Elektriek vraagje 2
Elektriek vraagje 2
Mijn brandstofmeter werkt verkeerd om:
Leeg = vol
en
Vol = leeg
(Ik lijk wel een kroegbaas op Koninginnedag......)
LR 88 D 1979 12v
Er komt een groene draad van het schutbord af naar de tank toe.
Wat zie ik over het hoofd?
Leeg = vol
en
Vol = leeg
(Ik lijk wel een kroegbaas op Koninginnedag......)
LR 88 D 1979 12v
Er komt een groene draad van het schutbord af naar de tank toe.
Wat zie ik over het hoofd?
Re: Elektriek vraagje 2
Hendrik,
Dan zitten de draden op de tank verkeerd om aan gesloten.
De tankvlotter is een gelijkstroomschuifweestand (eindelijk weer eens 3x woordwaarde), als je de aansluiting verwisseld meet die dus omgekeerd.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Dan zitten de draden op de tank verkeerd om aan gesloten.
De tankvlotter is een gelijkstroomschuifweestand (eindelijk weer eens 3x woordwaarde), als je de aansluiting verwisseld meet die dus omgekeerd.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ik heb een tankvlotter met twee aansluitingen, de ene geeft massa via de tank en de ander komt vanaf de weerstand.
Vanaf het schutbord komt maar een draad (groen). Deze komt uit de stekker waar ook de vier draden voor de achterverlichting inzit. Dit stekkerblok heeft maar 5 aansluitingen dus het lijkt me ook niet waarschijnlijk dat er een tweede draad vanaf of naar de tank toegaat.
Het lijkt me meerwaarschijnlijk dat ik de verkeerde vlotter heb (???? Zijn er verschillende?) of dat er achter het dashboard iets niet goed zit.
Vanaf het schutbord komt maar een draad (groen). Deze komt uit de stekker waar ook de vier draden voor de achterverlichting inzit. Dit stekkerblok heeft maar 5 aansluitingen dus het lijkt me ook niet waarschijnlijk dat er een tweede draad vanaf of naar de tank toegaat.
Het lijkt me meerwaarschijnlijk dat ik de verkeerde vlotter heb (???? Zijn er verschillende?) of dat er achter het dashboard iets niet goed zit.
de vlotters zijn zover ik weet allemaal een variabele weerstand naar massa.
het andere contact is het befaamde "brandstof-bijna-op-ga-nu-echt-tanken-lampje" contact.
er zijn ook veel verschilende klokken. van antieke bimetaal meters t/m moderne kruisspoel meters (SIII Mil) en ook nog andere die ik niet (nog) niet van binnen heb bekeken.
-wat betreft je klok. kijk of hij voeding krijgt (spanningsregelaar achter op klok ok?)
-of de massa aan de klokken goed is.
-is je massa op je tank wel goed?
-of het meetsignaal wel goed aankomt bij je klok. dit kan je testen door tussen de de betreffende draad (wel loshalen van je klok) en massa, weerstand (Ohm's) te meten en dan met de hand de vlotter in je tank te bewegen (kan bij mil wagens) of flik aan je wagen te schudden. dan moet deze waarde varieren.
bij de eerste twee punten zouden er meer klokken een incorrecte uitlezing moeten geven.
succes,
Yuri
SIII 109D
het andere contact is het befaamde "brandstof-bijna-op-ga-nu-echt-tanken-lampje" contact.
er zijn ook veel verschilende klokken. van antieke bimetaal meters t/m moderne kruisspoel meters (SIII Mil) en ook nog andere die ik niet (nog) niet van binnen heb bekeken.
-wat betreft je klok. kijk of hij voeding krijgt (spanningsregelaar achter op klok ok?)
-of de massa aan de klokken goed is.
-is je massa op je tank wel goed?
-of het meetsignaal wel goed aankomt bij je klok. dit kan je testen door tussen de de betreffende draad (wel loshalen van je klok) en massa, weerstand (Ohm's) te meten en dan met de hand de vlotter in je tank te bewegen (kan bij mil wagens) of flik aan je wagen te schudden. dan moet deze waarde varieren.
bij de eerste twee punten zouden er meer klokken een incorrecte uitlezing moeten geven.
succes,
Yuri
SIII 109D
Er zijn inderdaad vlotters die andersom werken ,dit probleem heb ik ook een keer gehad met een andere tank waar nog een vlotter in zat, dus gewoon de oude vlotter er weer in.
Succes Gerbrand
Succes Gerbrand
Aad Koene,
Even een vraagje hoor!
Maar hoe zie je het verschil tussen een gelijkstroomschuifweerstand een bijvoorbeeld een wisselstroomschuifwerstand?????
Ik heb daar nooit zo op gelet , maar misschien kan ik wat bijleren....
twee-AA
Even een vraagje hoor!
Maar hoe zie je het verschil tussen een gelijkstroomschuifweerstand een bijvoorbeeld een wisselstroomschuifwerstand?????
Ik heb daar nooit zo op gelet , maar misschien kan ik wat bijleren....
twee-AA