Het wil maar niet lukken (startproblemen)
Het wil maar niet lukken (startproblemen)
Mijn 109 SIIA uit 1969 Benzine/LPG (en engels leger, dus 24 Volt) wil nog steeds niet starten!!!! Ik heb al eerder een bericht gepost en heb inmiddels het een en ander na gekeken, maar zonder resultaat. Er zit ook een hoop tegen iedere keer.
Op de eerste plaats heb ik een waterdichte regelkap. (speciaal voor Defensie?). Ik kan dus niet bi jde contactpunten komen. Er zit maar één bout en als ik die los draai ben ik gelijk de afstelling kwijt volgens mij.
Dan de Bobine. Er lopen vanuit de bobine twee kabels naar de verdeler. Tussen de bobine en de verdeler zou ik het voltage moeten meten (bij het contact slechts aan. Niet starten natuurlijk) Als de voltmeter hier 24 volt aangeeft ligt het verhaal waarschijnlijk bij de contactpunten. Geeft hij niets aan of een stuk lager dan zou het liggen aan de bobine of nog iets daarvoor. Theoretisch een simpel verhaal inderdaad. Wil verschillende kabels los halen zitten deze allemaal op vreemde manieren vast gemaakt. De middelste kabel van bobine naar verdeler bijvoorbeeld is er gewoon ingestoken. De andere twee kabels naar de bobine hebben (als je ze losdraait) een mooi kopje met een veer. De middelste is gewoon doorgeknipt en erin gepropt. Heb hem nu maar hard terggeduwd, maar dat lijkt me diet de oplossing. Diezelfde kabel zit bij de verdeler ook erg goed vast. Deze heb ik er niet uit durven trekken. Ik weet niet of dit kwaad kan.
Om de middelste kabel van de bobine (die dus naar de verdeler gaat) zat ook nog een zelfgemaakt spoel omheen gewikkeld. Deze loopt weer naar een kastje waar een hoop bedradingen bij elkaar komen. Heeft deze spoel echt nut? Ik heb het niet eerder gezien.
Al met al een heel verhaal en ik weet het even niet meer. Ik wil zo graag rijden met dit weer.
Als de startmotor overigens goed ronddraait dan kan het toch allemaal niet liggen aan een slechte aardinge he?
Een hoop vragen en een hoop problemen in een, waarschijnlijk, ingewikkeld en lang verhaal. Ik hoop dat iemand misschien nog een goede tip heeft.
Als het dan nog niet helpt overweeg ik twee dingen:
1 Toch maar naar een gagarga oid brengen of
2 Maar een nieuwe bobine en een hoop nieuw kabels halen en er op gokken dat het de bobine was.
Jeroen
(die graag weer eens een stukje met de Laro wil rijden en die al ze weinig tijd heeft om te sleutelen ivm met studie. En bovendien ook nog niet weet hoe hij z'n Laro eventueel bij een garage moet krijgen)
Op de eerste plaats heb ik een waterdichte regelkap. (speciaal voor Defensie?). Ik kan dus niet bi jde contactpunten komen. Er zit maar één bout en als ik die los draai ben ik gelijk de afstelling kwijt volgens mij.
Dan de Bobine. Er lopen vanuit de bobine twee kabels naar de verdeler. Tussen de bobine en de verdeler zou ik het voltage moeten meten (bij het contact slechts aan. Niet starten natuurlijk) Als de voltmeter hier 24 volt aangeeft ligt het verhaal waarschijnlijk bij de contactpunten. Geeft hij niets aan of een stuk lager dan zou het liggen aan de bobine of nog iets daarvoor. Theoretisch een simpel verhaal inderdaad. Wil verschillende kabels los halen zitten deze allemaal op vreemde manieren vast gemaakt. De middelste kabel van bobine naar verdeler bijvoorbeeld is er gewoon ingestoken. De andere twee kabels naar de bobine hebben (als je ze losdraait) een mooi kopje met een veer. De middelste is gewoon doorgeknipt en erin gepropt. Heb hem nu maar hard terggeduwd, maar dat lijkt me diet de oplossing. Diezelfde kabel zit bij de verdeler ook erg goed vast. Deze heb ik er niet uit durven trekken. Ik weet niet of dit kwaad kan.
