Ambu update, stand van zaken

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

Ambu update, stand van zaken

Bericht door Gert »

Hallo allemaal,

Menno vroeg me net hoe het met de ambu staat, dus ik heb er maar even een onderwerpje voor geopend.
Toen de ambu terug was van de de RDW heb ik hem eigenlijk direct weggezet bij de stalling. Een dag later ben ik een week naar de ardennen geweest om even lekker te ontspannen aan de rivier de ourthe .
De ambu staat nu al weer bijna een week bij mn baas, waar ik kan sleutelen.
De baas zelf is op vakantie, dus ik kan nu tenminste herrie maken.
Gisteravond is mijn neef langs geweest, die een tijdje geleden de IVA autoschool in Driebergen heeft afgerond. Hij heeft samen met mij even wat gestest, maar hij kwam niet met een passen antwoord op de vraag waarom dat ding toch zo rookt.
Hij heeft vandaag een vriend gebeld met een autogarage in de buurt. De symptomen vond hij raar. De tip was eigenlijk om de motor lekker warm te stoken, en tegelijkertijd wat benzine/dieselreiniger in de tank te gooien.
ÿcht warm stoken is wat lastig omdat ik de weg niet op mag, dus ik heb het maar zo gedaan;
Radiator afgeschermd en rondjes gaan rijden op het plein op het werk. De gigantische draaicirkel was nét genoeg om het te halen. Bij elk recht stukje even goed intrappen en zo ging het wel een half uur door. Al met al heb ik 5 kilometer gereden, en als je bedenkt dat het rondjes waren van zo'n 70/80 meter kun je je voorstellen dat ik nu nóg draaierig ben.
Resultaat; bij een hete motor rookt hij praktisch niet bij een continu hoog toerental. Bij stationair komen de pluimen weer naar buiten, zodat je meteen nóg draaieriger word.

Gisteren hebben we onder andere de vlinderklep meer ruimte gegeven en de slang van het luchtfilter losgehaald. Het resultaat was eigenlijk dat hij stationair wat meer rookte, maar dat hij in hogere toeren en vooral met het intrappen van het gaspedaal wat minder rookt.

Morgen ben ik van plan om een paar uurtjes vrij te nemen en op de Zündapp even een rondje te rijden langs diverse bedrijven. Zometeen ga ik de verstuivers proberen los te halen. Deze neem ik dan éérst mee naar een revisiebedrijf om te vragen in welke staat ze zijn. Als ze zeggen dat ze de oorzaak kunnen zijn van het roken haal ik nieuwe. Knook in Purmerend heeft nog een zeer grote oude voorraad die op moet, maar ze weten soms ook wel een giga prijs te rekenen (bijvoorbeeld 29,- voor een km kabel die bij landro 9,- kost).
Bij de Brezan verkopen ze Bosch verstuivers voor zo'n 35 euro ex btw. Als Knook te duur is, bestel ik bij de Brezan. Misschien dat het revisiebedrijf wel oplossingen heeft voor niet teveel.
Deze week komt ook de vacuumpomp op de motor, zodat ik de vlinderklep kan demonteren.

Als het roken wat minder is geworden wil ik weer een kans wagen bij de RDW.
Ik ben er nog niet uit of het verstandig is om weer naar Amsterdam te gaan, of dat het handiger is om naar een ander te gaan. Waddinxveen is de volgende in afstand.
Als ik aankom met "jongens jullie hebben een fout gemaakt" maak je geen vrienden, dus misshien is het beter om ergens anders te proberen.
Ik ga deze week ook nog een mail versturen naar een aantal ambu rijders om te vragen of ze hun kentekenbewijs willen scannen als middel van overtuiging.

Dit is de stand van zaken, ik hoop stiekem om volgende week naar de RDW te gaan.

Als iemand nog een tip heeft over het roken, dan hoor ik dat graag. De motor heeft 28500 gelopen.
Hij rookt énorm bij een stationair toerental, bij een stilstaand continu gas rookt hij praktisch niet.
Nieuwe verstuivers is misschien wat overdreven, maar ik vind het prettig om te weten dat er nieuwe in zitten. De ambu moet nu gewoon eens een keer de weg op, want nog langer prutsen en proberen helpt weinig. Stel dat het roetgehalte na nieuwe verstuivers 4 is, dan weet ik dat het geholpen heeft.

Misschien dat ik via via mijn verstuivers kan laten behandelen voor iets minder, maar ik weet niet of dat nu veel beter is dan nieuwe.

Tot zo ver !

Groeten,

Gert
Frans Bonnes

Re: Ambu update, stand van zaken

Bericht door Frans Bonnes »

Gert.
Even een opmerking als hij lang stil gestaan heeft kan het ook zijn dat er zuigerveren vastzitten (olieschraapveer)
Dat kan ook veel rook geven.

