109 Series III 1979 ex leger met mitrailleursteun

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Cees Klijn

109 Series III 1979 ex leger met mitrailleursteun

Bericht door Cees Klijn »

Sinds kort en uiterst toevallig ben ik in het het bezit gekomen van een landrover legerjeep 109 Series III diesel 1979, softtop, met een mitrailleursteun achterin.
Ik zag het haveloze ding staan tijdens mijn (vele) fietstochten op een industrieterrein. Dit curieuse vehiekel vond ik er wel interessant en eigenzinnig uitzien. Affijn, na wat gedelibreer met de eigenaar heb ik hem voor een mijns inziens schappelijke prijs gekocht. Let wel, ik heb hoedanook nooit enige relatie met Landrover gehad. Het is en blijft voor mij een gok. Inmiddels is de gok wat minder, want ik heb hem aan de praat gekregen, na het vervangen van een gloeistift en hij loopt netjes.
Omdat ik nog weinig weet van deze aankoop had ik een aantal (!) vragen. Gaarne hulp: 1/De softtop is behoorlijk uitgedroogd. Ik heb hem erafgekregen zonder al te veel vouwen. Een plastic ruitje is geneuveld. Mijn vraag: is er iets in de handel waarmee ik hem soepeler maak?
2/ Is het zinvol om er grotere wielen op te zetten, want ik heb wat (leger) probleemverhalen over steekassen gehoord.
3/Heeft iemand ervaring met de keuring van dit soort voertuig. Hij is namelijk uit de roulatie gehaald door Domeinen? Volgend jaar uit belasting en welke verzekering?
4/Hoe kom ik het beste (lees: goedkoop) aan gegevens. Gebruiksaanwijzigingen, technische omschrijvingen etc.?
Groetjes,

Cees
Aad Koene

Re: 109 Series III 1979 ex leger met mitrailleursteun

Bericht door Aad Koene »

Cees,

Welkom bij het Prikbord waar vooral mensen rondwaren die besmet zijn met het virus.
Voor vragen, koffie, koeken en technische Land rover informatie ben je hier aan het goede adres.
Evenje vragen langs:
1: vervangende softtops zijn goed verkrijgbaar in canvas en kunststof, repareren is meestal duurder
2: grotere wielen en banden (7,5x16) opzetten is geen probleem, je kilometerteller wijkt af maar kan ook makkelijk vervangen worden, steekassen breken meestal alleen maar bij aanzienlijk geweld.
3: als je de papieren van de domeinen erbij hebt en de Laro volgens de RDW normen wegklaar gemaakt hebt is een kenteken aanvragen geen probleem
4: de diverse echelons van gebruik en onderhoud zwerven op het Internet en zijn dus gratis te downloaden (ik zal alvast het manual voor de Series III in je mailbox zetten)

Zoals je gezien zult hebben staat bovenaan de Prikbordpagina een button met het Smoelenboek.
De meesten van ons zijn hierin terug te vinden, we vinden het leuk als je jezelf er ook bijzet.

Veel succes in de komende tijd,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Louis

Bericht door Louis »

Cees,

Eerste vraag heeft deze 109 een kenteken en mag je rijden?
Je kunt rustig de zoekfuktie op dit prikbord raadplegen. Je hebt nog de tijd; het is mooi weer om ook zonder softtop te rijden, zodoende heb je tijd om eens wat rond te rijden en te kijken.
Vergelijk de prijzen van gebruikte en nieuwe banden en softtops. Is de softtop van canvas of kunststof? Ruitjes zijn eenvoudig zelf te vernieuwen.
De meeste hier hebben wel ervaring met een keuring, belangrijk is voor jou om te weten: Wat is de huidige staat van het vehikel. Laat er een keurmeester eens naar kijken en maak de zaken die niet goed zijn.

Groeten Louis
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Cees,

Om even op jouw tweede vraag in te haken, als het goed is zal jouw 109 voorzien zijn van 7.50x16 banden daar dit de standaardmaat voor de 109 is, op de 88" was de standaardmaat 6.00x16 met 7.50x16 als optie(inclusief andere km teller).
Grotere banden is natuurlijk wel mogelijk maar deze zullen de steekassen juist nog meer belasten, immers door de grotere diameter zal het koppel in de aandrijflijn verder toenemen.
Een 109 series3 heeft een Salisbury achterdifferentieel, deze staan bekend als een sterk differentieel, met bijbehorende sterkere steekassen. Als dit in een goede staat verkeert zijn hiermee geen problemen te verwachten.
Het voordifferentieel is een Rover, deze zijn een stuk minder sterk, echter in het algemeen wordt een voordifferentieel minder belast. De voorste steekassen zijn wel van een beter ontwerp als van de meeste 88's , door de 24 splines in plaats van 11, zijn de splines minder diep ingefreest, waardoor de kans op breuk een stuk kleiner wordt.
Welkom in de wereld die Land Rover heet.

Dennis B.
Peter Stroomberg

Bericht door Peter Stroomberg »

Is het een ex landmacht of luchtmacht model?
In mijn diensttijd!! Stond er een affuit van een .50 achterop de Laro, noem je dit een mitrailleursteun?
Deze affuit maakte de 109 topzwaar. met alle gevolgen en bijwerkingen van dien.
Plaats reactie