Ik heb het volgende probleempje met de tussenbak van mijn Stawag (109 series 2A, 6 cyl dus een LT76?) Zowel de hoofd- en tussenbak staan op de nominatie om tzt gereviseerd te worden (waarschijnlijk een ruilbak) maar voorlopig gaat het nog.
Nu schakelt de tussenbak wel de hoog/lage gearing in, maar de voorwielaandrijving pikt niet in. Een tijdje terug heb ik het deksel nog even onder de bak vandaan gehad ivm lekkage (mooie nieuwe kurkpakking er tussen en nu keurig dicht) en toen heb ik het hoog/laag mechaniek nog wel even bekeken (flink speling, maar 'geen lucht, geen leven'
Het systeem voor de voorwielaandrijving is dan echter niet te controleren, ik heb de bak en het mechaniek rondom wel schoongemaakt en ook het stofkapje er nog afgehad. Alles lijkt vanf de buitenkant ok. Zijn er tips/trucs om het systeem weer gangbaar te krijgen? ik vermoed dat het geheel inwendig dusdanig vuil is dat de beweging er nu uit is.
Je hebt niet toevallig vrijloopnaven op de vooras of een kapotte steekas?
Controle: in 4x4 zetten, 1 voorwiel opkrikken en aan draaien. Ondertussen kijken of de prop-shaft draait. Draait deze wel dan zit het probleem in je bak, draait deze niet dan zit het probleem in je vooras en/of vrijloopnaven.
Met groet,
Hendrik “Blue-Boxâ€Â
www.swane.nl
Dank voor je reactie, ik heb inderdaad vrijloopnaven en die heb ik juist een paar keer in en uit geschakeld zodat ik aan de aandrijfas kan voelen of de bak inclutched... maar het is echt de bak... De overbrenging van de pook tot aan het kleine pennetje werkt wel gewoon, maar als het pennetje omhoog komt gebeurt er verder blijkbaar niets. En ik moet eerst de gele knop gedeeltelijk indrukken voordat van hoog naar laag geschakeld kan worden... Ik heb al een paar keer langzaam in de lage gearing gereden in de hoop dat 'ie 'los' zou komen, en een beetje heen en weer geschakeld, maar zonder resultaat.
Gisteravond zag ik trouwens dat er ook een klein beetje olie onderuit het koppelingshuis lekt (weer eens een paar langere ritten gemaakt van de week) betekend dit dat de keering tussen de bak en de koppeling lekt of zit het probleem tussen de koppeling en de motor?
Jammer trouwens dat ik tijdens je sleutelcursus net op vakantie ben... er komen geen verdere cusussen meer?