Om de middelste kabel van de bobine (die dus naar de verdeler gaat) zat ook nog een zelfgemaakt spoel omheen gewikkeld. Deze loopt weer naar een kastje waar een hoop bedradingen bij elkaar komen. Heeft deze spoel echt nut? Ik heb het niet eerder gezien.
Al met al een heel verhaal en ik weet het even niet meer. Ik wil zo graag rijden met dit weer.
Als de startmotor overigens goed ronddraait dan kan het toch allemaal niet liggen aan een slechte aardinge he?
Een hoop vragen en een hoop problemen in een, waarschijnlijk, ingewikkeld en lang verhaal. Ik hoop dat iemand misschien nog een goede tip heeft.
Als het dan nog niet helpt overweeg ik twee dingen:
1 Toch maar naar een gagarga oid brengen of
2 Maar een nieuwe bobine en een hoop nieuw kabels halen en er op gokken dat het de bobine was.
Jeroen
(die graag weer eens een stukje met de Laro wil rijden en die al ze weinig tijd heeft om te sleutelen ivm met studie. En bovendien ook nog niet weet hoe hij z'n Laro eventueel bij een garage moet krijgen)
Re: Het wil maar niet lukken (startproblemen)
Jeroen 109 SIIA schreef:
>
> Mijn 109 SIIA uit 1969 Benzine/LPG (en engels leger, dus 24
> Volt) wil nog steeds niet starten!!!! Ik heb al eerder een
> bericht gepost en heb inmiddels het een en ander na gekeken,
> maar zonder resultaat. Er zit ook een hoop tegen iedere keer.
KLote is dat!! ken dat helaas!
> Op de eerste plaats heb ik een waterdichte regelkap.
> (speciaal voor Defensie?). Ik kan dus niet bi jde
> contactpunten komen. Er zit maar één bout en als ik die los
> draai ben ik gelijk de afstelling kwijt volgens mij.
Ik denk dat je deze toch moet proberen open te krijgen (waar woon je anders kom ik (of misschien een andere prikker) wel even kijken! ) De grootste kans om je probleem op te lossen zit bij je contactpunten!!
> Dan de Bobine. Er lopen vanuit de bobine twee kabels naar de
> verdeler. Tussen de bobine en de verdeler zou ik het voltage
> moeten meten (bij het contact slechts aan. Niet starten
> natuurlijk) Als de voltmeter hier 24 volt aangeeft ligt het
> verhaal waarschijnlijk bij de contactpunten. Geeft hij niets
> aan of een stuk lager dan zou het liggen aan de bobine of nog
> iets daarvoor. Theoretisch een simpel verhaal inderdaad. Wil
> verschillende kabels los halen zitten deze allemaal op
> vreemde manieren vast gemaakt. De middelste kabel van bobine
> naar verdeler bijvoorbeeld is er gewoon ingestoken. De andere
> twee kabels naar de bobine hebben (als je ze losdraait) een
> mooi kopje met een veer. De middelste is gewoon doorgeknipt
> en erin gepropt. Heb hem nu maar hard terggeduwd, maar dat
> lijkt me diet de oplossing. Diezelfde kabel zit bij de
> verdeler ook erg goed vast. Deze heb ik er niet uit durven
> trekken. Ik weet niet of dit kwaad kan.
>
> Om de middelste kabel van de bobine (die dus naar de verdeler
> gaat) zat ook nog een zelfgemaakt spoel omheen gewikkeld.
> Deze loopt weer naar een kastje waar een hoop bedradingen bij
> elkaar komen. Heeft deze spoel echt nut? Ik heb het niet
> eerder gezien.
Deze spoel is de inductie spanning voor het LPG relais en is absoluut noodzakelijk (even een search is van de week over gesproken)
> Al met al een heel verhaal en ik weet het even niet meer. Ik
> wil zo graag rijden met dit weer.
> Als de startmotor overigens goed ronddraait dan kan het toch
> allemaal niet liggen aan een slechte aardinge he?
idd dat zal het dan niet zijn.
> Een hoop vragen en een hoop problemen in een, waarschijnlijk,
> ingewikkeld en lang verhaal. Ik hoop dat iemand misschien nog
> een goede tip heeft.
