hallo allemaal,
Ik heb een 109 diezel uit 1982 en heb daar zojuist een standkachel ingebouwd. Nu heb ik het idee dat het koelwater anders door mijn motorblok loopt dan ik had gedacht. Ik ging uit van het volgende: Het koelwater loopt van mijn termostaat naar mijn (auto)kachel toe, klopt dit of loop ik zwaar uit mijn nek te kletsen?
grt. Merijn
Koelwater
Re: Koelwater
Hoe het precies bij een 109 zit weet ik niet, maar in de regel is het zo dat de termostaat in verbinding staat met je radiator.
Wanneer het korte circuit op temperatuur is gekomen zal de termostaat openen, en de koelvloeistof zal nu door de radiator stromen (lange circuit)
De kachel zit meestal in het korte circuit aangesloten, zodat hij snel op temperatuur zal komen.
Ik zou zeggen, gewoon ff de slangetjes volgen. Succes
Groetjes, Marco.
Wanneer het korte circuit op temperatuur is gekomen zal de termostaat openen, en de koelvloeistof zal nu door de radiator stromen (lange circuit)
De kachel zit meestal in het korte circuit aangesloten, zodat hij snel op temperatuur zal komen.
Ik zou zeggen, gewoon ff de slangetjes volgen. Succes
Groetjes, Marco.
Re: Koelwater
Merijn,
Dat laatste mag je straks zelf beoordelen.
Koelwater loopt volgens het natuurlijk circulatiesysteem van onder uit het blok naar bovenin het blok, immers warm water stijgt op.
Het gehele koelsysteem is voorzien van een koelwaterpomp die in de zelfde richting meedraait.
Het koelwatersysteem wordt voorzien van een by-pass met een koelradiator.
Deze by-pass wordt bediend door de thermostaat.
Deze opent als het koelwater in de motor een temperatuur van 83 of 87 graden (afhankelijk van je thermostaat) heeft bereikt.
Via de by-pass en de sneller koelende radiator loopt het water naar de onderkant van de motor, waarna het hele proces opnieuw begint.
Het water voor de kachel wordt aan de bovenkant van het motorblok afgetapt en afhankelijk van het type Land Rover dat je hebt teruggestuurd in het koelsysteem bij de thermostaat of aan de andere zijde van de bovenkant van de motor.
Als je de standverwarming goed hebt aangesloten tap je het water af aan de bovenkant en gaat het via de standverwarming naar de onderkant van de motor.
Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Dat laatste mag je straks zelf beoordelen.
Koelwater loopt volgens het natuurlijk circulatiesysteem van onder uit het blok naar bovenin het blok, immers warm water stijgt op.
Het gehele koelsysteem is voorzien van een koelwaterpomp die in de zelfde richting meedraait.
Het koelwatersysteem wordt voorzien van een by-pass met een koelradiator.
Deze by-pass wordt bediend door de thermostaat.
Deze opent als het koelwater in de motor een temperatuur van 83 of 87 graden (afhankelijk van je thermostaat) heeft bereikt.
Via de by-pass en de sneller koelende radiator loopt het water naar de onderkant van de motor, waarna het hele proces opnieuw begint.
Het water voor de kachel wordt aan de bovenkant van het motorblok afgetapt en afhankelijk van het type Land Rover dat je hebt teruggestuurd in het koelsysteem bij de thermostaat of aan de andere zijde van de bovenkant van de motor.
Als je de standverwarming goed hebt aangesloten tap je het water af aan de bovenkant en gaat het via de standverwarming naar de onderkant van de motor.
Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Koelwater
Sorry Aad dat laatste klopt niet helemaal, dit is namelijk afhankelijk van het doel dat je wilt berijken met je standverwarming.
Doel een je gebruikt je Laro als camper, het belangrijkste van de standverwarming is dat hij de binnenkant van de Laro opwarmt, Je sluit hem aan op de aanvoer leiding van je kachel, zodat hij eerst je auto opwarmt en dan pas de motor. Let er wel op dat je de motor van de aanjager achter het contactslot weg haalt.
Het andere doel is het verkomen van een koudestart het primaire doel is het opwarmen ven de motor, je zet hem zoals jij beschreef in het korte circuit.
Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5 D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
Doel een je gebruikt je Laro als camper, het belangrijkste van de standverwarming is dat hij de binnenkant van de Laro opwarmt, Je sluit hem aan op de aanvoer leiding van je kachel, zodat hij eerst je auto opwarmt en dan pas de motor. Let er wel op dat je de motor van de aanjager achter het contactslot weg haalt.
Het andere doel is het verkomen van een koudestart het primaire doel is het opwarmen ven de motor, je zet hem zoals jij beschreef in het korte circuit.
Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5 D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
Re: Koelwater
Jorrit,
ik was in mijn betoog even uitgegaan van het gebruik van de standverwarming voor het voorverwarmen van de motor.
Bedankt voor de aanvulling.
Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
ik was in mijn betoog even uitgegaan van het gebruik van de standverwarming voor het voorverwarmen van de motor.
Bedankt voor de aanvulling.
Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"