Hoeveel speling mag er eigenlijk op je (achter-) differentieel zitten en wanneer merk je dat ie versleten is?
Ik kan, bij 1 kant opgekrikt, een achterwiel zo'n 4-5 graden heen en weer bewegen zonder de cardanas te laten bewegen.
Op zich: als ie rijdt dan rijdt ie! Maar ik hoor een hoop gerammel bij het wegrijden/versnellen Overigens geen idee of het van de differentieel komt, maar ik wil zoveel mogelijk uitsluiten. De bushes/a frame kogel lijken nog erg stevig vast te zitten.
Kijk eerst je kruisjes voor en achter eerst eens na, die mogen helemaal geen speling hebben.
De speling die je in het cardan voelt is volgens mij normaal, maar ik kan mij ook vergissen.
Merk je wel aan eventule andere reacties.
Volgens mij zit er geen speling op de cardan, maar op de differentieel/steekassen. Maar dat zal ik morgen bij een vrolijk zonnetje nog eens goed nakijken.
Als je auto schroefveren heeft (Defender, RR, Disco) kunnen de geluiden en spelingen ook eventueel uit de ophanging en/of kogel van het A-frame komen.
Dit frame zit boven de achteras gemonteerd en heeft als functie de as aan het chassis te koppelen. Dit frame krijgt veel krachten te verwerken als je optrekt en afremt.
Met groet,
Hendrik “Blue-Boxâ€Â
www.swane.nl