Kreunende stuurbekrachtiging
Kreunende stuurbekrachtiging
Beste prikkers,
Een aantal weken geleden is er in mijn defender 200 TDI een gereviseerd stuurhuis (bekrachigd) gemonteerd, omdat de oude lek was en olie lekte.
Maar, hier is mijn vraag; zo nu en dan tijdens het sturen hoor en voel ik "gekreun" onder de auto vandaan komen, het is niet mijn vrouw want die zit naast me, maar wat zou het dan wel kunnen zijn?
Ben benieuwd naar jullie oplossing, alvast bedankt.
Groeten, Jan Kok
Een aantal weken geleden is er in mijn defender 200 TDI een gereviseerd stuurhuis (bekrachigd) gemonteerd, omdat de oude lek was en olie lekte.
Maar, hier is mijn vraag; zo nu en dan tijdens het sturen hoor en voel ik "gekreun" onder de auto vandaan komen, het is niet mijn vrouw want die zit naast me, maar wat zou het dan wel kunnen zijn?
Ben benieuwd naar jullie oplossing, alvast bedankt.
Groeten, Jan Kok
Re: Kreunende stuurbekrachtiging
Jan,
was de monteur wel onder de Laro vandaan voordat je wegreed??
Nee, grapje.
Om te kunnen beoordelen waar het "probleem" kan zitten is denk ik wat meer info nodig.
- stuurt hij zwaarder dan voorheen
- vallen er loze stukken bij snel sturen
- is het binnen de normale draai of juist op de uiteinden
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
was de monteur wel onder de Laro vandaan voordat je wegreed??
Nee, grapje.
Om te kunnen beoordelen waar het "probleem" kan zitten is denk ik wat meer info nodig.
- stuurt hij zwaarder dan voorheen
- vallen er loze stukken bij snel sturen
- is het binnen de normale draai of juist op de uiteinden
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Kreunende stuurbekrachtiging
Aad,
Hij stuurt niet zwaarder, geen loze stukken, het is binnen de normale draai.
groeten, Jan
Hij stuurt niet zwaarder, geen loze stukken, het is binnen de normale draai.
groeten, Jan
Re: Kreunende stuurbekrachtiging
Jan,
er zijn twee dingen die kreunen kunnen veroorzaken die ik me kan bedenken:
- de stuurkogels die van hun plaats zijn geweest en misschien niet voldoende vet hebben (als dit het geval is kreunt hij ook op een recht stuk ongelijke weg waardoor de Laro heen en weer schommelt)
- er staat spanning op de stuuras en wringt daardoor op de begrenzingen (als dit het geval is kreunt hij erger in stilstand bij het draaien aan het stuur, ook als de motor uit is en de bekrachtiging niet werkt)
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
er zijn twee dingen die kreunen kunnen veroorzaken die ik me kan bedenken:
- de stuurkogels die van hun plaats zijn geweest en misschien niet voldoende vet hebben (als dit het geval is kreunt hij ook op een recht stuk ongelijke weg waardoor de Laro heen en weer schommelt)
- er staat spanning op de stuuras en wringt daardoor op de begrenzingen (als dit het geval is kreunt hij erger in stilstand bij het draaien aan het stuur, ook als de motor uit is en de bekrachtiging niet werkt)
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Kreunende stuurbekrachtiging
Aad,
Ik denk dat jouw laatste optie het geval is. Wat kan ik doen om het "euvel" op te lossen?
Ik hoor graag van je.
groeten, Jan
Ik denk dat jouw laatste optie het geval is. Wat kan ik doen om het "euvel" op te lossen?
Ik hoor graag van je.
groeten, Jan
Re: Kreunende stuurbekrachtiging
Jan,
ik denk dat je het niet graag hoort maar goed daar gaat hij dan.
Als er iets in de stuurinrichting vervangen wordt (kogels, pitmanarm, stuurbekrachtinging enz) moet de gehele stuurinrichting opnieuw afgesteld worden.
Klinkt logisch maar gebeurt zelden.
Werkwijze:
- Laro op een rechte vlakke vloer zetten
- wielen recht
- stukje vooruit duwen om te zorgen dat alles "ontspant"
- alle hoeken nameten op het juiste aantal graden
- kijk tegelijkertijd alle kogels na op smering en speling
- stel de gradenhoeken desgewenst opnieuw af
- telkens als er een afstelling gewijzigt is de auto een klein stukje vooruit duwen
- draai de stelbout voor de stuurhuisspeling iets lossen en controleer of er speling ontstaat, daarna met kleine stukjes vast draaien tot de speling weg is, vergeet daarna de borgmoer niet vast te draaien.
- controleer daarna de voorwieluitlijning (toespoor 1,2 - 2,4 mm)
Ik hoop dat hiermee het euvel verholpen is, laat het even weten.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
ik denk dat je het niet graag hoort maar goed daar gaat hij dan.
Als er iets in de stuurinrichting vervangen wordt (kogels, pitmanarm, stuurbekrachtinging enz) moet de gehele stuurinrichting opnieuw afgesteld worden.
Klinkt logisch maar gebeurt zelden.
Werkwijze:
- Laro op een rechte vlakke vloer zetten
- wielen recht
- stukje vooruit duwen om te zorgen dat alles "ontspant"
- alle hoeken nameten op het juiste aantal graden
- kijk tegelijkertijd alle kogels na op smering en speling
- stel de gradenhoeken desgewenst opnieuw af
- telkens als er een afstelling gewijzigt is de auto een klein stukje vooruit duwen
- draai de stelbout voor de stuurhuisspeling iets lossen en controleer of er speling ontstaat, daarna met kleine stukjes vast draaien tot de speling weg is, vergeet daarna de borgmoer niet vast te draaien.
- controleer daarna de voorwieluitlijning (toespoor 1,2 - 2,4 mm)
Ik hoop dat hiermee het euvel verholpen is, laat het even weten.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Kreunende stuurbekrachtiging
De Peugeot Boxers bij ons op het werk kreunen allemaal een beetje tijdens het sturen, bij deze auto's is het gewoon de hydroliek die je hoort.
Dennis B.
Dennis B.