Naast de disco hebben we ook nog een Nissan 100
( oook heel leuk ) nu heb ik daar sinds vandaag ernsige startproblemen mee. eerst verdacht ik de startonderbreker. maar na reseten startte hij gewoon. na een paar minuten niet meer.
op het moment dat je start gaan ander stroomverbruikers zoals de radio en blower uit ( of krijgen minder spanning ) dit zou kunnen beteken dattie wel wil. de startmoter tikt niet maar als je de auto wat in een vesnelling heen weer wiegt wil tie wel starten.
Kan het zijn dat de bendix zodanig vervuild / versleten is dat dit de problemen veroorzaakt; mogelijk met wat schoonmaken is het probleem dan verholpen.
Als je nog suggesties hebt heel graag.
Keesje Disco V8, LPG 1990
Vraag over startmoter ( geen LR )
Re: Vraag over startmoter ( geen LR )
Accu slecht of onvoldoende massa.
Lijkt wel een laro
FB
Lijkt wel een laro

FB
Kan zijn dat je accu niet zo goed meer is of contact problemen in combinatie met een vuile zwaarlopende bendix en startmotor.
Eerst alle massa aansluitingen en de + aansluitingen van de accu naar startmotor startrelais etc schoonmaken en conytroleren. Meet de spanning is tijdens het starten rechtstreeks op de startmotor. Dus de min van de meter aan het huis van de startmotor en de plus van de meter aan de plus van de startmotor. Die spanning mag niet te veel inzakken. Meet nu de spanning tijdens het starten rechtstreeks op de accu. Dus de meter aansluiten op de accupolen. Tijdens het starten moet deze spanning evenveel inzakken als die al op de startmotor is gemeten. Als dit zo is zijn je kabels en startrelais en andere verbindingen goed.
Zakt je spanning nu teveel in dan is de accu leeg of stuk. Probeer een andere accu. Anders is het zaak om je bendix te checken.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Arnold.
allebei bedankt van het weekend maar eens aan de Nissan sleutelen.
Normaal gesproken hoeft dat maar 1 keer per jaar daarom heb ik een LR aangeschaft ( mis de 109 nog wel maar een disco is toch ook wel wat )
Normaal gesproken hoeft dat maar 1 keer per jaar daarom heb ik een LR aangeschaft ( mis de 109 nog wel maar een disco is toch ook wel wat )