Nog meer TD5 startproblemen..

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Stroink

Nog meer TD5 startproblemen..

Bericht door Paul Stroink »

Ook mijn TD5 heeft geen zin meer..

Als ik start zegt 'ie klikkerdeklikkerdeklikkerdeklikker, en niet alleen bij de startmotor maar er gaan allerlei relais ratelen in mijn dashboard en alle controlelampjes gaan gezellig knipperen....

Met behulp van de wegenwacht zijn turbostartkabel start de auto zonder problemen, zonder startkabels zakt de spanning op de accu zeer snel terug bij starten. Zowel de wegenwacht als ik kwamen hierdoor tot de conclusie dat de accu stuk moet zijn, is ook al zes jaar oud, maar het controlevenstertje is nog wel groen...

Als ik thuis echter probeer te starten met startkabels krijg ik echter weer gewoon het klikkerdeklik festijn. Nu heb ik alleen een setje budget dunne startkabels maar zou het daardoor kunnen komen dat 'ie niet start. Mijn Defender kon ik met deze startkabels altijd prima starten. Ik zit nu te twijfelen of ik wel een dure dikke nieuwe accu moet gaan kopen voor mijn Disco, straks ligt het daar toch niet aan en dan is het wel erg zonde van het geld. De startmotor heb ik een half jaar geleden nog gereviseerd...Misschien dat daar toch ergens een slecht contact in zit en dat 'ie alleen start als de wegenwacht er extra volts op zet (volgens mij heeft die starthulp van de wegenwacht toch een verhoogd voltage?)

Het probleem is ook dat ik morgenavond op vakantie ga, dat wordt een rit van zo'n 8000 km, het zou fijn zijn als ik de auto dan zou kunnen starten zonder duwende omstanders.

Wat denken jullie? Wat is de beste manier om een goede diagnose te stellen?

Bah waarom gebeurt dit op zulke ongelegen momenten, ik ben toch al in een zeer erg verdrietige stemming omdat één van onze twee lieve poezen vanacht onder de trein is gekomen.......
Bart74

Re: Nog meer TD5 startproblemen..

Bericht door Bart74 »

koop maar een andere accu..denk wel dat dat het is. Veel accus geven met erg warm en koud weer de geest.

Bart
Bob

Bericht door Bob »

Dit klinkt toch echt als een accu die op is, kun je niet even een accu uit een andere auto halen om te controleren of die het wel doet, dan kun je altijd nog de investering doen in een nieuwe.

Bob
Paul Stroink

Bericht door Paul Stroink »

De polen van de discoaccu zitten precies in het midden van de accu...
Als ik de defenderaccu er in doe zijn da accukabels te kort, als ik een nieuwe accu die ik nog heb staan voor mijn Astra diesel zijn de kabels ook te kort....

Toch maar een nieuwe kopen morgen denk ik. Ik zal eerst morgenvroeg nog eens meten hoeveel spanning er na een nachtje staan nog op de accu zit...
Hugo

Bericht door Hugo »

Paul,

Je zou voor de zekerheid ook nog even kunnen controleren of de aansluitingen achterop je dynamo wel goed vastzitten. Met name de dikke (laad)kabel die met een oogje achterop zit moet je even controleren. Ik heb een tijdje terug meegemaakt dat dit oogje niet goed vastzat en dat daardoor de accu uiteindelijk leeg was. Het vreemde was dat het laadstroomlampje gedurende de hele tijd nooit is gaan branden.

Mvrgr, Hugo
MarcelB

Bericht door MarcelB »

De beste manier om diagnose te stellen, is wat je gedaan hebt. Belast meten. Of de accu is leeg, of kapot. Dat het groene ledje brandt wil zeggen dat de spanning in die cel goed is, als alle cellen goed zijn geeft dat een goede indicatie van de totale spanning. Maar met bijvoorbeeld een (andere) kortgesloten cel, zal starten niet gaan lukken.
Plaats reactie