Brandstofpomp 2e tank

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gretl

Brandstofpomp 2e tank

Bericht door Gretl »

Prikkers,
de brandstofpomp voor m'n 2e diesel tank maakt een tikkend geluid nadat-ie ingeschakeld is en pompt. Volgens mij is dit niet goed. Nu ben ik 's gaan kijken naar 'n merk of i.d. en kan alleen maar "fuel-flo" op de pomp vinden. Daarnaast is het filtertje (klein cylindertje van ong 3 cm doorsnee en 4cm hoog) ontzettend vies en wil ik of schoonmaken of vervangen.
Heeft iemand ervaring met "fuel-flo" en dergelijke systemen en weet of ik de pomp los kan halen en schoonmaken of i.d. of is m'n systeem dan voorzien van lucht en moet m'n hele systeem ontlucht worden.
Er wordt in de tweede tank druk opgebouwd na inschakeling, althans als ik de tankdop opendraai om bij te vullen komt er lucht onder druk vrij.
alvast dank voor jullie reacties,
Toro
www.gretl.nl
EXfietser

Re: Brandstofpomp 2e tank

Bericht door EXfietser »

Ik weet niet wat voor pompje dat is. Ik heb twee tanks met een kraantje ertussen en de opvoerpomp is mechanisch en zit op de motor.
Maar als je je tank open draait is het dan geen aanzuigende lucht die je hoort. Ik bedoel dat in de tank een onderdruk ontstaat door de weggepompte diesel. Dit is volgens mij een normaal verschijnsel. Als die onderdruk onder een bepaalde waarde komt gaat er ergens een klepje (vaak in de vuldop) open om er lucht bij te laten. Een lichte mate van onderdruk is dan altijd aanwezig. Dit was tenminste zo bij mijn Toyota Corrola. Ik weet niet wat voor auto je hebt maar als het orgineel is staat het ongetwijfeld in de handboeken.

Arnold.
Gretl

Bericht door Gretl »

Hey Arnold,
dank voor je reactie. het is een 110 td5. heb geen documentatie over de tweede tank en de dealer weet ook van niks (goh...).
aanzuigende lucht klinkt wel logischer vind ik......
Als we mekaar een keer treffen op een evenement ben ik zeer benieuwd naar jouw brandstof systeem en tweede tank.
gr.
Toro
Menno

Bericht door Menno »

Hee Arnold,

Jij hebt toch, net als ik, een ex-leger? Dat systeem is toch wel wat anders dan bij Gretl. Bij hem lijkt, als ik me niet vergis, de tweede tank als een extra reservoir te dienen, waaruit brandstof wordt overgepompt naar de hoofdtank, waaruit dan weer de brandstof voor de motor wordt aangezogen. Met een schakelaar kun je extra benzine naar de hoofdtank overpompen.

Ik dácht me te herinneren dat het zo werkte.

Bij onze exlegers kunnen we de tank dmv van een mechanische schakelaar selecteren, we tappen dus uit of de linker of de rechtertank.

Dit ff ter aanvulling

Menno
Gretl

Bericht door Gretl »

You're right mate!
Menno

Bericht door Menno »

Plaats reactie