> Als het dan nog niet helpt overweeg ik twee dingen:
> 1 Toch maar naar een gagarga oid brengen of
> 2 Maar een nieuwe bobine en een hoop nieuw kabels halen en er
> op gokken dat het de bobine was.
Ik denk niet dat het de bobine is dit is nl ongebruikelijk (meestal contactpunten)
> Jeroen
> (die graag weer eens een stukje met de Laro wil rijden en die
> al ze weinig tijd heeft om te sleutelen ivm met studie. En
> bovendien ook nog niet weet hoe hij z'n Laro eventueel bij
> een garage moet krijgen)
Ik heb je helaas nog niet kunnen helpen om iets met zekerheid te verkondigen wel het aantal mogelijkheden kleiner gemaakt.....
Hoop dat je er wat aan hebt
We lezen het wel!
Groetjes Bowy
>
> Mijn 109 SIIA uit 1969 Benzine/LPG (en engels leger, dus 24
> Volt) wil nog steeds niet starten!!!! Ik heb al eerder een
> bericht gepost en heb inmiddels het een en ander na gekeken,
> maar zonder resultaat. Er zit ook een hoop tegen iedere keer.
KLote is dat!! ken dat helaas!
> Op de eerste plaats heb ik een waterdichte regelkap.
> (speciaal voor Defensie?). Ik kan dus niet bi jde
> contactpunten komen. Er zit maar één bout en als ik die los
> draai ben ik gelijk de afstelling kwijt volgens mij.
Ik denk dat je deze toch moet proberen open te krijgen (waar woon je anders kom ik (of misschien een andere prikker) wel even kijken! ) De grootste kans om je probleem op te lossen zit bij je contactpunten!!
> Dan de Bobine. Er lopen vanuit de bobine twee kabels naar de
> verdeler. Tussen de bobine en de verdeler zou ik het voltage
> moeten meten (bij het contact slechts aan. Niet starten
> natuurlijk) Als de voltmeter hier 24 volt aangeeft ligt het
> verhaal waarschijnlijk bij de contactpunten. Geeft hij niets
> aan of een stuk lager dan zou het liggen aan de bobine of nog
> iets daarvoor. Theoretisch een simpel verhaal inderdaad. Wil
> verschillende kabels los halen zitten deze allemaal op
> vreemde manieren vast gemaakt. De middelste kabel van bobine
> naar verdeler bijvoorbeeld is er gewoon ingestoken. De andere
> twee kabels naar de bobine hebben (als je ze losdraait) een
> mooi kopje met een veer. De middelste is gewoon doorgeknipt
> en erin gepropt. Heb hem nu maar hard terggeduwd, maar dat
> lijkt me diet de oplossing. Diezelfde kabel zit bij de
> verdeler ook erg goed vast. Deze heb ik er niet uit durven
> trekken. Ik weet niet of dit kwaad kan.
>
> Om de middelste kabel van de bobine (die dus naar de verdeler
> gaat) zat ook nog een zelfgemaakt spoel omheen gewikkeld.
> Deze loopt weer naar een kastje waar een hoop bedradingen bij
> elkaar komen. Heeft deze spoel echt nut? Ik heb het niet
> eerder gezien.
Deze spoel is de inductie spanning voor het LPG relais en is absoluut noodzakelijk (even een search is van de week over gesproken)
> Al met al een heel verhaal en ik weet het even niet meer. Ik
> wil zo graag rijden met dit weer.
> Als de startmotor overigens goed ronddraait dan kan het toch
> allemaal niet liggen aan een slechte aardinge he?
idd dat zal het dan niet zijn.
> Een hoop vragen en een hoop problemen in een, waarschijnlijk,
> ingewikkeld en lang verhaal. Ik hoop dat iemand misschien nog
> een goede tip heeft.
> Als het dan nog niet helpt overweeg ik twee dingen:
> 1 Toch maar naar een gagarga oid brengen of
> 2 Maar een nieuwe bobine en een hoop nieuw kabels halen en er
> op gokken dat het de bobine was.