FB
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Als een auto op zijn kant heeft gelegen (lees: als er olie boven de zuigers heeft gestaan) duurt het ongeveer 100 km voor dat de auto weer een beetje fatsoendelijk rookt.

dat zou een verklaring kunnen zijn.

gr Jan Schober
the iron nurse

Bericht door the iron nurse »

Gert,

André Koster, ook eigenaar van een ambu, heeft ook tijden met een rokende motor rondgereden. Van alles geprobeerd van verstuivers tot het op tijd zetten...

Bleek iets te wezen met de krukaspoelie. Zat ruimte op en daarom was ie steeds van slag. Gewoon even er aan voelen, en dan weet je misschien iets meer.

Gilbert

The Iron Nurse SIII, Zau
The Green Pearl, RR
Gonzo The 3rd. SIII, 88”
Frans Bonnes

Gilbert,

Wat is Zau, weet dat het een ambu is, maar verder?
Zie ik je de 27 ste ook??

Frans Bonnes
the iron nurse

Frans,

Staat voor Z(ieken)au(to). Zo'n militaire afkorting, waar ze de werled van hebben.

Probeer het wel de 27ste. Maar ja, moet even zien hoe het met moeder en kind tegen die tijd is. Maar dat zal wel lukken.

Groet,

Gilbert
De Groene Onconstructie

Bericht door De Groene Onconstructie »

Tja de mooiste dienst afkorting vind ik nog wel : lupa in liboza

lunchpakket in linkerborstzak.

Gheert
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Wij komen ook Gilbert (helpt dat?).

Dennis B.
the iron nurse

Jajajaja... en de laatste keer was het 34 graden. Maar... wie getrouwd is met een eilandse (Ameland) mag dit naturlijk niet missen. Alleen ik moet nu kiezen uit 3 LR's en 2 vrouwen, hahahaha...

Groet,

Gilbert
Gert

Verstuivers eruit --> FOTO's

Bericht door Gert »

Vanavond ben ik bezig geweest met de verstuivers.
Ze zijn er allemaal uit, terwijl ik nooit heb geweten dat ze soms muurvast kunnen zitten.
Maargoed, ze zijn er uit en wat me opviel is dat cilinder/verstuiver nummer 2 (van voren geteld) rondom nattig was van diesel. Dus de schacht tot aan de flens was nat van de diesel. Cilinder/verstuiver nummer 4 kwam er verbazend snel uit zetten, de rest zat redelijk vast.
De puntjes zijn zwart, maar ik weet niet in welke staat ze zijn. Daarom heb ik foto's gemaakt waarvan er hieronder twee staan.
Ze zijn in hoge resolutie, dat lijkt me vooral handig bij het nozzletje.
nozzle.JPG --> mod_embed_images_loadimage('095c944fa160edaaa6af3ea493dcf635', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fgerteman%2Fnozzle.JPG', 'http://members.lycos.nl/gerteman/nozzle.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fgerteman%2Fnozzle.JPG', '', 6273410, 600, 600, 'Loading image ...', false); = Nozzle
rijtje.JPG --> mod_embed_images_loadimage('af9da0c7f2bcd149b2dd5e4289529116', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fgerteman%2Frijtje.JPG', 'http://members.lycos.nl/gerteman/rijtje.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fgerteman%2Frijtje.JPG', '', 6273410, 600, 600, 'Loading image ...', false); = Verstuivers op een rij

Morgen heb ik contact met iemand van revisiebedrijf [www.oudejans.com]
Dan zal ik wel overleggen over wat ik moet doen.
Als jullie de nozzle's zo zien, zijn die dan in slechte staat ?

Nog een puntje dat misschien van belang kan zijn, de zilverkleurige onderkant van verstuiver drie heeft last van aangekoekte rommel langs de kant.
Ik zie amper verschil in hittesporen van deze vier verstuivers.

Alvast bedankt !

Gert
the iron nurse

Re: Verstuivers eruit --> FOTO's

Als één van de verstuivers lekt, is dat per definitie geen complete rookwolk;

- Heb je een vacuumpomp (rembekrachtiger) er op zitten?

- Krijgt de motor voldoende lucht?

- Staat je ”tijd” goed?

- Oliefilter schoongemaakt?

- Welke oliesoort ”@!#$ je erin”

Groet,

Gilbert
Frank RRV8 Eendmerc 220D'73enz

Bericht door Frank RRV8 Eendmerc 220D'73enz »

Tegen de rook zal je toch de auto goed moeten warm rijden. Waarom ga je niet langs de rdw voor een kenteken zonder APK? kan je hem daarna ffe flink inrijden en dan bij een garage APK keuren.

groet frank
Finn

Bericht door Finn »

Hey Gret,

Als je een fax hebt, fax ik je mijn kentekenbewijs even op..

gr,
Finn
steven

Bericht door steven »

heb wel een middeltje waardoor de rook minder word
geloof het of niet de mijn ekwam niet door de roetkeuring en na dit spul met vlag en wimpel
het spul is nog niet echt op de markt is nog in test fase maar mail me even en ik zal je het aders door mailen
Gert

Bericht door Gert »

