Help: Freelander doet het niet meer

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jumper

Help: Freelander doet het niet meer

Bericht door Jumper »

Gister begon het allemaal, alles stopt er mee.....

eerst de TC
toen DHC
daarna cruise controle
Na een paar keer opnieuw starten gingen de lampjes weer uit, ´s avonds toen we naar huis wilde rijden, vertelde mijn broer dat het achtlicht niet brand.... en blijkt het licht in het dashbord ook niet meer te branden. De cruise controle deed het gelukkig weer wel.

Vanmiddag kreeg het goede idee om eens te kijken of ik het lampje achter kan maken, maar na drie lampjes geprobeerd te hebben deed hij het nog niet........ Ook wil hij nu ineens niet meer starten.... help!!!!

Hij tikt alleen???

Mijn buurman komt staks met een accu-lader, maar vraag me af of dat het is, kan namelijk de ramen gewoon openen en sluiten.......
Bart74

Re: Help: Freelander doet het niet meer

Bericht door Bart74 »

Denk dat het wel de accu is. Geeft vaker de geest bij warm weer...

Wel laden die accu. NIet startkabels gebruiken.

Bart
Jumper

Bericht door Jumper »

Waarom geen start kabels gebruiken?
Jumper

Bericht door Jumper »

De ANWB is net geweest, de accu was te ver leeg om nog te kunnen starten.

Het licht zat hem in de zekering, deze moeten verzwaard worden ivm het gebruik van de aanhanger. Dus morgen maar even regelen.
Bart74

Bericht door Bart74 »

omdat er dan kan is dat de boordcomputer een te hoge spanningspiek krijgt... is me eens verteld....of het zo is.. geen idee... maar lijkt me wel geloofwaardig

Bart
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het wordt inderdaad om die reden afgeraden, een extra accu (zoals de ANWB gebruikt) om door te starten mag wel.
Het zal mij overigens niets verbazen als de dynamo ook de geest heeft gegeven.

Dennis B.
Jumper

Bericht door Jumper »

Dynamo de geest gegeven...? Hoezo dat dan weer...

Ik heb gewoon de auto te lang op contact laten staan, waardoor de accu te zwak was geworden om nog te kunnen starten.
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Wat jij verteld kan wel, als je namelijk overstart van een andere auto dan heeft de dynamo op het moment dat de startkabels nog zijn aangesloten op de beide auto's een goede spaning en zal hij weinig willen gaan laden. Wordt de verbinding met de andere auto nu verbroken dan krijg je een spanningsval omdat jou accu bijna leeg is. De reactie van de dynamo is dan ook, Maximaal vermogen leveren want die accu moet vol. Dit kan resulteren in een spanningspiek vanuit de dynamo, een zeer korte veel te hoge spanningspiek die keurig je computer om zeep helpt.

Een eenvoudige manier om die piek onschadelijk te maken is voor het losnemen van de startkabels zoveel mogelijk stroomverbruikers aan te zetten, achterruitverwarming kachelmotor, verlichting en mistverlichting. Op deze manier blijft de computer gespaard. Vervolgens na het losnemen kun je ze rustig weer allemaal uitzetten, accuutje laden en klaar is klara.

Groetjes Sjoerd.
Plaats reactie