Ik denk niet dat het de bobine is dit is nl ongebruikelijk (meestal contactpunten)
> Jeroen
> (die graag weer eens een stukje met de Laro wil rijden en die
> al ze weinig tijd heeft om te sleutelen ivm met studie. En
> bovendien ook nog niet weet hoe hij z'n Laro eventueel bij
> een garage moet krijgen)
Ik heb je helaas nog niet kunnen helpen om iets met zekerheid te verkondigen wel het aantal mogelijkheden kleiner gemaakt.....
Hoop dat je er wat aan hebt
We lezen het wel!
Groetjes Bowy
Jeroen,
Volgens mij zitten er aan de bovenkant van de verdelerkap 4 schroeven, 2 daarvan zijn voor het vasthouden van de metalen kap op het verdelerhuis en de andere 2 zijn om de verdelerkap in de metalen kap vast te houden. Zitten er geen schroeven aan de bovenkant dan weet ik het ook niet.
Zoals Bowie al schreef is het kabeltje om de bobinekabel een inductie kabeltje wat bedoeld is voor de LPG installatie.
Als je er serieus over denkt om de bobine te vervangen zou ik je aanraden om de gehele ontsteking te vervangen door een 12V ontsteking. Dit is een normale bolt-on conversie die relatief weinig tijd en geld kost. Je moet dan alleen de drop-box (zwarte doos op je kleppendeksel) bewaren en de output draad daarvan op je nieuwe bobine zetten. Als je een normale Lucas of Ducellier onsteking koopt (kun je zat 2e hands krijgen) ben je ook meteen van de dure contactpunten, condensator, kabels en bougies af. Daar kun je allemaal standaard spullen voor kopen. Het enige is dat de FFR-ontsteking iets beter tegen water kan dan de standaard maar daar kun je ook wel spullen voor krijgen.
Als je meer informatie wilt kun je me ook even een mailtje sturen, dan krijg je morgen antwoord.
Mvrgr, Hugo
Volgens mij zitten er aan de bovenkant van de verdelerkap 4 schroeven, 2 daarvan zijn voor het vasthouden van de metalen kap op het verdelerhuis en de andere 2 zijn om de verdelerkap in de metalen kap vast te houden. Zitten er geen schroeven aan de bovenkant dan weet ik het ook niet.
Zoals Bowie al schreef is het kabeltje om de bobinekabel een inductie kabeltje wat bedoeld is voor de LPG installatie.
Als je er serieus over denkt om de bobine te vervangen zou ik je aanraden om de gehele ontsteking te vervangen door een 12V ontsteking. Dit is een normale bolt-on conversie die relatief weinig tijd en geld kost. Je moet dan alleen de drop-box (zwarte doos op je kleppendeksel) bewaren en de output draad daarvan op je nieuwe bobine zetten. Als je een normale Lucas of Ducellier onsteking koopt (kun je zat 2e hands krijgen) ben je ook meteen van de dure contactpunten, condensator, kabels en bougies af. Daar kun je allemaal standaard spullen voor kopen. Het enige is dat de FFR-ontsteking iets beter tegen water kan dan de standaard maar daar kun je ook wel spullen voor krijgen.
Als je meer informatie wilt kun je me ook even een mailtje sturen, dan krijg je morgen antwoord.
Mvrgr, Hugo
Als je bij een 24V wagen een 12V ontseking inbouwd, moet je dan niet de hele wagen ombouwen naar 12V. Als dit zo is, kun je volgens mij beter 24V houden.
Groeten,
Dave Frencken
Groeten,
Dave Frencken
Jeroen,
heeft de auto al wel gelopen ?
En zo ja, wanneer (na welke gebeurtenis of handeling) stopte hij ermee ?
Dat geeft ons wat meer inzicht in de mogelijke oorzaken.
Groet
heeft de auto al wel gelopen ?
En zo ja, wanneer (na welke gebeurtenis of handeling) stopte hij ermee ?
Dat geeft ons wat meer inzicht in de mogelijke oorzaken.
