Enig verschil in APK

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mees

Enig verschil in APK

Bericht door Mees »

In februari is m'n SIIa 109 door de APK heen gewandeld. Momenteel staat hij voor enig onderhoud in een garage. Met de gedachte dat ik hem de komende maanden uit wil gaan kleden, dacht ik 'laat hem gelijk nog maar een keer door de APK gaan'. Wel (bewust) ergens anders nu. Op een stuk of 8 punten is de auto nu afgekeurd, en daar zitten best gevoelige chassis en dure onderdelen bij , maar ook simpele zaken als een verkeerd bevestigde gordel.
M'n doel is in ieder geval bereikt: ervoor zorgen dat ik niet voor verrassingen sta als alles glad in de lak zit. Maar eigenlijk is het wel een beetje triest in APK land.
(in de afgelopen maanden weinig mee gereden en geen wijzigingen aangebracht).

Oi,
Mees
die ook graag veilig op de weg zit
harro

Re: Enig verschil in APK

Bericht door harro »

Hier dezelfde ervaring, met nog veel grotere verschillen. De auto was door de vorige eigenaar nog even naar een 'goedkoop adresje' gebracht voor een nieuwe APK... Ondertussen zijn we een jaar verder en vorige week, met steekproef, probleemloos door de APK (en nu echt) bij de firma R. te E. maar 't heeft 't een en ander gekost.
Ik zal de naam van het goedkope adresje aan de waterstraat in Nijmegen hier niet noemen, maar die man mag wat mij betreft nog maar eenmaal een stuk gereedschap hanteren, en dat is dan om het bord 'APK-station' van de muur te halen...
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Tja maar ja, de apk stelt niet bijzonder veel voor en heeft iemand ook nog eens een service station zodat hij zelf geld kan verdienen aan de afkeurpunten....................
Frank 110V8!

Bericht door Frank 110V8! »

het blijft mensenwerk. de een is kritischer als de ander.
fred101

Bericht door fred101 »

en vergeet niet, onbekendheid met oldtimers en laro in het byzonder. Mijn series werd vorig jaar afgekeurd door een officiele dealer. Op 4 punten. waarvan 3 onterecht en de 4e in 5 minuten verholpen. Dingen als een defect grootlicht controle lampje wat niet defect was maar niet gevonden was en geen keuringspunt is. Geen ruitensproeiers wat ook niet hoeft voor mijn bouwjaar, stuurkogel speling van 1,5 mm (1 mm nieuw dus pas 2 mm is afkeur) en het ontbreken van een uitlaatpakking, waar geen pakking zit maar wat een beetje lekte omdat er een ophangrubber gescheurd was (wat hij niet gezien had). Wat hij ook niet gezien had en wel afkeur was (ik had het ook niet gezien, erg knap van de steekproef mijnheer) was een ingeslagen ophangrubber van de veerbus in het chassis.

Leuk, APK, geldklopperij is het en tijdverspilling. Mijn austin is 70 jaar oud en rijdt op het moment niet omdat ik nog geen geschikte spanningsregelaar heb en nog geen tijd om echt te zoeken. Moet ik betalen om hem te schorsen. En anders had ik 25KM gereden sinds de vorige APK. En ik zorg echt wel dat ik met een veilige auto op pad ga.

Fred
Plaats reactie