bus vervangen bladveer

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
The_dude

bus vervangen bladveer

Bericht door The_dude »

Vandaag weer een minder prettige ervaring gehad.
Ik wilde mijn bladveren een mooie zwarte kleur geven.
Dus ik pak me achterbladveren ontroest ze en schilder ze tot zover geen probleem.
Nu de voorkant ik pak een bladveer en wil de bout eruit halen maar muurvast, een ervan is zelfs helemaal krom.
Dus die bussen waar de bouten doorgaan moeten eruit omdat ze beide vast zitten.
Heeft iemand deze bussen wel eens vervangen, en kost het veel tijd moeite geld?
Of kan ik beter 2 andere bladveren scoren?

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Martin M

Re: bus vervangen bladveer

Bericht door Martin M »

Martijn,

Ik heb ze ook pas allemaal vervangen. Het ging goed door eerst de rubbers er uit te boren met een lange 3,5mm ijzerboor. Als het grootste deel er uit is dan kan de binneste stalen bus er uit gehaald worden door hem los te wrikken. Dan de buitenste bus voorzichtig door zagen zonder in de bladveer te zagen. De bus dan goed inspuiten met een goede kruipolie. die bus heb ik daarna er uitgeslagen door een lange M10 bout te nemen daar twee bouten opgedraaid met twee ringen er tussen die precies de diameter van de bus hadden.

Martin M
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Martijn,

De bussen zijn uit een bladveer te verwijderen en door nieuwe bladveerbussen of polybush bussen te vervangen.
Het verwijderen kun je zelf (taai werkje) maar is ook een speciaal gereedschap voor te huur: de Bushwaka.
Ik begrijp dat bij jou de bouten in de bus zijn vastgeroest.
De beste optie om te verwijderen is dan het rubber in de bus met een dun boortje wegboren zodat beide metalen bussen vrijkomen te liggen.
Vervolgens neem je een sterke zware schroevendraaier en steek die in de krul van de bladveer en sla hem daarin goed vast met een moker.
Leg de bladveer, op zijn kant, op een paar metalen blokken (mokers, bijlen o.i.d.) en sla met een koudbijtel de buitenste bus door het gat naar buiten.
Om de nieuwe bus in te brengen ga je bijna op dezelfde manier te werk.
Sla de schroevendraaier weer in de krul vast, zorg weer voor metalen blokken eronder, plaats de bus boven het gat in de krul, tik het op zijn plaats en sla hem vervolgens met een ruime dopsleutel (die alleen de buitenste bus raakt) er verder in.

Succes,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
The_dude

Bericht door The_dude »

Ah de schade valt nog mee, gelukkig maar.
Wat is het verschil/voordelen tussen gewone bussen en polybush bussen?
Ik hoorde dat het heel makkelijk gaat met een pers.
Maar eens kijken wat dat spul kost bij paddocks.

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Martijn,

"Gewone" bladveerbussen zijn twee metalen buizen met rubber ertussen, Polybush bussen zijn Polyester (flexibele) halve bussen met één metalen bus erin.
Zoals je zult begrijpen zullen de Polybush bussen meer vering hebben dan de bladveerbussen echter ben ik van mening dat de vering uit je veren moeten komen en niet uit je bussen.

The_dude

Bericht door The_dude »

Dank je aad.
Volgend mij heb ik nu polybush als ik het goed heb gezien.
Weet ik dat ook weer laatste vraag weet je ook of het met een pers makkelijk gaat?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
gaat weer terug naar de schuur.
Martin M

Bericht door Martin M »

Het verschil tussen de polybush en de gewone bussen is volgens mij dat de polybush bussen makkelijker te vervangen zijn. Ze zouden ook minderlang mee gaan, en dus ook vaker vervangen moeten worden.
Ik heb gewone bussen er in laten persen bij een bevriende garage, die waren ongeveer 5 min bezig per bladveer. Een beetje grafiet vet op de bussen en ze zaten er zo in.
Het er uithalen duurt ongeveer 30 min per bus, goed een paar dagen in de WD40 zetten dan gaat de buitenste bus er het makelijkst uit.

Martin M
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Martijn,

Polybush bussen kun je gewoon met een bankschroef erin brengen.
Let er wel op dat je dit met z`n tweeén moet doen, de één de bladveer vasthouden en de ander de bankschroef aandraaien.

Plaats reactie