mistlamp

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans RRC V8 '76 'Abe'

mistlamp

Bericht door Hans RRC V8 '76 'Abe' »

Onze Range heeft géén mistlamp en dat hoeft ook niet (toch?). Maar hoe zit het nu als ik een aanhanger gebruik die wél verplicht een mistlamp heeft? Of is het voldoende dat er een lamp op zit al kan deze niet ingeschakeld worden?

Met groet, Hans
bart74

Re: mistlamp

Bericht door bart74 »

als de auto geen mistlamp heeft (is pas verplicht bij auto's met bouwjaar vanaf 1-1-1998 geloof ik) dan hoeft de aanhanger ook geen mistlamp.
Apke

Bericht door Apke »

Volgens mij moet zowel de auto als de aanhanger aan de wettelijke eisen voldoen.

De aanhanger zal dus een werkende mistlamp moeten hebben die via de auto aan en uit geschakeld kan worden. Dit voor het geval je de aanhanger aan een auto koppelt die wel een mistlamp heeft.

De auto van jou hoeft geen mistlamp te hebben. Dus ook geen mogelijkheid om een mistlamp van een aanhanger aan of uit te zetten.
Met andere woorden. Je hoeft je auto niet aan te passen.

Bij een 7-polige stekker werd de draad van de mistlamp nogal eens gebruikt om een constante + naar de caravan te sturen. Hierop kon dan de koelkast van de caravan onderweg snorren.
Bij de moderne aanhangers (met mistlamp) heeft dit tot gevolg dat de mistachterlamp constant brand.

Het is al helemaal de vraag wat aanhangers met een mistachterlicht moeten ......... automobilisten hebben al moeite genoeg om die schijnwerper aan de achterkant uit te zetten. Maar ja ..... de wet is de wet.

Apke
www.larrie.nl
Auto 1979, caravan 1983 :-)
Eelco

Bericht door Eelco »

kijk ff op de site van de Anwb daar wordt keurig uitgelegd aan welke eisen je moet voldoen
Plaats reactie