Groet
Jeroen,
wellicht heb je dit al geprobeerd, maar een vrij eenvoudige test voor je ontsteking is de bougies uit het blok draaien en kijken of ze vonken (een voor een). Laat iem de motor starten terwijl je de bougie tegen het blok aanhoudt. Als ze vonken, heeft 't volgens mij niks met de ontsteking te maken.
succes en sterkte
koen
wellicht heb je dit al geprobeerd, maar een vrij eenvoudige test voor je ontsteking is de bougies uit het blok draaien en kijken of ze vonken (een voor een). Laat iem de motor starten terwijl je de bougie tegen het blok aanhoudt. Als ze vonken, heeft 't volgens mij niks met de ontsteking te maken.
succes en sterkte
koen
Je kunt de standaard ontsteking monteren zonder de wagen naar 12V om te bouwen. Geen enkel probleem.....
Hoi Jeroen,
Stuur me een mailtje wanneer je vrij bent van school, dan kom ik je ff helpen (als ik ook tijd heb op dat moment, meestal maandag en woensdag avond). Ik heb dezelfde problemen gehad, met dezelfde ontsteking.
Het beste advies is om hem te vervangen voor een normale(civiele) onsteking. Dit scheelt sowieso al in de kosten van de bougies!!! Deze zijn abnormaal duur! en je hebt er minder storingen mee.
Groeten
Christian
Stuur me een mailtje wanneer je vrij bent van school, dan kom ik je ff helpen (als ik ook tijd heb op dat moment, meestal maandag en woensdag avond). Ik heb dezelfde problemen gehad, met dezelfde ontsteking.
Het beste advies is om hem te vervangen voor een normale(civiele) onsteking. Dit scheelt sowieso al in de kosten van de bougies!!! Deze zijn abnormaal duur! en je hebt er minder storingen mee.
Groeten
Christian
Hallo allemaal,
In de eerste plaats heel hartelijk bedankt voor al jullie reacties! Met name aan de reactie van Hugo heb ik erg veel gehad. Hij heeft me nog veel extra informatie via e-mail gezonden. Ik weet nu precies wat de mogelijkheden zijn voor het ombouwen van de ontsteking naar een civiele 12 volt ontsteking. Ook Cristian heel erg bedankt voor het aanbieden van je hulp. Ik heb je een e-mail gestuurd en kan je hulp zeker gebruiken!
Natuurlijk ook de andere bedankt. Bowy, die me al een paar keer tips heeft gegeven en de andere die toch ook meedenkenmet mijn probleem. Ik had inderdaad de bougies eruit gehaald om te kijken of ze vonkten. Dit was niet het geval. Ook de uitgaande kabel van de bobine vonkte niet. Ik wist dus al dat ik het in het elektrische circuit moest zoeken.
Het probleem was niet naar een bepaalde actie voorgevallen. Ik moest op een gegeven moment een paar keer starten (10X) Toen deed hij het weer een paar dagen/weken en toen ineens wilde ik in de ochtend weg gaan en deed hij helemaal niets meer.
Iedereen nog maals hartelijk bedankt voor jullie hulp en meedenken. Ik ga zaterdag wat spullen halen. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte!
Jeroen
In de eerste plaats heel hartelijk bedankt voor al jullie reacties! Met name aan de reactie van Hugo heb ik erg veel gehad. Hij heeft me nog veel extra informatie via e-mail gezonden. Ik weet nu precies wat de mogelijkheden zijn voor het ombouwen van de ontsteking naar een civiele 12 volt ontsteking. Ook Cristian heel erg bedankt voor het aanbieden van je hulp. Ik heb je een e-mail gestuurd en kan je hulp zeker gebruiken!
Natuurlijk ook de andere bedankt. Bowy, die me al een paar keer tips heeft gegeven en de andere die toch ook meedenkenmet mijn probleem. Ik had inderdaad de bougies eruit gehaald om te kijken of ze vonkten. Dit was niet het geval. Ook de uitgaande kabel van de bobine vonkte niet. Ik wist dus al dat ik het in het elektrische circuit moest zoeken.
Het probleem was niet naar een bepaalde actie voorgevallen. Ik moest op een gegeven moment een paar keer starten (10X) Toen deed hij het weer een paar dagen/weken en toen ineens wilde ik in de ochtend weg gaan en deed hij helemaal niets meer.
Iedereen nog maals hartelijk bedankt voor jullie hulp en meedenken. Ik ga zaterdag wat spullen halen. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte!
Jeroen