aanschaf freelander 2.0 TD4

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
alfred

aanschaf freelander 2.0 TD4

Bericht door alfred »

Hoi,

Ik twijfel om een freelander te kopen of een grandvitara 2.0 TDI. Voornamelijk gebruik ik de auto voor woon-werk verkeer. Een aantal keer per jaar een caravan erachter van 1100 kg. Ook heb ik een kleine kwekerij, hiervoor moet de auto ook geschikt zijn. Ik zal de kwekerij opmoeten met een aanhanger die beladen mag worden tot 2.000 kg. Is de freelander wel zo'n geschikte auto om de kar weer van de kwekerij te halen, want hij heeft geen lage gearing zoals de Grandvitara. Wie o wie kan mij hier een goed antwoord opgeven?

Met vriendelijke groet,

Alfred
herbert

Re: aanschaf freelander 2.0 TD4

Bericht door herbert »

er is een groot verschil nl trekgewicht freelander 2000kg en vitara 1800kg dit is dan wel gezien de aanhanger een belangrijk item.
alfred

Bericht door alfred »

Dat klopt, de freelander mag meer trekken maar hoe is het in het land of weiland of onderverhard pad, rijpad in de kwekerij. Hoe doet de freelander het dan ten opzichte van de Grandvitara, kijkend naar de trekkracht en de hoge en lage versnelling?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Wij hebben zelf een TD4 en hebben daar ook off road mee gereden, door de extra lage 1e versnelling i.c.m. de traction control mis je de lage gearing niet.
Als je regelmatig zware aanhangers moet (los)trekken is de automaat de beste keuze.
Bij ons in de buurt (west-friesland) zie je bij menig tuinder ook een Freelander staan, ik neem aan dat het dan wel bevalt.
Het vergelijk met een Vitara kan ik je niet geven, ik zal er zelf toch nooit een kopen dus ik heb er ook nooit naar gekeken.

Dennis B.
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Ik denk niet dat traction control en een lage 1e versnelling 4 0f 5 lage versnellingen goed maakt. Anders zouden we allemaal wel in die sloffen met wielen rondrijden.

Het is leuk voor wat werk van de weg af maar het zal natuurlijk nooit een echte wagen zijn met lage versnellingen.

Vitara ken ik helaas niet in terrein, heb er ook nog eens over zitten denken om er eentje erbij te nemen.

Een defender is ook wel aardig of een landcruiser, patrol. Maar ja die zijn weer wat duurder.

Je zou beide auto's eens moeten kunnen uittesten.

groet,
Martin
Jumper

Bericht door Jumper »

Ik rij een Freelander TD4 automaat. Kan nu niet zeggen dat ik de lage gearing mis. De korte eerste versnelling en het hoge koppel bij lage toeren maken veel goed. Ik heb er laatst een aanhanger achter gehad die toch wel tegen de 3000kg aan zat (weet het mag eigenlijk niet, maar was maar klein stukje) kan nu niet zeggen dat hij er motorisch moeite mee had!

Het is ook altijd nog mogelijk om het te laten chippen, waardoor je nog meer vermogen (koppel) hebt. De kosten hiervan zijn niet overdreven. Het word vaker gedaan, ik weet evt. nog wel een adresje.
Plaats reactie