nog steeds temperatuurmeter??!!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
herman-lux

nog steeds temperatuurmeter??!!

Bericht door herman-lux »

zo, nog een keer het probleem met mijn temperatuurmeter in mijn 109 IIa benzine
die bij koude motot na het starten binnen de kortste tijd op 140° staat.

de meter uitgebouwd en vervangen door een andere meter: zelfde hoge waarde.
de meter in mijn motor ingebouwd en getest: werkt normaal.
gever uitgebouwd en in de motor ingebouwd: met mijn 2 verschillende meters: wijzen normale temperaturen aan.

raadsel: waarom in mijn auto niet?????????????????????

verbindingen doorgemeten, alles normaal, kabel naar gever, plus en massa.

wie heeft een idee?

herman, een beetje raadloos
fred101

Re: nog steeds temperatuurmeter??!!

Bericht door fred101 »

De spanning waar je meter op moet werken wordt door een spanningsregelaar achter op je KM teller terug gebracht naar (ik dacht ) 10Volt. Als die kapot is dan krijg je bijna 14V. Anders ergens een hoge overgangsweerstand in een draad,
Mijn binnenverlichting van de 90 deed het niet meer. Bleek er een klein gaatje in de draad te zitten onder het spatbord, was doorgerot van binnen. Daar zoek je je echt te pletter naar.

Fred101
herman-lux

hi fred,
die spanningsregelaar zat er al niet meer op niet op toen ik de auto kocht.
de meter, die sowieso niet origineel is, functioneerde toen normaal.
kan het ook zijn dat een slechte massaverbinding de oorzaak is?
die spanningsregelaar, hoe wordt geschakeld? zit die in serie met de stroomtoevoer naar de meter?
is die nog te koop?
herman, gaat vanmiddag verder zoeken.
peter

Bericht door peter »

doe even een zoek opdracht, er is al vele malen over geschreven
de regelaar is alleen nodig bij de originale meters.
wat geeft je meter aan als je de draat naar de opnemer niet verbonden is?
als dat nul is dan zit er kortsluiting in de draat naar de opnemer.
als dat 140 is is de draat stuk (onderbroken)
dus even met een ohm meter aan de gang
peter
peter

Bericht door peter »

ps waarmee monteer je de opnemer? die moet we goede massa met het blok maken als je teflon tape gebruikt kan dat als isolator werken
DennisM

Bericht door DennisM »

Kun je niet wat nieuwe (tijdelijke) bedrading aansluiten om uit te sluiten dat het ergens in je draadboom zit? Niet om permanent te laten zitten, maar puur om het probleem te vinden.

Goodluck
DennisM
fred101

Bericht door fred101 »

Test de boel eens als volgt. Hang de meter in een pannetje met water. Dat zet je op een brandertje. Dan maak je een + draad direct van je accu naar je meter, en een aarde aan de sensor. De meter is een draaispoelmeter. Deze meet de stroom die van de plus naar de massa loopt. De sensor is een temperatuur gevoelige weerstand. Als de temperatuur oploopt wordt de weerstand minder, er gaat dan meer stroom lopen (U=IXR) en de meter slaat uit. De draad los is een meter die niets doet (draadbreuk), Bij een meter die teveel aangeeft loopt er een te hoge stroom door een te lage weerstand of een te hoge spanning. De sensor is dus afhankelijk van het type meter. Bij jou heeft hij altijd gewerkt, nu niet meer dus is er iets defect. Jij had geen spanningsregelaar dus die hoeft nu ook niet.

Iedere meter heeft echter een regelaar nodig. Heel simpel omdat het een stroommeter is. Verandert de spanning, blijft de weerstand gelijk ,dan verandert de stroom dus de meter uitslag. (U=IXR, U=volt, I= Ampere, R= Ohm(weerstand))

Die regelaar zit vaak in de meter. Als je een regelbare voeding hebt kun je hem testen. Als je de spanning van 10 tot 14V varieert bij een constante temp dan moet je meter constant blijven, gaat hij mee omhoog of omlaag dan is de interne regelaar kapot (gas geven kan ook). Je boardspanning varieert namelijk van zo'n 12-14 volt. Mijn benzine meter beweegt bv mee met de benzine, daar is intern de demping kapot (zal wel een condensatortje zijn), standaard kwaal van 90V8ES. Moet ik nog steeds maken. Maar er moet nog zoveel eerst.

Fred101
herman-lux

hé jongens bedankt voor jullie hulp,
ik denk dat ik het gevonden heb. ik test vanmiddag eerst met externe draadjes.
dat moet eigenlijk functioneren.

als ik er dan nog niet uit kom, probeer ik fred zijn testopstelling.

als die niet funktioneerd, heb ik een defekte temperatuurmeter en gever te koop ;-)

groeten
herman
Plaats reactie