plakkende koppelingsplaat?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans Muddy farmer

plakkende koppelingsplaat?

Bericht door Hans Muddy farmer »

Het lijkt een beetje een spookachtig verhaal maar mogelijk zijn er meer die dit kennen en er een oplossing voor gevonden hebben..

Hendrik(Blue Box) en ik hebben er meenig keer over gefilosofeerd hoe dit te verhelpen maar we zijn er nog niet uit.

Er lijkt zich vet, olie troep af te zetten op de drukgroep, waarschijnlijk sijpelt dit langs de kering naar binnen. maar echt zeker is het niet.
Na even de koppeling te laten slippen lijkt het probleem verholpen. Je kan dan weer gewoon schakelen iets wat daarvoor onmogelijk is.

Je zou de zaak moeten ontvetten maar dan zonder daarbij allerlei keringen verder op te lossen.
Dan is nog de vraag hoe dat aan te pakken want op dot moment zie ik alleen de doorwaadplug gat als toegang.

Ik hoor het graag..

Groet,

Hans.... English green SIII petrol
Serious IIa

Re: plakkende koppelingsplaat?

Bericht door Serious IIa »

Volgens mij kan dit alleen door "even" of de motor of de bak erachter weg te halen........

Groet Bowy
Hugo

Bericht door Hugo »

Ik moet bekennen dat ik de symptomen/oplossing niet helemaal begrijp.

Zoals ik het lees kun je niet schakelen of schakel je heel stroef maar als je de koppeling even laat slippen dan schakel je weer soepeltjes. Volgens mij kan dit weinig te maken hebben met vettigheid op de drukgroep. Vettigheid zorgt in het algemeen voor een slippende koppeling/drukgroep en niet voor een vastzittende/klevende koppeling/drukgroep. Misschien dat je denkt dat de vettigheid een soort van klevende/lijmende werking heeft en dat daarom het schakelen stroef gaat maar nogmaals dat kan ik me niet/nauwelijks voorstellen. Je zou dit volgens mij nog wel kunnen controleren door de koppeling eerst in te drukken, eventjes te wachten en dan pas te schakelen. Als de bak dan wel normaal schakelt dan zou het eventueel kunnen dat de platen/drukplaat kleven (en tijd nodig hebben om los te komen) maar erg waarschijnlijk is dat niet. Schakelt de bak dan nog niet goed dan zou ik eerst in de richting van lucht in het systeem denken (hoewel je dat waarschijnlijk al 100 keer ontlucht hebt).
Ik heb nog een paar kleine dingen die je kunt controleren:
1) Zit de hulpcylinder wel ver genoeg op de bak geschoven
2) heeft het pennetje wat de arm weg moet drukken geen speling ?
3) is het pennetje niet te ver afgesleten
4) loopt de prise-as niet aan in/op het toplager. Hierdoor kan de prise-as door blijven draaien terwijl de koppeling allang vrij is. Dit kan ook vreemde dergelijke symptomen geven.

Met vriendelijke groet,
Hugo
Hans Muddy farmer

Dit wil ik pas doen als ie langs de RDW is geweest.
Ik moet er eerst nog een paar kilo ijzer inlassen en een paar kleine aanpassingen doen voor Nederlands gebruik. en dannnn even de bak los dacht ik zo.

Groet Hans
Hans Muddy farmer

Hugo,

De master en slave cilinder zijn reeds gereviceerd. Waarbij ik wel moet opmerken dat de slave cilinder z'n nieuwe zuigertje niet erg lekker vond nogal stroef.

Maar het gekke is dat als ie gestart wordt in een versnelling de werking/ slag van de koppeling prima is. Dat wil zeggen dan kan je zonder probleem je koppeling op kan laten komen. Doorschakelen gaat dan weer lastiger maar lukt wel.
Als je echter weer stil staat met draaiende motor kan je de koppeling wel goed bedienen maar je krijgt m dan alleen maar met een gekraak in zn achteruit en niet in de 1,2,3 of 4? dus dan moet ik de moter uit doen. En kan ik m heel makkelijk et bediening van de koppeling in iedere versnelling zetten en kan ik m weer startten.Wegrijden geeft dan geen enkel probleem.

Dat met die prise as lijkt me een mogelijkheid. Hoe kan je dat controleren.
Zelf zat ik nog aan de synchromes schijven te denken. Daar de vorige eigenaar al aangaf dat ie soms moelijk in zn 1 wilde.

