar de massa van je auto toe
Als je meet tussen de beide contacten dan meet je dus via een schakelaar en een regelbare weerstand en zal dus op een gegeven moment je meter OL (Off Load) of (Oude L*l) aangeven. Dus wel meten tussen de behuizing en 1 van de contacten.
Je nivo meter is een stroom meter en geen spannings meter.
succes
Dennis101

Re: Brandstof meter

Bericht door Dennis101 »

Maak eens met een stukje dun electriciteitsdraad een verbinding tussen de stang waar de vlotter op zit en de flens die op de tank bevestigd wordt.
De loper van de verstelbare weerstand is namelijk electrisch verbonden met de stang van de vlotter en haalt de massa door het draaipunt van de stang. Vaak is het draaipunt al wat uitgesleten en vervuilt waardoor het contact slechter wordt, door een verbinding te maken tussen de stang en de flens overbrug je het draaipunt en zou het weer goed moeten werken.
Als alles weer goed werkt kun je ervoor kiezen om de verbinding definitief te maken of om een nieuw tankelement te kopen.
Aangezien het tankelement van mijn 101 nogal exotisch is heb ik gekozen voor een verbinding tussen de stang en de flens met een spiraal gewonden stukje 0,25mm2 rangeerdraad.

Dennis B.
Plaats reactie