lekkende waterpomp
lekkende waterpomp
L.s.
De waterpomp van mijn SIII lweight is gaan lekken, en wel uit het gaatje aan de voorzijde (waar ook de poelie opgemonteerd is). Nu was ik zo braaf om een geheel nieuwe pomp te halen. Welnu...deze lekt ook uit precies ditzelfde gaatje...!!
Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is (behalve dat de nieuwe pomp misschien stuk is).
Ik weet het echt niet meer...
Alvast bedankt.
De waterpomp van mijn SIII lweight is gaan lekken, en wel uit het gaatje aan de voorzijde (waar ook de poelie opgemonteerd is). Nu was ik zo braaf om een geheel nieuwe pomp te halen. Welnu...deze lekt ook uit precies ditzelfde gaatje...!!
Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is (behalve dat de nieuwe pomp misschien stuk is).
Ik weet het echt niet meer...
Alvast bedankt.
V-snaar te hard gespannen / Fan in onbalans?
Hoi Rodge,
Mijn waterpomp was vorige week ook lek. Ik ben bij Ron Bolleboom geweest (toevallig). ron adviseerde mij de pomp direct te vervangen doro een nieuwe (oude blijkt moeilijk te reviseren te zijn, maar ik denk dat het ook nog wel gaat lukken.)
Deze week de pomp er op gezet en geen problemen. Een te strak aangespannen V-snaar lijkt mij een oorzaak te kunnen zijn (zoals eerder gemeld).Ron merkte op dat veel ex-leger landrovers problemen hebben met de waterpomp en dat dit misschien wel door de grote fan komt. Is jouw fan misschien in onbalans waardoor er veel krachten op het lager en de afdichting van de waterpomp komt? Ik zou naar beide mogelijke oorzaken eens gaan onderzoeken.
Groeten,
Marchel
(Van de blauwe landrover lightweight)
www.gerbers.biz
Mijn waterpomp was vorige week ook lek. Ik ben bij Ron Bolleboom geweest (toevallig). ron adviseerde mij de pomp direct te vervangen doro een nieuwe (oude blijkt moeilijk te reviseren te zijn, maar ik denk dat het ook nog wel gaat lukken.)
Deze week de pomp er op gezet en geen problemen. Een te strak aangespannen V-snaar lijkt mij een oorzaak te kunnen zijn (zoals eerder gemeld).Ron merkte op dat veel ex-leger landrovers problemen hebben met de waterpomp en dat dit misschien wel door de grote fan komt. Is jouw fan misschien in onbalans waardoor er veel krachten op het lager en de afdichting van de waterpomp komt? Ik zou naar beide mogelijke oorzaken eens gaan onderzoeken.
Groeten,
Marchel
(Van de blauwe landrover lightweight)
www.gerbers.biz
Re: V-snaar te hard gespannen / Fan in onbalans?
Ik heb wellis waar geen lichtgewicht maar op mijn disco werd mij verzekerd dat ik vooral moest kijken of de pakking er bij zat.
Een kapotte pomp moet uiteraard terug naar de leverancier(onwaar schijnlijk maar het kan altijd)
Op een snaar moet iest speling zitten.
Groet Theo Kaufmann./Disco
Een kapotte pomp moet uiteraard terug naar de leverancier(onwaar schijnlijk maar het kan altijd)
Op een snaar moet iest speling zitten.
Groet Theo Kaufmann./Disco
Re: V-snaar te hard gespannen / Fan in onbalans?
Ik heb de fan er nog niet op gezet, alleen de poelie terug geplaatst en vervolgens de snaar weer gemonteerd.
Het verbaast mij dat er dus vloeistof uit dat gaatje loopt.....enkele druppel per minuut....ik zal inderdaad even goe dnalopen of de speling op de v-snaar juist is...
Laten we hopen dat dan het probleem verholpen is....
Ik laat het wel weten
Het verbaast mij dat er dus vloeistof uit dat gaatje loopt.....enkele druppel per minuut....ik zal inderdaad even goe dnalopen of de speling op de v-snaar juist is...
Laten we hopen dat dan het probleem verholpen is....
Ik laat het wel weten
Helaas lekt nog steeds
Helaas.....na het nalopen van de v-snaar, met geknepen billen de motor gestart...en...lekt nog steeds...balen !
Ik ga maandag maar even de pomp omruilen, anders weet ik het ook niet meer !
Advies blijf twelkom natuurlijk !
Ik ga maandag maar even de pomp omruilen, anders weet ik het ook niet meer !
Advies blijf twelkom natuurlijk !
ekende waterpomp -> snel lager stuk
Hoi Rodge,
Als jouw waterpomp lekt wordt het vet in het lager opgelost door het koelwater en loopt jouw lager snel stuk. Er zit niets anders op dan de pomp te ruilen. Volgens Ron Bolleboom zijn ze bijna niet te reviseren.
Succes gewenst tijdens de extra uren sleutel werk.
Groeten,
Marchel
Als jouw waterpomp lekt wordt het vet in het lager opgelost door het koelwater en loopt jouw lager snel stuk. Er zit niets anders op dan de pomp te ruilen. Volgens Ron Bolleboom zijn ze bijna niet te reviseren.
Succes gewenst tijdens de extra uren sleutel werk.
Groeten,
Marchel
Re: ekende waterpomp -> snel lager stuk
Het gaatje onderin de waterpomp dient ervoor dat water wat langs de afdichting lekt (100% lekdicht bestaat niet) af te voeren, zonder dat het de lagers onder water zet. Als het water er echt uitgutst helpt het gaatje natuurlijk niet meer.
De lagers worden met dikke olie (EP90) gesmeert, het smeergat is boven op het lagerhuis onder de poelie te vinden het boutje waarmee deze wordt afgedicht borgt tevens het samengestelde lager.
Rodge, heb je de motor al een keer op temperatuur laten komen, vaak zet de pakking die droog gemonteerd is dan wat uit, waardoor de afdichting pas zijn werk gaat doen. Als hij hierna nog lekt dan zit er niets anders op dan een andere pomp halen.
De sommige goedkopere immitatie pompen willen (ook nieuw) nogal eens lekken bij OE pompen heb ik dit nog niet meegemaakt.
Maak er ook een gewoonte van om bij het wisselen van de V-snaar gelijk de pomp te smeren.
Dennis B.
De lagers worden met dikke olie (EP90) gesmeert, het smeergat is boven op het lagerhuis onder de poelie te vinden het boutje waarmee deze wordt afgedicht borgt tevens het samengestelde lager.
Rodge, heb je de motor al een keer op temperatuur laten komen, vaak zet de pakking die droog gemonteerd is dan wat uit, waardoor de afdichting pas zijn werk gaat doen. Als hij hierna nog lekt dan zit er niets anders op dan een andere pomp halen.
De sommige goedkopere immitatie pompen willen (ook nieuw) nogal eens lekken bij OE pompen heb ik dit nog niet meegemaakt.
Maak er ook een gewoonte van om bij het wisselen van de V-snaar gelijk de pomp te smeren.
Dennis B.
Re: LEKVRIJ EINDELIJK !
Beste forumgenoten,
Bedankt voor alle reacties....bleek toch dat de pomp lek was....inmiddels een nieuwe pomp erop en geheel lekvrij.....nu nog maar even lekker gaan genieten van het mooie weer !
Bedankt
Bedankt voor alle reacties....bleek toch dat de pomp lek was....inmiddels een nieuwe pomp erop en geheel lekvrij.....nu nog maar even lekker gaan genieten van het mooie weer !
Bedankt