Groet Hans
menno

Bericht door menno »

is het niet gewoon roest want als je een auto lang weg zet dan plakt hij aan elkaar geef je een paar keer gas als hij slipt en hij is weer los.
Hugo

Bericht door Hugo »

Hans,

Je kunt dat controleren door bij rustige snelheid van zijn 3 terug te schakelen naar z'n 2. Lukt dat zonder problemen/gekraak dan is de synchomesh in orde. Kraakt dat ook dan kan het de koppeling, synchromesh of toplager zijn.

Moeilijk in zijn 1 en stroef/krakend schakelen kan inderdaad een synchromesh probleem zijn MAAR de achteruit zou dan wel goed moeten zijn. Daarnaast een synchromesh werkt voor 1 of 2 versnellingen waarbvij de synchromesh van de vierde versnelling het minst gebruikt wordt en daardoor meestal niet verslijt. Jij geeft aan dat de wagen niet goed in 1,2,3 en 4 wil dus dat betekent dat alle in de bak aanwezige synchromesh ringen versleten zouden moeten zijn. Als ik het zo hoor moet je het probleem echt in de koppeling/drukgroep en de bediening ervan zoeken.

Ik weet eigenlijk niet wat voor een wagen jij hebt maar bij een Serie zit de slave cylinder in een houder geklemd en dat houdertje zit dan weer op de Bellhouse geschoefd. Je kunt de Slave dus wat dichter op de bak krijgen door hem wat naar binnen (in het houdertje) te duwen. Dit zou de koppelingsplaten verder vrij kunnen maken. Te ver naar binnen schuiven kan volgens mij niet want uiteindelijk druk je dan bij het indrukken van het pedaal je koppelingsplaten dan tegen het einde van de spline van je prise-as aan. Deze optie kun je nog zonder al te ingrijpende inspanningen uitvoeren.

Had de wagen de symptomen ook al voordar je de cylinders vervangen hebt ? Het lijkt namelijk verdacht veel op lucht in het koppelingsbedieningsmechanisme (3x woordwaarde PLUS bonus voor langste woord).

Nog een check:
Zit je ontluchtingsnippel wel op de bovenste aansluiting van je Slave cylinder ? Anders krijg je namelijk NOOIT alle lucht uit het systeem.

Succes,
Hugo
Hendrik "Blue-Box" SIII

Bericht door Hendrik "Blue-Box" SIII »

De master en slave cilinders zijn juist gereviseerd omdat het probleem zich voordoet. Om de een of andere reden blijft de koppelingsplaat plakken en wil die niet schakelen omdat de synchomeshringen hun werk goed doen, de achteruitversnelling geeft alleen maar gekraak.

Als je de koppeling schoongebrand heb door met opzet de koppeling te laten slippen schakelt en koppelt alles weer als een nieuwe.

De bak zelf en de bediening van de koppeling zijn dus goed en het probleem is dus dat om de een of andere reden de koppelingsplaat of naar verloop van tijd niet netjes loskomt.

Ra, Ra hoe kan dit?
Vet wat vuil aantrekt?

Groet, Hendrik.
Hugo

Bericht door Hugo »

Hendrik,

Ik heb verder geen idee meer.

Succes met de oplossing.
Mvrgr, Hugo
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Hendrik en Hans,

Een (licht) plakkende koppeling is een bekend verschijnsel.
Mijn series 3 heeft hier al 2 jaar last van, vooral bij warm weer.
Door de olie op de plaat (niet doorweekt maar een klein beetje) blijft de plaat een beetje op het vliegwiel plakken. Hierdoor zal de primaire as van de versnellingsbak enigzins aangedreven blijven, waardoor de synchro de primaire as niet kan afremmen/versnellen, zodat het snelheidsverschil tussen de primaire, en de secundaire te groot blijft. Het gevolg hiervan is dat de blokkeerinrichting van de gekozen schakelgroep het inschakelen van een versnelling belet.
Als de versnellingsbak nog koud is lukt het inschakelen vaak nog wel, omdat de koude, dus dikkere olie meestal net genoeg wrijvingsweerstand geeft om het (licht) plakken van de plaat te overwinnen. Bij een warme bak lukt dit vaak niet meer.
Om rijdend over te schakelen helpt het om bij het overschakelen, net zoveel gas te geven, dat het motortoerental ongeveer gelijk is aan het toerental bij de huidige snelheid, in de te kiezen versnelling. Zo kan er zonder gekraak, en geweld overgeschakeld worden. De truc om vanuit stilstand in te schakelen is om de versnelling al gekozen te hebben voordat de wagen helemaal stilstaat.
De achteruit kan helaas niet zonder gekraak ingeschakeld worden.
Zodra de 101 op de weg is pak ik het probleem bij de S3 aan, tot die tijd moet ik er maar mee leren leven.
Via het plaatje bij de versnellingspook bevestiging kun je ook in het bellhouse gluren.

Dennis B.
Plaats reactie