Gilbert,

--Vacuumpomp komt er vandaag of morgen in. Vanavond draai ik de poelie van de spanrol af zodat deze een stuk lichter is. Daar zal ik ook foto's van maken. Als de pomp erop zit verwijder ik de vlinderklep.
--Vooralsnog heeft niemand het idee gehad dat de motor te weinig lucht krijgt. Het luchtfilter is grondig verschoond. Ook de luchtslang is schoon gemaakt.
--Of de tijd goed staat weet ik niet precies, maar er is zeker geen merkbaar verlies aan vermogen o.i.d. De motor loopt overigens ook gewoon erg mooi, en dat is door een aantal mensen bevestigd.
--Het oliefilter is vernieuwd, en ook het huis van het oliefilter is grondig schoon gemaakt.
--Er zit 15w40 minerale olie in, die zit er nog geen maand in.

Als je op geel kenteken rijd, heb je dan bezwaar om je kentekenbewijs te kopiëren of te scannen zodat ik de RDW'ers kan overtuigen ?

Frank,

Begrijp ik dat de roetmeting bij de RDW niet verplicht is om alsnog met een goedgekeurde auto naar huis te mogen ?
Als dat zo is rij ik zonder tests naar huis en laat ik hier de APK keuring doen. Het kost wel wat meer, maar dat warmstoken lijkt mij persoonlijk ook een deel van de oplossing. Gister heb ik overigens de motor tot 2 millimeter vóór het rood gekregen op de temperatuurmeter. Plaat voor de grille en veel toeren maken en vaak optrekken mocht echter niet baten.

Finn,

Bedankt voor het aanbod. Thuis heb ik geen fax, maar op mn werk hebben we er wel een die volgens mij altijd aanstaat. De baas is er niet dus ik mag hem vast wel even gebruiken :-) Het faxnummer zal ik in een antwoord op je mailtje geven.

Ik ben reuze benieuwd hoe veel gram ik van de spanrolpoelie af kan halen, volgens mij zeker meer dan de helft. Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor de hulp !

Gert
Gert

Bericht door Gert »

Je hebt een mailtje ontvangen, ik ben benieuwd !
Frans Bonnes

Had je wel even eerder mogen vertellen, dat van die 2 vrouwen.
Duurde eventjes tot het tot mij doordrong, en ik het op de ambu-treffen pagina las.

Gefeliciteerd,

Verder alles goed met de vrouwen?

Frans Bonnes
andre k

Bericht door andre k »

Beste Gert
Ik heb een strijd van meer dan een half jaar gevoer tegen het roken
Wat ik uit je verhaal niet heb opgemaakt is de kleur van de rook
Dit verteld heel veel over de oorzaak van de rook
Vanmiddag heb ik mijn ambu na afgelopen week heel veel korte en heel korte stukjes weer gestart met als gevolg een kompleet rookgordijn.
Gelukkig mooie witte rook.
Dit is normaal en is allemaal vocht.
Ook slechte, verkeerd afgestelde en foute timing leverd witte en lichtblauwe rook.
Als ik je verstuivers zie dan wijken ze niet af van de mijne.
Wel moet je ze goed schoon maken en ook de gaten in de motor.
Waarschijnlijk heeft er een ringetje gelekt die tussen de kop van de verstuiver zit en het blok.
Ik heb een verstuiverpomp geleend en de verstuivers zelf gedaan. Is heel goed te doen. Je kunt ze ook naar Robert Ketelaar sturen. Hij test en reviceerd ze ook voor een heel nette prijs. Hij heeft mijn brandstof pomp gedaan en naar volle tevredenheid.
succes
Bob

Bericht door Bob »

Weer een interessant 'probleem(pje)' waar zo te zien wel een eind aan zal komen!
Wat een tips toch weer!

Keep us posted gert!
The Iron Nurse

Bericht door The Iron Nurse »

Hé Steven,

Leef jij ook nog... binnekort effe belle!

Gilbert
The Iron Nurse

Bericht door The Iron Nurse »

Gert,

Als je handgas er nog in zit, zet 'm stukje hoger. Draait ie in toeren ietsjes hoger
of stel anders de moer onder je gaspedaal iets hoger op voor de RDW.

Bij een warme motor, pluimpt de uitlaat nog steeds rook of een beetje rook (blauw/grijs). Het blijven tenslotte motorblokken die ”blijven roken”.

Bouwjaar 80? Kijk nog even voor de zekerheid op je plaatje aan de zijkant van de bestuurderskant. Staat er een productiejaar van 78 of 79 op kan je dit tegenwoordig al aanvechten bij de RDW als productiejaar van de LR in Engeland. Het is tenslotte. voor de wet nu, een ingevoerde wagen. Dus ouder dan 25 jaar! Dus recht op teruggave belastinggeld.

Een goede vriend van mij, heeft dit met zijn LR ook aangevochten bij de RDW en de belastingdienst... en gewonnen!!!

Groet,

Gilbert
jasper

Bericht door jasper »

een zundapp en een ambulance????????

als je nu ook nog een citroen bx zou hebben dan zou het eng worden.
Plaats reactie