achteras probleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
dave

achteras probleem

Bericht door dave »

Tijdens een korte terreinrit heb ik vandaag hoogstwaarschijnlijk mijn achter kardan gebroken? of iets in die richting (heb namelijk weinig of geen sleutel ervaring), in de eerste instantie gingen we ervanuit dat de steekas van het linkerachterwiel gebroken was, maar na het controleren van de beide steekassen was dit niet het geval...
Heeft iemand hier ervaring mee, graag advies wat nu te controleren. ik ga morgen mijn aandrijfas en kardan loshalen, hopenlijk geeft dit wat meer duidelijkheid wat er aan de hand is.
Het vreemde is dat Kraken/ Tikken alleen aan de linkerzijde hoorbaar is.
owja... ik heb een discovery 200 tdi.....

groeten..

dave
Serious IIa

Re: achteras probleem

Bericht door Serious IIa »

Wiellager?linksachter?

Groet Bowy
dave

Bericht door dave »

hm.. ook als je geen aandrijving hebt in de gewone rijstand.... ik kan nu alleen rijden met een ingeschakelde sper in hoge en lage gearing...
Feit blijft wel dat als ik nu rij dat je het tikken blijft horen.... (alleen links)dan is een kapot wiellager eerder geloofwaardig dan een kardan... maar ja, ik ben hierin ook een ontzettende leek......

groet

dave
Bert

Bericht door Bert »

Bij een 109 is de steekas aan de wielzijde geborgd in de aandrijfflens. Door slijtage kan de vertanding uitslaan en kan de steekas vrij draaien waardoor je geen aandrijving meer hebt. Ik weet niet of dit bij een disco op dezelfde manier gemonteerd is. Misschien heb je er wat aan.
dave

Bericht door dave »

die borging waar je het over hebt bestaat vlgs. mij niet bij een disco. als ik de bouten van de steekas verwijder kan ik de steekas vrij van het wiel draaien.
Morgenvroeg ga ik het geheel maar eens bekijken, mij is verzekerd dat het in het differentieel naar de klote is gegaan.

groeten

dave
dave

probleem gevonden

Bericht door dave »

vandaag het differentieel eronderuit gehaald en een hoop stukjes tandwiel gevonden, morgen maar ff een nieuwe halen.
Dennis101

Re: probleem gevonden

Bericht door Dennis101 »

Maak er een paar foto's van, dan kunnen wij misschien een blown diff contest beginnen.
Ik heb nog een prachtig afgebroken sateliethuis liggen, Bowy heeft vast ook nog een paar fraaie voorbeelden.

Dennis B.
dave

Bericht door dave »

goed plan. zal kijken of ik een digitale camera kan lenen...
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Ja die heb ik inderdaad, gisteren het nog allemaal uit de achtertuin van mijn ouders gevist en het op een hoop gelegd op de stapel oud ijzer (mijn vader vond het geen mooie tuinaccesoires........

Groet Bowy

ps : Te Koop 3 halve differentielen samen goed voor 1!!!
Plaats reactie